Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iWork på iPad

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om iWorks-apparna.
Jag har en fråga om Pages först.

När man exporterar ett dokument, både till pdf och till .pages, var lägger sig dom filerna då? Har testat att söka eftet dom men jag hittar inte någonting...
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Senast redigerat 2010-05-01 16:13

Vad säger iTunes?
Du använder ju iTunes för att synca den, har du inte ngn inställning där vad du skall göra med dokument?

jag hittar inte var i itunes man syncar just iwork-programen..?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-05-01 16:14

Det gör du under Apps...

Jag hittade det nu, så mitt problem löste sig snabbt och enkelt.

Okej, då kommer nästa fråga då.

När jag skickar en fil från Pages till någon via mail och väljer att exportera till PDF så blir filen oläslig på en PC... :S
När jag skickar den till mig själv och öppnar den på min mac så är det inga problem..
Någon som har märkt samma sak? Det blir likadant om jag exporterar filen till PDF till datorn först och sedan skickar den till en windows-dator..

Ursprungligen av wendefors:

Okej, då kommer nästa fråga då.

När jag skickar en fil från Pages till någon via mail och väljer att exportera till PDF så blir filen oläslig på en PC... :S
När jag skickar den till mig själv och öppnar den på min mac så är det inga problem..
Någon som har märkt samma sak? Det blir likadant om jag exporterar filen till PDF till datorn först och sedan skickar den till en windows-dator..

PC är ibland mer än lovligt korkade och kräver att filen absolut heter xxxxxx.PDF.

är "efternamnet" missat kan vad som helst hända, kolla att den heter korrekt.

Ursprungligen av Goflorp:

PC är ibland mer än lovligt korkade och kräver att filen absolut heter xxxxxx.PDF.

är "efternamnet" missat kan vad som helst hända, kolla att den heter korrekt.

Den heter xxxx.pdf så det borde ju vara lugnt tycker man. Ingen annan som har pages och kan testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 11:32
Ursprungligen av wendefors:

Den heter xxxx.pdf så det borde ju vara lugnt tycker man. Ingen annan som har pages och kan testa?

Skickade "getting started.pdf" som är Pages introduktionsdokument direkt från Pages till min PC (med Acrobat Reader 9.3.2.) via mail och även om filen gick att öpnna så fick jag meddelandet Cannot extract embedded font 'TCYXIK+Helvetica+Bold'

Med andra ord ser texten ut som junk... detta verkar rätt underligt då Helvetica borde vara standard rakt över alla plattformar =/

edit: likadant om jag formatterar Pages dokumentet med Courier eller med Times New Roman. Finsn det någon som kan verifiera om det är jag, iPaden eller Adobe som "gjort ngt" i det blå skåpet?

hur e det att jobba med iwork på ipaden?

Ursprungligen av Bajenwille:

hur e det att jobba med iwork på ipaden?

Jag tycker att det är väldigt trevligt att jobba på den. sen kommer det ju såklart bli bättre med svenskt tangentbord, när det nu kommer.

Hur kan jag få över en pages-fil från min mac till min iPad för att redigera den där?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-26 21:50
Ursprungligen av pmarriott:

Hur kan jag få över en pages-fil från min mac till min iPad för att redigera den där?

Maila den...

Ursprungligen av pmarriott:

Hur kan jag få över en pages-fil från min mac till min iPad för att redigera den där?

Det finns flera sätt
Maila
Dropbox
Ställ in i iTunes att du skall synca över den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 15:51

dropbox?

Jag har sedan tidigare iWork 08 på mina macar så jag köpte glatt iWork till Paddan. Då jag försöker öppna mina dokument via iDisk så säger apparaten att "iWork 09 kan inte öppna dokument skapade i iWork 08". Om det hade varit tvärtom kan jag förstå det men detta verkar snålt eller vad tycker ni?

Måste tydligen uppgradera min iWork svit...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2011-01-11 06:50

Med hjälp av http://dropdav.com kan man ställa in så man kan hämta/spara iWork-filer i Dropboxen

Då lånar jag den här tråden.

Om jag arbetar med iWork (Pages) på en iPad 2 - går det då att föra över i PDF på ett smidigt sätt via e-post? Det har skrivits i tråden om att man inte har kunnat öppna den exporterade PDF-filen på en PC, utan att stöta på problem. Är detta korrigerat från Apple? Då jag skriver otroligt många debattartiklar så är det oerhört viktigt att det går att skicka material direkt från iPad till redaktionerna i PDF-format. Förvisso har de flesta redaktioner Mac, men en del har av någon anledning valt att använda sig av PC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-22 02:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då lånar jag den här tråden.

Om jag arbetar med iWork (Pages) på en iPad 2 - går det då att föra över i PDF på ett smidigt sätt via e-post? Det har skrivits i tråden om att man inte har kunnat öppna den exporterade PDF-filen på en PC, utan att stöta på problem. Är detta korrigerat från Apple? Då jag skriver otroligt många debattartiklar så är det oerhört viktigt att det går att skicka material direkt från iPad till redaktionerna i PDF-format. Förvisso har de flesta redaktioner Mac, men en del har av någon anledning valt att använda sig av PC.

Om jag förstår dig rätt vill du maila ditt dokument som en .pdf? Öppna Pages på din iPad och gör följande: Klicka uppe till höger på skiftnyckeln, välj Share and Print, Email dokument. Välj sedan PDF (mitten av dom tre).
Ang. Hur detta sedan går att öppna en PC elr inte kan jag inte svara på. Beror säkerligen på vilken version och Windows samt Acrobat Reader PCn kör.

Lyckat till!

/k

Nu kanske jag lägger detta i fel tråd, men tycker ändå det handlar om iWork till iPad på ett sätt. Om jag skapar ett dokument på min iPad, och sedan enkelt och smidigt vill fortsätta redigera den på min dator, hur gör man då? Måste man först ladda ner till datorn för att redigera den, och sedan ladda upp den till iCloud igen så det blir dubbla?

Eller jag har missförstått det hela? Trodde man kunde redigera sina iCloud dokument direkt på iWork oavsett om det är på iOS eller OS X.

Jag har förstått det som att sådant stöd för iCloud kommer i OS 10.7.3 om ett tag, men jag är inte säker. Jag håller med dig om att det borde fungera.

1
Bevaka tråden