Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote på iPad med VGA-adapter - klockrent!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde några presentationer i Keynote på datorn, tankade över dem på min iPad. Skaffade sedan en VGA-adapter.

Vilken fantastisk grej!

Det här med laserpekaren som dyker upp när man håller fingret på iPadens skärm är ju helt underbart!

Jag ska ner till Schweiz och hålla i en presentation nästa vecka. Det ska bli helt underbart att koppla in iPaden till deras projektor och bara köra på. Annars har man ju alltid kunnat ge sig tusan på att om man kör något snyggt i Keynote och sen exporterar i PowerPoint-format så är det något som hakar upp sig. Så står man där med sitt USB-minne och får rita och berätta.

Helt klart det bästa som har hänt sedan skivat bröd!

Kanon! Funderade just om det var görbart. Tusen tack! Nu ska jag också köra - för det är precis som du beskriver, alltid något som hakar upp sig när man exporterar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-01 22:18

Kul att fler upptäckt detta.

En finess är också att du på iPaden ser nästa bild och kan ha egna anteckningar. Det kanske går att göra med Powerpoint också men de flesta laptops kör ju bara spegling (som default i alla fall). Det tycker jag i alla fall är ett stort plus.

Ursprungligen av rpz:

Kul att fler upptäckt detta.

En finess är också att du på iPaden ser nästa bild och kan ha egna anteckningar. Det kanske går att göra med Powerpoint också men de flesta laptops kör ju bara spegling (som default i alla fall). Det tycker jag i alla fall är ett stort plus.

Likt Keynote på Macen då..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-01 22:44
Ursprungligen av suddgummi:

Likt Keynote på Macen då..

Yes, precis. Men för alla oss stackare som kör Windows och Powerpoint på jobbet är det rätt smidigt att bara lyfta över presentationen på paddan

"Slideshow" - "Presenter View" gör liknande i Powerpoint (både på win och mac).

  • Medlem
  • 2011-02-05 17:29

Vilken app ska man använda om man har sin presentation som PDF då?

Gör alltid mina presentationer i Beamer (rekommenderas)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-10 21:22

Kavaj: Om du vill visa PDF på extern skärm från iPad så skulle jag rekommendera GoodReader.
Klarar PDF och en hel del andra format, och kan dessutom exportera till extern skärm. Har dock inte testat det sistnämda.

En anna riktitg bra sak med Goodreader är att du kan importera dokument på en massa olika sätt. MobileMe, Google Docs, Dropbox för att bara nämna några. Den klarar även av WiFi-transfer för trådlös överföring från en dator till paddan.

Jag tänkte använda iPaden som en extern skärm när man gör en presentation för en eller två personer. Tanken är att köra keynote på macbooken och spegla skärmen till ipaden som kunden tittar på. Att koppla ihop Ipaden med Macbooken funkar kanon med hjälp av Air Dispay. Nu till mitt problem. Det funkar med alla typer av program och filer jag testat: Safari, Power Point, Pdf mm. Power Point kan jag köra i presentationsläge också. Problemet kommer med keynote. Så fort jag vill visa min presentation i presentationsläge blir skärmen vit (i redigeringsläge går det bra). Någon som har en idé om varför eller om det går att lösa.

Finns det ingen billig VGA adapter till iPad? Kikade på ebay men hittade inget. Tycker det är svindyrt med 250kr för den. Speciellt om man behöver både VGA + HDMI

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-17 11:46
Ursprungligen av A.K.O.A:

Finns det ingen billig VGA adapter till iPad? Kikade på ebay men hittade inget. Tycker det är svindyrt med 250kr för den. Speciellt om man behöver både VGA + HDMI

Kolla Cool Gadgets at the Right Price - Worldwide Free Shipping - DealExtreme. Jag köpte en Mini DP -> HDMI för $12 inkl frakt. Dock tveksamt om det går att göra "pirat" till iPad eftersom de tydligen kollar att det är ett godkänt "Made for i*"-tillbehör

  • Oregistrerad
  • 2011-04-17 16:36
Ursprungligen av A.K.O.A:

Finns det ingen billig VGA adapter till iPad? Kikade på ebay men hittade inget. Tycker det är svindyrt med 250kr för den. Speciellt om man behöver både VGA + HDMI

Lika dyrt för oss stackare som behöver mini-dvi till VGA/DVI, DP till VGA/DVI. Jag har fyra sådana á 250-295 Kr styck. Över 1000 spänn för en kabeljävel - om apple inte blir rika på hårdvara så nog tusan blir dom det på tillbehören.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-17 16:38
Ursprungligen av studiox:

Lika dyrt för oss stackare som behöver mini-dvi till VGA/DVI, DP till VGA/DVI.

Som sagt, dealextreme

Exempel:
http://www.dealextreme.com/p/mini-displayport-male-to-dvi-female-adapter-1080p-27602
http://www.dealextreme.com/p/mini-dvi-male-to-hdmi-female-adapter-cable-10cm-32566

De har blivit ännu billigare än när jag köpte.

Ursprungligen av studiox:

Lika dyrt för oss stackare som behöver mini-dvi till VGA/DVI, DP till VGA/DVI. Jag har fyra sådana á 250-295 Kr styck. Över 1000 spänn för en kabeljävel - om apple inte blir rika på hårdvara så nog tusan blir dom det på tillbehören.

Yes till macen är det inga problem att hitta men till iPad verkar det tyvärr inte finnas, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-17 20:13
Ursprungligen av A.K.O.A:

Yes till macen är det inga problem att hitta men till iPad verkar det tyvärr inte finnas, eller?

Verkar tyvärr så. Läs t ex den här: How the "Apple Tax" Boosts Prices on iPod & iPhone Accessories - Popular Mechanics (gammal, men fortfarande aktuell).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 17:41
Ursprungligen av pmarriott:

Gjorde några presentationer i Keynote på datorn, tankade över dem på min iPad. Skaffade sedan en VGA-adapter.

Vilken fantastisk grej!

Det här med laserpekaren som dyker upp när man håller fingret på iPadens skärm är ju helt underbart!

Jag ska ner till Schweiz och hålla i en presentation nästa vecka. Det ska bli helt underbart att koppla in iPaden till deras projektor och bara köra på. Annars har man ju alltid kunnat ge sig tusan på att om man kör något snyggt i Keynote och sen exporterar i PowerPoint-format så är det något som hakar upp sig. Så står man där med sitt USB-minne och får rita och berätta.

Helt klart det bästa som har hänt sedan skivat bröd!

Vad kul att läsa! Jag ska/måste göra en Keynotepresentation som en PIM-uppgift på jobbet (skola) och har liksom inte haft någon inspiration. Nu fick jag det! Kan också tipsa om en riktigt bra videokurs

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 17:46

Inlägget skickades iväg på min iPad när jag höll på att strula med iPadens rättstavning. Och inte kommer jag in för att kunna redigera inlägget heller. Fortsätter nu:
Kan också tipsa om en riktigt bra videokurs som finns på Appstore. Tutor for keynote.

Bekräfta lite snabbt att detta gäller både iPad och iPad 2...

Tack!

1
Bevaka tråden