Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fingeravtrycksläsare även för Mac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 08:45

De här fingeravtrycksläsarna som finns både som externa små enheter och inbyggda i tangentbord (för PC), vet nån om det finns liknande produkter och vad för stöd det kan komma att finnas för såna saker i Mac OS?

Jag tycker själva idén är astuff men det krävs ju att OS:et är med på noterna också... Vore asballt att logga in på sina konton genom att scanna fingertoppen.

Det borde väl vara en fråga om att någon skriver programvara till en av de existerande läsarna?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 09:09

Javisst men om man använder det till att logga in i systemet tänkte jag att det kanske krävs en insats från Apple, som ett integrerat stöd i systemet för fingeravtrycksläsande produkter.

Men på den här Puppy-länken emilsson postade verkar det ju som om det är en bundlad mjukvara. Återstår att se hur den funkar då bara. Men jag vill ha läsaren inbyggd i keyboarden, inte extern! Mycket tuffare så. Vet att det finns nån M$-variant med inbyggd.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 09:32

Grundfunktionaliteten finns nog där i form av stöd för smartcards, så det är nog mest en fråga om anpassning. Sen finns det en hel del lösningar för *nix för autentisering genom biometri (fingeravtryck, ögon, etc) som förmodligen inte är supersvåra att porta till OS X.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 09:38

Låter lovande.

Den där fingertrycksgrejen är ju bara för vansinnigt cool! Fan va jag skulle vilja ha den till min pb så ingen kommer åt mina...skolarbeten typ. Inse va coolt!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 13:12

vänta tills lexars fingeravtrycksskyddade usb-minne kommer till macen också.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-19 21:42

Visst är det en gammal tråd, men istället för att skapa min egen tråd tänkte jag helt enkelt kapa den här.

Den fingeravtrycksläsare som jag har förstått gäller (gällde?) för mac är UPEK Eikon och UPEK Eikon To Go men att döma av deras hemsida så skedde senaste uppdateringen för nästan ett år sedan och där låter det som att "snart ska vi lansera stöd för lastpass".
Om deras version av snart är ett år så vet jag inte om man vågar sig på att köpa en pryl som man hoppas kan hänga med i alla OS uppdateringar och liknande...

Är det någon som har erfarenhet av UPEK Eikon eller någon annan fingeravtrycksläsare på Mac?

Det jag främst är ute efter är att låsa och låsa upp datorn och 1Passwords nyckelring...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-19 22:54

Jag kör den och den funkar på 10.6.
Det var något avtal där de inte kom överens med 1Password har jag för mej, därför uppdateras den inte längre. Jag tror det är ver 3.xxx som är en betaversion, jag kör. Men den funkar kalasbra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-20 10:00

Intressant! Hur använder du den kenjon? Inloggning? Nyckelring? Inloggningar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-20 10:16
Ursprungligen av Arvid:

Intressant! Hur använder du den kenjon? Inloggning? Nyckelring? Inloggningar?

Bara som inloggning och authensiering vid installation av program.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-24 15:52

Nu har jag köpt en Upek Eikon, och min första upplevelse är väldigt delad.
Igenkänningen av fingeravtryck är riktigt bra. När jag lästa på en del andra forum lät det som det skulle fungera lite sporadiskt.

Det som dock är lite av en besvikelse är integrationen i OSX. Det enda som den kan göra är att logga in, och samband med det låsa upp valda nyckelringar samt låsa upp datorn när den är satt i vila eller skärmsläckare.
Och i skärmsläckarläget så fastnar den ibland i ett gäng sekunder efter upplåsning innan upplåsningen blir klar och man kan använda datorn igen.
Dessutom kan den inte låsa upp några nyckelringar då, utan enbart när man loggar in som ny användare.

Problemet med laggen när man låser upp kan jag tänka mig kan vara installations-specifik, men det är otroligt irriterande och det spelar ingen roll om jag använder lösenord eller fingeravtryck för upplåsning, själva autentiseringsprocessen känns snabb, det är något efter det som drar ut på tiden.

Problemet med att man inte kan låsa upp nyckelringen med fingeravtryck tycker jag minska säkerheten ganska markant dock. Jag vill gärna låta nyckelringen tajma ut och låsa sig efter 5-10 minuter eller när datorn somnar, och i och med att fingeravtrycksläsaren inte stödjer upplåsning av nyckelringar annat än vid inloggning så hjälper den mig föga att underlätta här...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-24 17:56

Fick du frågan om att ändra format på nyckelringsdatabasen under installationen?

1
Bevaka tråden