Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så många operatörslåsta iPhone på Blocket?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-01-29 07:58

Funderar på att köpa en iPhone på blocket. Det som jag blir förvånad över är att många annonser är på helt oöppnade iPhones som är låsta till Telenor/Telia/Tele2 osv.

Det verkar konstigt att någon går in på en av dessa butiker, köper en telefon och sedan inte ens öppnar den. Så hur kommer det sig att det är så många annonser?

Jag förstår om du när du är i tex Hongkong köper med dig någon extra och säljer men då är de ju inte låsta till Svenska operatörer ...

Det är riktigt märkligt om det är oöppnade låsta iPhones med kvitto.

Annars är det nog 99% stöldgods, oöppnade, låsta utan kvitto, så inte lika konstigt.

Eller rena blåsningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 11:20

Seriös butik det där.

Kalle tvingar Nisse att gå in på MediaMarkt och teckna 5 abb med iPhone 4. Nisse får 100:-. Sen tar Kalle lurarna och säljer på Blocket. Efter ett tag får Nisse räkningar hem och hans mamma polisanmäler. Efter att abonnemangen spärrats och operatören inte får betalt svartlistas IMEI-numren och telefonerna slutar fungera. Sven, som köpt en av telefonerna kan använda den som brevpress.

Ursprungligen av pmarriott:

Kalle tvingar Nisse att gå in på MediaMarkt och teckna 5 abb med iPhone 4. Nisse får 100:-. Sen tar Kalle lurarna och säljer på Blocket. Efter ett tag får Nisse räkningar hem och hans mamma polisanmäler. Efter att abonnemangen spärrats och operatören inte får betalt svartlistas IMEI-numren och telefonerna slutar fungera. Sven, som köpt en av telefonerna kan använda den som brevpress.

Så kan det också gå till.. Stackars Nisse och Sven.

Ursprungligen av pmarriott:

Kalle tvingar Nisse att gå in på MediaMarkt och teckna 5 abb med iPhone 4. Nisse får 100:-. Sen tar Kalle lurarna och säljer på Blocket. Efter ett tag får Nisse räkningar hem och hans mamma polisanmäler. Efter att abonnemangen spärrats och operatören inte får betalt svartlistas IMEI-numren och telefonerna slutar fungera. Sven, som köpt en av telefonerna kan använda den som brevpress.

Att Kalle troligen en dag får båda knäna bortskjutna kan vi bortse ifrån - det enda man kan göra är att hoppas.
Live like asshole, die like asshole....

Ursprungligen av pmarriott:

Kalle tvingar Nisse att gå in på MediaMarkt och teckna 5 abb med iPhone 4. Nisse får 100:-. Sen tar Kalle lurarna och säljer på Blocket. Efter ett tag får Nisse räkningar hem och hans mamma polisanmäler. Efter att abonnemangen spärrats och operatören inte får betalt svartlistas IMEI-numren och telefonerna slutar fungera. Sven, som köpt en av telefonerna kan använda den som brevpress.

Källa på det?

Många är väl folk som får en telefon extra av jobbet och vill tjäna lite enkla pengar.

Ursprungligen av jurassic579:

Källa på det?

Många är väl folk som får en telefon extra av jobbet och vill tjäna lite enkla pengar.

Unga ger bort sina nya mobiler - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/499992-unga-pistolhotades-tvingades-utpressa

Jag vet att det pmarriott skrev sker.

En annan sak som är ganska vanlig tyvärr, person x tar över ett företag för ett par tusen, köper 100-tals telefoner från olika försäljningsställen tillsammans med massa andra saker som verktyg på företaget.
Telefonerna/verktygen säljs på Blocket, bedragaren får en massa stålar, företaget går i konkurs.

Telefonernas IMEI-blockas förhoppningsvis därefter. Men det sker ganska sällan vad jag hört.

Vissa människor har ingen moral alls...

Ursprungligen av keptang:

Jag vet att det pmarriott skrev sker.

En annan sak som är ganska vanlig tyvärr, person x tar över ett företag för ett par tusen, köper 100-tals telefoner från olika försäljningsställen tillsammans med massa andra saker som verktyg på företaget.
Telefonerna/verktygen säljs på Blocket, bedragaren får en massa stålar, företaget går i konkurs.

Telefonernas IMEI-blockas förhoppningsvis därefter. Men det sker ganska sällan vad jag hört.

Vissa människor har ingen moral alls...

Jag har svårt att se att ett företag du köper för ett par tusen har någon kreditvärdighet och därmed bör det vara svårt att få ett abonnemang eller en kredit på telefonen, så det känns inte som något som är jätte vanligt. Bara mina egna refelktioner.

Ursprungligen av werecat:

Jag har svårt att se att ett företag du köper för ett par tusen har någon kreditvärdighet och därmed bör det vara svårt att få ett abonnemang eller en kredit på telefonen, så det känns inte som något som är jätte vanligt. Bara mina egna refelktioner.

Det är just det det gör, plundrade bolag som fortfarande har bra kreditvärdighet, innan det upptäcks naturligtvis. Finns "massor" utav dessa som haft 1-5 anställda och numera är plundrade och finns att köpa för 5-10000kr.

edit: Man säljer alla eventuella tillgångar, utnyttjar alla krediter till max, dumpar bolaget. Man hinner omsätta rätt mycket pengar innan detta upptäcks, typ 1 år kan man hålla på.

Ursprungligen av keptang:

Det är just det det gör, plundrade bolag som fortfarande har bra kreditvärdighet, innan det upptäcks naturligtvis. Finns "massor" utav dessa som haft 1-5 anställda och numera är plundrade och finns att köpa för 5-10000kr.

Låter crazy. Nu rör ju jag mig inte i dom kretsarna så jag kan inte påstå att jag besitter någon kunskap i det ämnet

Ursprungligen av werecat:

Låter crazy. Nu rör ju jag mig inte i dom kretsarna så jag kan inte påstå att jag besitter någon kunskap i det ämnet

Yep, det är vidrigt faktiskt. Jag vet en person som sysslar med sånt, ingen jag känner som tur är.

Nu är inte jag någon expert, men tror ni verkligen att telefonerna IMEI-blockeras...?
Används verkligen telefonerna som säkerhet?
Kan inte företagsekonomi, eller lagarna kring detta..

Känns som att företaget får kronofogden efter sig, och ägaren smiter utomlands ett tag.
De nya ägarna till telefonerna har isf kvitto, som styrker att de köpt telefonen..

Vore tacksam om ngn berättade hur det funkar, är nyfiken!

Ursprungligen av mattewik:

Nu är inte jag någon expert, men tror ni verkligen att telefonerna IMEI-blockeras...?
Används verkligen telefonerna som säkerhet?
Kan inte företagsekonomi, eller lagarna kring detta..

Känns som att företaget får kronofogden efter sig, och ägaren smiter utomlands ett tag.
De nya ägarna till telefonerna har isf kvitto, som styrker att de köpt telefonen..

Vore tacksam om ngn berättade hur det funkar, är nyfiken!

Det händer, Telenor vet jag brukar göra det, men det är säkert olika beroende på säljare/operatör.

Sen har vi Lisa som behöver pengar fort. Istället för att ta ett sms-lån köper hon ett abb med iPhone 4 för 1:- och sen typ 899:-/mån i 24 mån. Telefonen säljer hon för 5000:- och gråter när första kvartalsfakturan på 2697:- + 200:- startavgift kommer. När hon sen inte kan betala kommer kronofogden och knackar på dörren ungefär samtidigt som operatören spärrar IMEI-numret och Åke, som köpte telefonen får ytterligare en av världens dyraste brevpressar.

Detta har jag inga belägg för men jag kan tänka mig att det förekommer.

Finns det några tips ifall man vill köpa en från Blocket? Ny med kvitto u. alles?

* Magkänsla är väl aldrig fel?
* Få en känsla av vad det är för person IRL?
* Kolla namnet?
* Ha med datorn vid köpet och prova mobilen mot iTunes?

Fast lurad kan man väl bli ändå..

Senast redigerat 2011-01-29 15:48
  • Medlem
  • 2011-01-31 22:19
Ursprungligen av Snabeldrake:

Finns det några tips ifall man vill köpa en från Blocket? Ny med kvitto u. alles?

Fast lurad kan man väl bli ändå..

Härlig ordvits!

Jag skulle inte köpa en ny, låst med kvitto från Blocket överhuvudtaget.
Ingen normal människa skulle sälja en sådan telefon. Om det skulle vara seriöst så är det nog 1/100 som är det, inte värt att chansa för att spara lite pengar.

Jodå. Har operatören sålt en telefon och inte får betalt så kan du ge dig på att de inte låter det passera ostraffat.

Operatören/den som säljaren vill ju ha betalt, någon MÅSTE betala Såklart!

Kommer telefonen tillbaka till butik kanske operatören är snällare och kan häva köpet, men då får man f*n vara hård mot dem!

Aha, nu blev jag lite klokare! Tack!

Ska man köpa en sånn där lur ska man ha två saker:
originalkvitto
Skriftligt kvitto från den man köper av

Då känns det som man bör kunna göra deal med den operatör som telefonen sålts på om de skulle spärra, särskilt som man borde vara kund hos de då luren är låst dit. Tro det eller ej, men alla operatörer är inte svin.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-08 18:58

Oroväckande många som säger i forum att tel är spärrad och vill låsa upp den

För att en telefon ska kunna spärras måste det finnas en polisanmälan med dirarienummer. Så är det ett bedrägeri (t.ex. ett företag som tar ut flera telefoner och det blir en utredning) så kan de spärra IMEI-numret. Men jag är rätt säker på att det inte händer om en privatperson gör det med en telefon, då överlåter operatören skulden till ett inkassobolag och får då in sina pengar. Nu kan det här ha ändrats sedan jag jobbade inom telekom.

//Stefan

1
Bevaka tråden