Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bank har bästa appen?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Själv använder jag Skandiabankens app för iPhone och den fungerar alldeles utmärkt.

Men är på g att byta bank och ett krav är naturligtvis en bra app för iPhone/iPad.

Någon som har förslag, för/nackdelar med respektive banks appar?

Känns det säkert att ge en app som inte är officiell från banken sin inloggning?

Själv kör jag Swedbanks app, och använder den mest för att kolla mina konton och till det funkar den bra.

Den känns lite amatörmässig på något sätt, och jag är lite förvånad över att Apple godkänt den.
Jag tror den kommer sluta fungera/tas bort från AppStore.

Ursprungligen av keptang:

Den känns lite amatörmässig på något sätt, och jag är lite förvånad över att Apple godkänt den.
Jag tror den kommer sluta fungera/tas bort från AppStore.

Varför det? Saker får vara amatörmässiga på AppStore. Det finns ingen regel mot det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför det? Saker får vara amatörmässiga på AppStore. Det finns ingen regel mot det.

Att den använder HTML-liknande med bankernas loggor t.ex och kringgår på något sätt bankernas inloggningssystem.

Ursprungligen av keptang:

Att den använder HTML-liknande med bankernas loggor t.ex och kringgår på något sätt bankernas inloggningssystem.

Du skriver ju in dina inloggningsuppgifter så inte vet jag om appen kringgår bankernas inloggningssystem på något särskilt sätt.

Däremot så blev jag inte så förtjust i den. Det var bara det att jag inte såg varför Apple skulle ta bort appen. Det skulle vara utifall att någon av bankerna klagar - annars så lär den väl bli kvar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du skriver ju in dina inloggningsuppgifter så inte vet jag om appen kringgår bankernas inloggningssystem på något särskilt sätt.

Däremot så blev jag inte så förtjust i den. Det var bara det att jag inte såg varför Apple skulle ta bort appen. Det skulle vara utifall att någon av bankerna klagar - annars så lär den väl bli kvar.

Fast vad jag förstått utan att testa så lagras dessa uppgifter och man behöver inte skriva in loginuppgifterna igen?

Känns sådär när det gäller ens bankuppgifter tycker jag, inte en chans.

Varför ge ut inloggningsuppgifter till sin bank till en applikation från tredje part?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-29 00:01
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Varför ge ut inloggningsuppgifter till sin bank till en applikation från tredje part?

Det du ger ut till Mitt Saldo är ju bara dom enkla inloggninguppgifterna. Enda man kan göra då är ju att titta på vad man har & flytta pengar mellan sina egna konton.
Använder själv Mitt Saldo mot Nordea, fungerar ganska bra tycker jag.

Ursprungligen av Creops:

Det du ger ut till Mitt Saldo är ju bara dom enkla inloggninguppgifterna. Enda man kan göra då är ju att titta på vad man har & flytta pengar mellan sina egna konton.
Använder själv Mitt Saldo mot Nordea, fungerar ganska bra tycker jag.

Det kan nog bidra till att någon gång skapa sårbarheter i systemet. Generellt sett så ska man nog vara oerhört restriktiv med vilka man släpper in på sitt bankkonto - även när det gäller programvaror från tredje part.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-29 14:54
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det kan nog bidra till att någon gång skapa sårbarheter i systemet. Generellt sett så ska man nog vara oerhört restriktiv med vilka man släpper in på sitt bankkonto - även när det gäller programvaror från tredje part.

Jo jag funderade en bra stund innan jag skaffade den. Men läste en massa gott om den på nätet plus att den faktiskt är användbar, vilket är mer än man kan säga om Nordeas.. och med användbarhet menar jag att det tar 30sek att kolla saldo med Mitt Saldo. 3min med Nordeas..

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det kan nog bidra till att någon gång skapa sårbarheter i systemet. Generellt sett så ska man nog vara oerhört restriktiv med vilka man släpper in på sitt bankkonto - även när det gäller programvaror från tredje part.

Oh ja. På den tiden jag hade iphone körde jag mina olika bankers appar - som var rätt kassa då, men det var ju ett tag sedan - och skulle aldrig ha övervägt att köra tredjepartsprogramvara. Nu kör jag bankdroid på min Nexus och är jättenöjd med den, främst för att de täcker de tre banker jag har med ett smidigt, genomtänkt och funktionellt gränssnitt, men läget är ju också ett helt annat på androidsidan. Men hur man vågar lämna ut sina kontouppgifter till en okänd binär förstår jag inte.

  • Medlem
  • 2011-01-29 22:03
Ursprungligen av GustafMA:

Oh ja. På den tiden jag hade iphone körde jag mina olika bankers appar - som var rätt kassa då, men det var ju ett tag sedan - och skulle aldrig ha övervägt att köra tredjepartsprogramvara. Nu kör jag bankdroid på min Nexus och är jättenöjd med den, främst för att de täcker de tre banker jag har med ett smidigt, genomtänkt och funktionellt gränssnitt, men läget är ju också ett helt annat på androidsidan. Men hur man vågar lämna ut sina kontouppgifter till en okänd binär förstår jag inte.

Men är inte bankdroid en okänd binär? Jag vet att den är open source men har du kollat genom källkoden så inget lite hack har smugit sig in där? Jag skulle inte själv lita på en bankapp som skrivits av någon annan än banken självt.

Ursprungligen av arc:

Men är inte bankdroid en okänd binär? Jag vet att den är open source men har du kollat genom källkoden så inget lite hack har smugit sig in där? Jag skulle inte själv lita på en bankapp som skrivits av någon annan än banken självt.

Nä, det är inte en binär - jag tog hem filerna och kompilerade dem själv och installerade min egen version som jag dessutom lyckades trimma genom att skala bort kod avsedd för banker som jag inte använder. Appen är inte så stor och det var en kvälls jobb att bekanta sig med den och bli nöjd med att den var vad den utgav sig för att vara. Men det förutsätter förstås att man är komfortabel med att läsa javakod... För den som inte kan det blir läget förstås knivigare, även om killen som skriver den har en lång tråd på Swedroid där massa folk som är duktiga är inne och kommenterar varje ändring han gör. Jag skulle nog ha litat på communityn som granskare även om jag inte kunde läsa koden själv i just det här fallet.

Men en binär skulle jag aldrig anförtro bankuppgifter åt. Snacka om tacksamt potentiellt mål för en datatjuv. Ska man ha en app från en paketerad binär distributionskanal som App Store eller Market så är det bara bankens egen officiella som gäller.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-28 19:44

Har swedbanks app och trivs med den

Funderar faktiskt att byta bank till Swedbank, hur sker inloggningen i appen?

I Skandiabankens är det personnummer + pin, det tycker jag är smidigt nog.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-28 20:03
Ursprungligen av keptang:

Funderar faktiskt att byta bank till Swedbank, hur sker inloggningen i appen?

I Skandiabankens är det personnummer + pin, det tycker jag är smidigt nog.

Samma på Swedbank.

Ursprungligen av gunek:

Samma på Swedbank.

Trevligt!

Handelsbankens applikation är helt klart suverän.

Jag har testat Swedbank och den gav mig verkligen inga positiva intryck.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Handelsbankens applikation är helt klart suverän.

Håller med. SHB har med rätta blivit utskällda för sitt dåliga macstöd men det har blivit bättre. Med appen och mobilstödet har de verkligen lyft sig i håret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-28 21:53

Jag har SEB och min sambo har SwedBank. Vad gäller appen så tycker jag de är ganska likvärdiga.
Men jämför jag inloggning från dator är det en väldig skillnad. SwedBank känns mycket rörigare och mer ologisk än SEB. Det är mycket lättare att hitta på SEBs Internetbank.

ICA Banken har förvisso ingen app men de var ruskigt tidiga med en iPhone anpassad sida för att kunna se saldo och flytta mellan egna konton.

http://iphone.icabanken.se

1
Bevaka tråden