Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur maximalkomprimera film "On the go" till iPad?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjaba! Ny i forumet. Har läst en del trådar i ämnet, men inte hittat något riktigt svar:
Vi drar till Kanarieholmarna på lördag och efter att sambon dängde familjens PC-laptop i golvet förra månaden fick jag lov att köpa en iPad för försäkringspengarna.:-)) En av laptopens funktioner var att fungera som DVD-spelare till sonens barnfilmer på semestrarna. Jag har nu letat runt lite och ingen verkar kunna svara på en fråga ang komprimering av film (eller så har ingen ställt frågan) Hur kommer det sig att man kan komprimera en DVD-film på 4-7GB till en divX eller Xvidfilm på runt 700 mb och få en HYFSAD kvalitet på TV:n, men det går inte att göra något liknande för iPad, utan där blir en vanlig DVD minst 2 GB när man komprimerar den med Handbrake m fl, trots att skärmen är betydligt mindre på Paddan? Vi talar liksom inte om HD-kvalitet här, utan jag är intresserad av att få in så många av sonens filmer som möjligt på det begränsade lagringsutrymme på iPad ändå erbjuder. Bildkvalitet är inte högprioriterat. Eller ska man bara ställa en önskad målstorlek i Handbrake och testa sig fram?

Handbrake har en hel del manuella möjligheter som gör att man kan skräddarsy sin kompression, men jag skulle nog säga som så att testa med en annan förinställning, t.ex. en för iPhone/iPod Touch i första hand innan du börjar ge dig på det där. Är bildkvalitet ingen prioritet så tror jag att iPhone-valet kan duga.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-07 20:42

Har för mig att jag läst att även om handbrake inte har en inställning för iPad i högersidan, så kan man ladda ner inställningar från deras hemsida. Sedan vet jag inte om det levererar en film som är mindre än 2GB. Jag körde 700 MB rakt av senast jag gjorde om filmer till grabben. De tycker jag duger att dra upp på min ful-HD 60" tv också, då jag inte prioriterar kvalité högst på dessa filmer. Tänk på att om filmerna är korta så kan man dra ner filstorleken ännu mera.

Välj iPad-profil, ställ om storlek till vad du vill, t.ex 700. Då blir den också 700mb.

Eller så kör du divx/Xvid med Vlc eller annan spelare på Ipaden

VLC finns inte längre i App Store. CineXPlayer finns men den är rätt kass och kostar pengar.

Handbrake-konvertering och använda inbyggda spelaren är nog den bästa lösningen.

Missat att Vlc är borta. Min tanke var annars filerna redan fanns som ex. Divx.
Såg nu att även Zumocast verkar borta.

Tack för alla svar. Prövar nu att köra en runda i Handbrake med iPhoneinställningar. Jag har en gång tidigare försökt dra ner till file size 700 MB, men då hävdade iTunes att jag inte kunde dra den filen till iPaden då "filformatet inte stöddes"?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 15:44

En ypperlig guide till handbrake:
YouTube - How to convert DVD's with Handbrake

OK. Har nu kört iPhoneinställningen. Den filen blir OXÅ 2 GB stor. Gör ett nytt försök och siktar på filstorlek 700 MB, trots att det inte funkade sist.. Återkommer.

Muppet news flash: Valde iPhoneinställning och begränsade File Size till 700 MB och DÅ funkade det. Klockren bild på paddan dessutom. Det luriga var att som default hade Handbrake "Large File Size" ikryssat. Kanske vågar göra några körningar med ännu mindre file size. Tack för alla tips!

Ursprungligen av hlaestander:

Muppet news flash: Valde iPhoneinställning och begränsade File Size till 700 MB och DÅ funkade det. Klockren bild på paddan dessutom. Det luriga var att som default hade Handbrake "Large File Size" ikryssat. Kanske vågar göra några körningar med ännu mindre file size. Tack för alla tips!

Large file size påverkar inte hur stor filen blir utan använder 64- bitars filfornat vilket gör det möjligt att skapa filer över 4GB. Dessa funkar inte i äldre ipods eller ps3.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-02-24 20:09

Är också intresserad av detta, har du kommit på något ännu bättre eller är det iPhone med begränsning på 700Mb som gäller?

Använder iFlicks till att automatiskt konvertera/pressa ihop film till min ATV2 (Året bästa köp redan i Februari?).

IFlicks fungerar utmärkt till det. Kan ju vara ngt för er med iPads och prova?

Version 1.2.3 har en preset för "ipad"....

14 dagar tryout, 20 USD att köpa.

Ursprungligen av Goflorp:

Använder iFlicks till att automatiskt konvertera/pressa ihop film till min ATV2 (Året bästa köp redan i Februari?).

IFlicks fungerar utmärkt till det. Kan ju vara ngt för er med iPads och prova?

Version 1.2.3 har en preset för "ipad"....

14 dagar tryout, 20 USD att köpa.

iFlicks låter inte dumt, värt att testa! Tack för tipset!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-02-25 08:21
Ursprungligen av Goflorp:

Använder iFlicks till att automatiskt konvertera/pressa ihop film till min ATV2 (Året bästa köp redan i Februari?).

IFlicks fungerar utmärkt till det. Kan ju vara ngt för er med iPads och prova?

Version 1.2.3 har en preset för "ipad"....

14 dagar tryout, 20 USD att köpa.

Värt att notera är att om du använder senaste betan av iFlicks, så är det möjligt att göra om 720p .mkv (x264) till .m4v (h264) utan konvertering. Skapar filmer på nolltid med fantastisk bildkvalitet & komplett metadata som kan spelas upp i både AppleTV & iPad/iPhone.

Ursprungligen av akesson:

Värt att notera är att om du använder senaste betan av iFlicks, så är det möjligt att göra om 720p .mkv (x264) till .m4v (h264) utan konvertering. Skapar filmer på nolltid med fantastisk bildkvalitet & komplett metadata som kan spelas upp i både AppleTV & iPad/iPhone.

Jag hade totalt missat att man var tvungen att köra beta för att få om den till iPad vänligt format utan att konvertera då såklart. Strålande att du tipsa om detta!

Ursprungligen av akesson:

.... så är det möjligt att göra om 720p .mkv (x264) till .m4v (h264) utan konvertering....

x264 är bara benämningen på hur filmen kodats. Det är fortfarande en h264. Man gör inte om någonting egentligen. Det enda man gör är att plocka upp filmen ur en MKV-container och stoppa ner den i Apples m4f-kontainer. Ungefär som att flytta en fil från ett zip-arkiv till ett rar-arkiv.

Kan låta petigt och besserwissigt, men rätt skall vara rätt. Päron skall inte blandas med äpplen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-25 10:14

iFlicks är suveränt och anledningen till det är att det inte konverterar utan istället bara byter containerformat. Den lyfter alltså ut videoslingan ur befintlig container och placerar den i en m4v/mov-container. Helt suveränt.

Ursprungligen av zinned:

iFlicks är suveränt och anledningen till det är att det inte konverterar utan istället bara byter containerformat. Den lyfter alltså ut videoslingan ur befintlig container och placerar den i en m4v/mov-container. Helt suveränt.

Ohh, så med andra ord blir det minimal förlust av kvalitet? Det blir väll självklart lite men inget i jämförelse med att konvertera?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-25 17:00
Ursprungligen av citronsyra:

Ohh, så med andra ord blir det minimal förlust av kvalitet? Det blir väll självklart lite men inget i jämförelse med att konvertera?

Videodatan ändras inte, så det blir ingen förlust alls. Jämför med att kopiera en fil från en hårddisk till en annan.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-02-25 19:11
Ursprungligen av Vassius:

Videodatan ändras inte, så det blir ingen förlust alls. Jämför med att kopiera en fil från en hårddisk till en annan.

Observera att detta endast gäller om indatan är .mkv med x264 bildspår. Är det avi/xvi eller något annat obskyrt format måste även iFlicks koda om.

1
Bevaka tråden