Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var sälja kamerautrustning?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar att köpa ett nytt kamerahus inom kort, och har därför tänkt sälja av nuvarande utrustning (hus + 2 objektiv). Någon med rekommendationer och erfarenhet på lämpliga websidor eller tillvägagångssätt? Tradera, Fotosidan, Blocket, 99mac(?)…?

Är helt grön på att sälja begagnat, främst ute efter en smidig affär utan tjafs.

Hur gamla är prylarna?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Hur gamla är prylarna?

Inköpta för 1-2 år sedan.

Fotosidan skulle jag nog försöka först på.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-08 13:50
Ursprungligen av Striberger:

Jag planerar att köpa ett nytt kamerahus inom kort, och har därför tänkt sälja av nuvarande utrustning (hus + 2 objektiv). Någon med rekommendationer och erfarenhet på lämpliga websidor eller tillvägagångssätt? Tradera, Fotosidan, Blocket, 99mac(?)…?

Är helt grön på att sälja begagnat, främst ute efter en smidig affär utan tjafs.

Jag skulle tipsa dig om att höra efter med t.ex. Scandinavian Photo vad de köper in grejerna för och om du kan få ett bättre pris på det nya kamerahuset. Visst, du får så klart inte riktigt lika mycket som om du säljer privat men det är väldigt mycket smidigare och mer tidsbesparande.
Jag tror det beror lite på vad du har för utrustning när det kommer till priset de kan ge dig.

Annars är det gratis att annonsera på Fotosidan, där finns dessutom rätt målgrupp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-08 13:56

Kör med fotofynd.se om du vill ha halvskumma mail från Afrika.
(inget ont om sidan i sig, men har fått många oseriösa mail, trots att sidans ägare jobbar med problemet.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 14:05

fotosidan eller blocket.

Fotosidan skulle jag rekommendera också, om inte Scandinavian tar emot grejerna och du får hyfsat pris (du får bättre pris att sälja privat dock). Jag skulle passa mig för Blocket och Tradera dock. Vet inte varför, men det känns inte rätt.

Tack för era tips. Givetvis vill jag få så bra pris för grejorna som möjligt, men om Scandinavian Photo och/eller Fotosidan är smidigare lösningar tar jag hellre den vägen än att tjafsa med folk på Blocket och Tradera. Hellre smidigt och mindre pengar än strul och bättre betalt så att säga.

Återigen, tack för era tips.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 16:12

Får man fråga vad det är som ska säljas?

Ursprungligen av dala:

Får man fråga vad det är som ska säljas?

ännu en röst vidare på fotosidan eller som Petra förslog kolla med scp.
med fotosidan har iallafall jag kommit undan smidigast och utan de märkligheter som kommit med 2 andra nämda annonsplatser
du när enklare "rätt " målgrupp med Fotosidan och inte de som söker saker att sälja vidare eller andra förlopp.
tänk lite på hur du utformar annonsen så att du inte sitter med något , som blir svårsålt

mvh
Mr Murphy

Ursprungligen av dala:

Får man fråga vad det är som ska säljas?

Javisst, det är inget märkvärdigt. En D80, med ett Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G och ett Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-08 16:24

Tradera fungerar bra, tycker jag. Har fått bra betalt för fotoprylar där, och man är ganska säkrad för blåsningar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-08 16:30

Lite OT men ett hett tips om man ska sälja prylar: gör rent med cyber clean. Tar bort allt damm och bös, grejerna ser betydligt nyare ut än de är.
Cyber clean är gul geggamojja som man trycker mot tex zoom-greppet på en lins, damm och annat fastnar för gott i geggan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-09 21:50

Jag säljer mina fotoprylar först via Fotosidan.se. Om det nappar dåligt, så provar jag Blocket.se. Har sålt över 100 artiklar via Fotosidan och rekommenderar den annonsmarknaden. Jag har haft tur med försäljning/köp även på Blocket, men FS är gratis och känns mer rätt.

1
Bevaka tråden