Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-08 14:14

Såg för några dagar sedan att Mefeedia släppte en ny undersökning hur HTML5 har utvecklats. Enligt dom har HTML5 video ökat från 10% till 63% på webben. Vi får se om det kommer att vända nu när Google tar avstånd från h.264 och det blir mer osäkerhet vad gäller video formatet.

HTML5 Video Available on the Web

//Rob

Nja, för att undvika missförstånd. HTML5-video står alltså inte för 63% av videokonsumtionen, det de mäter är att 63% av filmerna OCKSÅ är tillgängliga som HTML5. Anledningen är förstås att många gör sina filmer tillgängliga i flera format.

Hur stor del av videokonsumtionen som faktiskt sker som HTML5 framgår inte direkt av undersökningen, även om man kan få en indikation av att "mobile" devices utgör 5% av trafiken (som inte är Flash) Till det får man lägga Viss videokonsumtion i Safari för Mac OS X, och viss videokonsumtion för Google Chrome.

Mao, torde HTML 5 stå för sisådär 2-10 %, att jämföras med t.ex. Flash som ligger på över 85%

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-12 23:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-12 23:30

Ok, 10.3 kommer ju med en uppdateringsfunktion. Men kan det vara så fantastiskt illa att den fungerar som det verkar? Man klickar på knappen och man kommer till en hemsida som säger vilken den senaste versionen är och sedan ger en länk till en nedladdningssida där man kan ladda ned installeraren.

Funkar det så är det ju ett skämt. Hoppas inte Adobe visar upp den sidan nu utan har gjort det på rätt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 17:40
Ursprungligen av acke:

Ok, 10.3 kommer ju med en uppdateringsfunktion. Men kan det vara så fantastiskt illa att den fungerar som det verkar? Man klickar på knappen och man kommer till en hemsida som säger vilken den senaste versionen är och sedan ger en länk till en nedladdningssida där man kan ladda ned installeraren.

Funkar det så är det ju ett skämt. Hoppas inte Adobe visar upp den sidan nu utan har gjort det på rätt sätt.

Ja så var det.

Ursprungligen av acke:

Ja så var det.

Nej, så är det inte. Kontrollpanelen gör en periodisk kontroll, en gång i veckan om jag minns rätt, och om den hittar något får man upp följande dialogruta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 07:46
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, så är det inte. Kontrollpanelen gör en periodisk kontroll, en gång i veckan om jag minns rätt, och om den hittar något får man upp följande dialogruta

[ATTACH="CONFIG"]29464[/ATTACH]

Jaså, jag tryckte på Kontrollera nu-knappen och då kommer jag till en hemsida. Du menar att om man låter den vara så dyker din ruta upp? Ok, låter bra, skulle gärna ta att rutan kom fram om man tyckte på knappen.

Jahapp, en snart fyra år gammal tråd om Flash. Jag tycker mig inte ha sett något "sänkande" av Flash än iallafall.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-13 12:38

Diskussionen om avasknaden av flash på iPhone känns ha dött ut också... inte mig emot, jag saknar det inte

Intressant att det i slutänden bara är android som kommer att erbjuda flash (och därmed dess nackdelar).

Jag bara funderar på hur de ska få till det så att de kan skylla detta på Jobs och hans reality distortion field;)

Kommer ni ihåg hur det var på den tiden folk på fullt allvar trodde att iOS-plattformen tog skada av att inte ha Flash?

Ja, det var inte länge sedan många menade att iOS antingen förr eller senare skulle tvingas införa Flash-stöd - eller isoleras och ev. dö ut. Än idag tror många att det handlar om en personlig schism mellan Jobs och Adobe - eller någon störning hos Jobs. :-D. Att det skulle finnas rationella och tekniskt sunda orsaker bakom beslutet är ännu många främmande.

Ursprungligen av Adrian B:

Kommer ni ihåg hur det var på den tiden folk på fullt allvar trodde att iOS-plattformen tog skada av att inte ha Flash?

Svenska Spel etc etc måste börja bygga om en hel del...typ allt. Om dom vill vara och verka på den mobila planeten vill säga.

Ursprungligen av Zimmerman:

Svenska Spel etc etc måste börja bygga om en hel del...typ allt. Om dom vill vara och verka på den mobila planeten vill säga.

Just Svenska spel har ju iofs en "mobil" version av sin hemsida som fungerar ypperligt i både android och iPhone.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-09-17 08:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Just Svenska spel har ju iofs en "mobil" version av sin hemsida som fungerar ypperligt i både android och iPhone.

Öh, näe det har dom inte. Man kan bara spela på några av deras spel på mobilversionen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Just Svenska spel har ju iofs en "mobil" version av sin hemsida som fungerar ypperligt i både android och iPhone.

Har du provat att spela poker på svenska spel via mobilen? Eller läsa i deras forum? Det går inte. Det finns en hel del funktionalitet som inte är tillgänglig på mobilversionen av Svenska Spel.

Eller som de skriver själva

Citat:

Varför kan jag inte surfa till svenskaspel.se via mobilen?

Svenskaspel.se är inte anpassad för mobiler (dvs ett litet mobilt fönster, begränsningar i mobilen och nätets kapacitet, samt vår sajts uppbyggnad etc) vi har därför valt att bygga en självständig mobilsajt. Den här lösningen gör att upplevelsen blir bättre för dig, men även att vissa tjänster i dagsläget endast går att nå via vanliga svenskaspel.se från en dator.

Jag provade att komma till svenska spel via en Samsungplatta i en Teliabutik och kom hela tiden till mobilsiten.

Så mycket för att kunna accessa flashsiter via Android:)

OT: Jag tycker att det i högsta grad är dags att de får ut sin OSX pokerklient så jag slipper släpa hem jobbdatorn när jag ska spela poker - för att använda deras flashklient för att spelar poker - är inte en angenäm upplevelse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 10:54

Adobe Flash 11 finns ute nu.

Adobe gör precis rätt, de har gått vidare från Flash redan satsar nu på HTML:

So, yeah: Adobe’s using Flash-derived technology to make HTML5 more competitive with Flash.

Crazy, right? Not at all: this increases your ability to present visually rich experiences, and that increases Adobe’s ability to sell you tools for creating those experiences. The different playback technologies are just means to those ends.

Adobe has collaborated with Apple & Opera and has now submitted the spec to the W3C.

Läs mer: John Nack on Adobe : CSS shaders: Hell yeah.

Hela den här idén med att iPhone skulle sänka Flash såg kanske provokativ ut när jag startade tråden, men ju mer tiden går desto mer känns det som rätt tanke från början.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-11 23:55

Ja, det är väl sällan (läs:aldrig) som iPhone's konkurrenter numer ståtar med stöd för Flash som sen stor "fördel" mot just iPhone.
Har nog inte sett det i en annons eller liknande alls det senaste.

Ursprungligen av Adrian B:

<snipp>
Hela den här idén med att iPhone skulle sänka Flash såg kanske provokativ ut när jag startade tråden, men ju mer tiden går desto mer känns det som rätt tanke från början.

Ursprungligen av Drakfot:

Ja, det är väl sällan (läs:aldrig) som iPhone's konkurrenter numer ståtar med stöd för Flash som sen stor "fördel" mot just iPhone.
Har nog inte sett det i en annons eller liknande alls det senaste.

Utomlands (läs Kina) trycks det väldigt mycket på Flash i reklamen. Men så är också de stora kinesiska portalerna fullständigt översköljda av flashbaserat innehåll.

Har förresten filmat av en vansinnigt rolig tv-reklam för en iPhone-kopia. Den kan enligt den hysteriskt speedade speakerrösten otroligt mycket mer än en iPhone 4 - bland annat spela upp flash - och kostar bara 398 Y (ca lika mycket i SEK). Får väl skaffa ett YouTube-konto och ladda upp skiten...

Jag tror inte att Apple eller iPhone "sänkte Flash", jag tror helt enkelt att dom gav diskussionen om webbens framtid en skjuts på vägen.

Win!

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tror inte att Apple eller iPhone "sänkte Flash", jag tror helt enkelt att dom gav diskussionen om webbens framtid en skjuts på vägen.

Yeah, right

Angående "Win!" så handlar det inte om att Apple vunnit över Adobe, utan att vi alla har vunnit på det. Gruber beskriver det bra:

Apple didn’t win. Everybody won. Flash hasn’t been superseded in mobile by any sort of Apple technology. It’s been superseded by truly open web technologies. Dumping Flash will make Android better, it will make BlackBerrys better, it will make the entire web better. iOS users have been benefitting from this ever since day one, in June 2007.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-09 09:56

Aye, agree.

Flash hade sin tid innan webläsare började jobba mot samma standarder (fördelen med Flash då var att oavsett vilken webläsare så såg resultatet likadant ut). Men på senare tid har det dessvärre varit mer problematiskt än fördelaktigt tycker jag. Givet är det säkerligen vissa saker som det fortfarande gör väldigt bra. Men det är fortfarande, för min del, mer problem än vinst och anpassning mot standarder som HTML5 mm är rätt väg att gå.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-09 13:19

Äntligen slipper konsumenterna klaga på att iOS saknar Flash.

Bevaka tråden