Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word. Fält! med custom titlar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Antagligen är uppgiften felformulerad, vill ja tro i allafall för jag inte lyckas med den.

Uppgiften är följande:
--
Skapa ett dokument.
Ett fält för datum, ett för kundnr och ett för kundnamn - dessa tre fälten ska vara i den övre delen av dokumentet på lämpligt ställe.
--

Fält för datum är inga problem, men för kundnr och kundnamn. Förstår inte! Antar det ska vara färdigmarkerade fält så man vet vad som ska skrivas in i fälten.

Det ska inte tas ifrån någon databas eller så utan skrivas in manuellt.

Hur gör jag?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter...

Men du får gärna börja med att berätta vilken version av Word det handlar om - lösningen kan ju skilja mellan versionerna.

Och när du gör det så kan du ju också passa på att berätta vilken version av OSX du kör, även om det förmodligen inte har någon större betydelse i det här fallet.

Jag kör 2011an.

Försöker lösa uppgiften i första meddelanden.

Alltså som jag tolkar den ska man skapa en Fält, med hjälp av Fältkoder, för kundnr och kundnamn. Ett fält som man i mallen enkelt kan fylla i med rätt uppgifter. "Stödord" för kundnamn och kundnamn.

Lyckades detta göra det mer tydligt vad jag vill. hehe

edit, tror jag fixade det med Merging field.

Senast redigerat 2011-02-15 18:41
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-16 19:57

Så bra att du fixade det men som jag förstår det borde det funka bättre med textrutor i ett formulär. Microsoft har inte lyckats göra det enkelt att komma åt detta (i alla fall har inte jag hittat något enkelt sätt) utan jag har fått göra så här

Gå in i menyn Word - Alternativ och klicka på Menyflikar. Gå ner i fältet Anpassa och kryssa i Utvecklare. Nu har du fått en ny flik i menyfältet. På denna flik finns Formulärkontroller där du kan lägga till både Textrutor, Kombinationsrutor och Kryssrutor. Alla dessa kan även ställas in på olika sätt genom att dubbelklicka på dom eller klicka på ikonen Alternativ. När du är färdig med formuläret klickar du på Skydda formulär (eller går via menyn Verktyg - Skydda dokument - Formulär) och då är bara dina inlagda kontroller skrivbara. Du kan enkelt visa kontrollernas bakomliggande kod genom att trycka alt+F9.

1
Bevaka tråden