Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför använder folk ordet MAC istället för OS X?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu känner jag att jag måste skriva av mig, om inte annat för att se ifall fler resonerar som jag.

Jag har under mina ~ 5 år i branschen hör folk använda de lite för generella ordet MAC (observera de stora bokstäverna), fastän man i 85% av fallen syftar på OS X.

Apples datorer, även kallat Mac, har sedan ett flertal år tillbaka klarat att köra både Windows och *nix. Trotts detta så hör man folk prata om saker som - Kan du köra msn på din Mac?.

Varför? Mac är enligt mig en generalisering av alla Apples datorer, dessa datorer kan köra Windows och då även MSN Messanger (te.x). Varför säger inte folk OS X i stället för Mac?

Personligen tycker jag att det låter konstigt. Jag gått så långt att jag vägrar att lägga till ordet efter sökningar på Google. Behöver jag ta reda på hur man gör saken A så skulle söktermen kunna se ut så här.

how to A os x

Trotts att OS X i många fall ger färre träffar än ordet Mac.

Såg senast i dag den här tråden från WN.se, där en f.d Apple-anställd pratar om MAC, vilket enligt mig är det samma som MAC-adress (Media Access Control), inte Mac och absolut inte OS X.

Resonerar jag konstigt?
Finns det möjligen fler som resonerar som jag?

  • Medlem
  • 2011-02-15 18:57

Du resonerar okej. Men vissa saker måste man i normala fall släppa. Det finns värre saker att uppröra sig på. Själv får jag ticks av folk som har problem med DATAN. Men jag har lärt mig att andas lugnt och gå vidare.

Men i vissa uppenbara fall måste man ju självfallet ingripa. Och det gäller de fall där begreppen, fel använt, kan leda till missförstånd och kommunikationsproblem.

Men i ditt fall, när folk frågar om MSN till MAC så måste du nog hålla tand för tunga. Du förstår ju andemeningen i frågan. Och skulle du behöver reda ut MSN, Live, Messenger, MAC, Mac och OS X så tröttnar frågeställaren. Du ska bara svara: "Självklart fungerar MSN!" för att sedan spinna vidare om plattformens förträfflighet.

Ursprungligen av boma:

[...]Men i ditt fall, när folk frågar om MSN till MAC så måste du nog hålla tand för tunga. Du förstår ju andemeningen i frågan. Och skulle du behöver reda ut MSN, Live, Messenger, MAC, Mac och OS X så tröttnar frågeställaren. Du ska bara svara: "Självklart fungerar MSN!" för att sedan spinna vidare om plattformens förträfflighet.

Jag får nog ta och förklara vad jag menar med folk för att minska missförstånd. När min mor eller min otekniska granne uttalar sig om DATAN eller MAC så bryr jag mig inte speciellt mycket. Irritationen är dock stor när folk i min klass (läser datateknik på universitetet) och andra på universitet så som lärare och kompisar uttalar sig på, enligt mig ett felaktigt sätt.

Man tycker ju att en universitetslektor i 40 års-åldern borde veta skillnad på 'en sådan där mac' och en PC, eller begär man för mycket?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-15 19:34
Ursprungligen av snouser:

Man tycker ju att en universitetslektor i 40 års-åldern borde veta skillnad på 'en sådan där mac' och en PC, eller begär man för mycket?

Man väljer sina strider bättre och bättre med åren...

Ursprungligen av snouser:

Jag får nog ta och förklara vad jag menar med folk för att minska missförstånd. När min mor eller min otekniska granne uttalar sig om DATAN eller MAC så bryr jag mig inte speciellt mycket. Irritationen är dock stor när folk i min klass (läser datateknik på universitetet) och andra på universitet så som lärare och kompisar uttalar sig på, enligt mig ett felaktigt sätt.

Man tycker ju att en universitetslektor i 40 års-åldern borde veta skillnad på 'en sådan där mac' och en PC, eller begär man för mycket?

Vad menar Herr'n med PC???
Kastar man sten i glas hus? OS x körs med fördel på en PC, vad hade du annars tänkt köra det på?

Jag har inget större problem med folk som skriver/talar om Mac istället för OsX eftersom det är en helhet på ett annat sätt än för MS Windows och PC:ar i allmänhet.

Däremot så tycker jag att det blir fel med MAC eftersom det är något annat (som OP också påpekar)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-15 21:47

Mac syftar på plattformen, och plattformen fanns långt före OS X, eller innan systemet ens kallades för Mac OS. Så när man säger "Funkar MSN på mac", så menar man OS X, och inte hårdvaran.

Antar att du inte missat att mac kommer från Macintosh. Egentligen behöver man heller inte lägga vikt på om det är hårdvaran eller mjukvaran som är mac, då det är helheten som gör en appledator till vad den är.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-02-15 22:48
Ursprungligen av snouser:

Jag har under mina ~ 5 år i branschen hör folk använda de lite för generella ordet MAC (observera de stora bokstäverna), fastän man i 85% av fallen syftar på OS X.

Operativsystemet heter ju faktiskt "Mac OS X". Att både första och andra delen används som förkortning är väl inte speciellt konstigt? Att det sen blir tokigt med vilka bokstäver som ska vara stora och små är nog en annan debatt...

Nu finns det lite olika sidor av det där. Det finns vissa rykten om att Macintosh kommer av förkortningen MAC, Motorola Advanced Computer. Det kan vara så. Lite synd om det är sant med tanke på att det inte är så mycket Motorola i dem längre. Men det är ändå löjligt med folk som efter alla år inte har minsta koll på datortypen och inte ens vet att det, i alla fall idag, inte skrivs som förkortning (vilket som sagt är olämpligt med tanke på att det kolliderar med MAC-adress). En liten aning nyfikenhet kan man väl kosta på sig?

Jag brukar för det mesta låta dumheterna passera. Det är inte värt att munhuggas med folk som är okunniga och känner sig hotade för att de upplever att det avvikande är snobbigt och/eller främmande.

Vad tycker PC-nissarna om man tycker att "Jaså, du kör sån där MS-DOS?" som svar på korkade uttalanden om Mac? Det kanske skulle väcka dem.

MAC är fel när du syftar på Macintosh, men tycker nog att Mac passar in då det är rätt enkelt att säga jämfört med Macintosh.

Mac syftar definitivt på hårdvaran.
Nu kan man köra native windows på sin mac.

Man säger till exempel aldrig nu kan jag köra Mac på min PC i Hackintosh världen utan där har man hajat att operativet heter OS X.

Jag tror att förvirringen kommer från åldern. Jag har använt MACINTOSH datorer nästan lika länge som du är gammal

Att de senare Macintosh datorerna heter Mac istället för Macintosh är en marknadsföringsgrej inget annat. När Steve Jobs kom tillbaka gjorde han namnet Passé i och med iMac, och sedan blev Power Macintosh MacPro, men det var långt innan det man sa "Mac", det var ett affektivt ord för sin dator, något som snubbarna med Widows 3.1 aldrig kände behov, eller anledning av...

Senast redigerat 2011-02-16 12:02

Nja, den okunnige skiljer ju oftast mellan Mac och PC, underförstått OS X och Windows. För de flesta är ju faktiskt en Mac just en Mac som kör Mac OS X och en PC är ett samlingsnamn för alla andra tillverkare av hårdvara och operativ. Det är det jag inbillar mig att jag får höra mest; Mac eller PC? Fast för den oinvigde är ju PC=Windows.
Eller som vår ekonomiansvariga svarade på en fråga om vilket ordbehandlingsprogram hon använder: Windows!

Operativsystemet heter Mac OS, inte OS X.

X är en SIFFRA, 10.

Ursprungligen av LCR:

Operativsystemet heter Mac OS, inte OS X.

X är en SIFFRA, 10.

Från Apple PR:

"Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork, and professional software."

Ursprungligen av Hagelin:

Från Apple PR:

"Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork, and professional software."

Så då står det fel på min Apple Macintosh MacBook Pro (skriver hela eftersom det inte är OK att bara skriva Mac )
Det skall stå version X.6.6 inte 10.6.6 Har Jobs blivit senil ! Tycker lite synd om Snouser som har så stora problem här i livet. För mig går gränsen när folk kallar sin PC-dator för hårddisken, då blir jag trött, men inte så att jag vill gå ut och slå sönder skyltfönster.
Ta det cool !

Ursprungligen av LCR:

Operativsystemet heter Mac OS, inte OS X.

X är en SIFFRA, 10.

Nej, operativsystemet heter Mac OS X (och ibland bara OS X som Hagelins länk ovan visar).

Att X:et bara skulle vara en siffra är förmodligen orsaken till att vissa envisas med att skriva Mac OS X.6.6, i stället för det korrekta Mac OS X 10.6.6 som Apple själva skriver. (se här t.ex)

Ja, visst är X:et en siffra, men det är också en del av namnet på operativsystemet, och det är också en referens till operativsystemets UNIX-bakgrund.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, operativsystemet heter Mac OS X (och ibland bara OS X som Hagelins länk ovan visar).

Att X:et bara skulle vara en siffra är förmodligen orsaken till att vissa envisas med att skriva Mac OS X.6.6, i stället för det korrekta Mac OS X 10.6.6 som Apple själva skriver. (se här t.ex)

Ja, visst är X:et en siffra, men det är också en del av namnet på operativsystemet, och det är också en referens till operativsystemets UNIX-bakgrund.

Jo, du har rätt och jag tänkte skriva just referensen med *NIX, BSD...

Men som du säger Jesper, operativsystemet heter Mac OS X.

Men jag tror att en del av problemet ligger i att många yngre nyare Mac OS användare inte känner till Macintosh, än mindre att det handlar om en äppelsort.

Tänkte skriva lite bakgrund men orkar inte, jag drar mej ur...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-02-16 13:00

Man ser det ganska överskådligt här:
Apple - Support - Mac OS

Ominstallerad systemet på en PowerMac G5 nyss och det står Mac OS X överallt i dialogrutorna, ingenstans står det OS X.

(klickar på äpplet)

About This Mac

Mac OS X
10.5.8

YouTube - Buy a Mac (15 Ads in 1 Pack) HQ

It's MAC or Macintosh !!

Word

Och jag tänker fortfarande "os äx" istället för "os tio", så sug på den!

Alla vet väl att en Mac är en "PC" och Windows körs på en "IC"...

Personal Computer vs. Impersonal Computer

1
Bevaka tråden