Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huvudvärk av iMac 27"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-02-22 21:36

Hej!

Har köpt en iMac 27" och får grym huvudvärk av att sitta vid skärmen. Har sänkt brightness rejält efter tips på amerikanska forum, men det hjälper inte.

Kan det bero på att skärmen är så enormt glossy?

Fler som upplever detta? Ser många trådar om det om man googlar på "imac 27 headache", men hade varit bra om någon här har något tips.

Annars får det bli att köpa en annan skärm.

Har suttit vid dator 5-8 timmar om dagen hela mitt liv utan problem, men nu direkt när jag köpte en imac så börjar huvudvärken. Det är ingen mild värk heller.

Tacksam för alla svar.

Jag tror du är på rätt spår. Hur har du datorn placerad? Försök placera den så att du har så lite speglingar som möjligt i skärmen. Det är nog enklast och vanligast att gå runt problemet.

Själv har jag samma problem att hjärnan får jobba mer med fokuseringen och jag blir trött i huvudet när jag tittar på plasmatvn när jag kan se speglingar från fönster bakom mig. Har du någon mörkläggningsgardin eller liknande att dra ner?

När det kommer till ljusstyrka så skulle jag tro att högre ljus ger färre speglingar och mindre huvudvärk. De som förespråkar sänkt ljusstyrka har troligen mörklagt rummet och då stör ljuset från skärmen och/eller från någon enstaka ljuskälla mer än vid ett bra upplyst rum. Men allt är så personligt. Kolla och se om du har någon gammal skärm att låna för att se om det blir bättre utan glas framför skärmen.

Det finns även plastfilm att köpa till för att ta bort glasblänket.

Du bör även se över din ergonomi och se till att du sitter rätt osv.
Det är mycket vanligt att spänningar i nacken ger huvudvärk!

Skärmen är rätt hög iom de 27 tummen.

Kolla upp att du har bra stol osv.

Vidare är en bra grogrund för att få ont i rygg och nacke att man rör för lite på sig öht.
man har för lite muskler i rygg, nacke osv, som då får jobba onödigt hårt.

Rör på dig, ta pauser, ha inte datorn för nära, sitt rätt i rätt inställd stol.

Vad var det för skärm som du bytte ut? Form, storlek och placering kan ge tips om hur din arbetsposition förändrats.

1
Bevaka tråden