Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glöm upplösningsoberoende, framtiden är 2x.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under många år har det talats om upplösningsoberoende, att ha ett OS där allt som ritas på skärmen ska kunna skalas oberoende av skärmens upplösning. Glöm den framtiden.

Tanken med upplösningsoberoende är att i takt med att skärmarna får allt högre upplösning* så blir menyer, ikoner, dialogrutor, text och allt annat som ritas upp på skärmen allt mindre. Så kan det inte fortsätta och lösningen är ett OS som kan skala oberoende av skärmens upplösning.

Från början tänkte man sig att allting ritades med vektorgrafik, som av sin natur är upplösningsoberoende. Detta har dock visat sig komplicerat och inte minst processorkrävande. Dessutom behöver vi inte hur hög upplösning som helst. Det finns absolut ingen anledning att ha högre upplösning än ögat kan uppfatta, det är bara bortkastade cykler i processorn.

Exakt var denna maximala upplösning ligger beror på hur nära man betraktar en skärm. iPhone 4 lanserades med Retina-skärmen som Apple deklarerade var tillräckligt högupplöst för att man inte ska se enskilda pixlar. Nu är det inte riktigt sant, speciellt närsynta som utan glasögon tittar riktigt nära på skärmen på iPhone 4 kan faktiskt urskilja pixlar. Men i praktiken kan man ändå säga att Apple har rätt. Högre upplösning än så behövs inte.

Något som inte alls tar lika mycket processorkraft är att rita upp bitmappade bilder, dvs bilder som består av ett fast antal pixlar. Med bra grafikkretsar och gott om grafikminne är det en barnlek att rita upp högupplösta bilder. Därför har snacket om upplösningsoberoende styrt över från vektorgrafik till högupplösta bitmappade bilder.

Med Mac OS X Lion kommer Apples lösning på detta: 2x. Istället för att klara av massor av olika upplösningar med omskalningar av bilder går Apple istället samma väg som iOS gjorde för iPhone 4: Man dubblar upplösningen. Utvecklare som gör program och spel kan därmed göra högupplösta versioner av programmen genom att göra bilder med dubbel upplösning.

Och Apple som gör hårdvaran kan göra skärmar som är dubbla mot dagens upplösningar. MacRumors om detta:

Taking cues from iOS, Apple has reportedly built in support for what it calls "HiDPI display modes". These HiDPI modes allow developers to supply 2x-enlarged images to support double-high resolution displays. Like the iPhone 4's Retina Display, this means that user interface elements will remain the same size, but everything will be twice the resolution and therefore twice as detailed. For example, instead of a 1440x900 pixel 15" MacBook Pro, you could have a 2880x1800 pixel 15" MacBook Pro. All the screen elements would be the same physical size as elements on the 1440x900 display, but with a much higher level of detail. Developers would simply need to provide 2x-resolution images for their user interface elements, just like on the iPhone to support its high resolution Retina display.

Läs mer här: Mac OS X Lion Building in Support for Super High Resolution 'Retina' Monitors - Mac Rumors

* = Med upplösning menas i detta fall dess riktiga betydelse, dvs antal pixlar/ytenhet och inte bara som ett mått på totala antalet pixlar.

Senast redigerat 2011-02-24 23:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 22:46

Sjukt bra skriver Adrian!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-24 23:34
Ursprungligen av acke:

Sjukt bra skriver Adrian!

Det gör han absolut, tycker jag med

Intressant läsning!

Skapar redan ha-begär

Intressant. För bättre upplösning på UI är något jag har saknat länge, då 27 tums skärmen börjar göra allt lite väl plottrigt.

Bra sammanfattning Adrian.

Tackar tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 23:13

Vi diskuterade det idag - vad händer med nätet med allt större och större filer

När upplösningen blir sjukt hög, så blir sidorna antingen större(cm) eller tätare(dpi) oavsett så blir laddtiden längre.

Skulle man lösa det med bitmappade bilder? ja i vissa fall, men allt går inte att göra bitmappat?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 00:16

Då är det bra att ha Thunderbolt som har otroligt hög dataöverföring... 10Gbps åt båda hållen samtidigt.

//Rob

Bra skrivet, instämmer. Jag är närsynt och får kämpa för att urskilja pixlar på iPhone 4. Jag kommer aldrig vara så nära en datorskärm.

Tack, förklarade en hel del som jag inte orkat ta mig igenom tidigare

Det enda jag inte skulle sätta pengar på är "Högre upplösning än så behövs inte." Tycker mig ha hört "behöver inte mer/större/bättre ..." förr och trots det har det kommit och uppskattats.Men det är en petitess

När kommer gillaknappen så man sitter skriva? *facebookskadad*

*gilla*

kan bara instämma *gilla* (då både adrians föredömliga inlägg och tanken med "retina-skärmar" på datorerna)

1
Bevaka tråden