Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andrahandsvärdet för begagnade Xserve efter nedläggningen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror ni om andrahandsvärdet för Apple Xserve efter nedläggningen av hela serien?

Kom att tänka på det när jag såg denna annons:
http://www.99.se/mac-stationara-annonser/285027-xserve-2-26ghz-quadcore-intel-xeon.html

På ett sätt är ju priset "rätt" men samtidigt är min magkänsla att alla (inklusive vi själva) tittar på alternativlösningar. Datorserier som är permanent nedlagda och som saknar reservdelar/service lär ju tappa rejält.

Följande fråga vänder sig bara till dig som faktiskt skulle köpa en Xserve:

Vad betalar du för följande Xserve modeller idag
1. Xserve G5 2x2.0GHz, 2GB RAM, 80GB HD
2. Xserve 2x2.8GHz QuadCore Xeon, 4GB RAM, 2x73GB SAS
3. Xserve 2x2.26GHz QuadCore Xeon Nehalem, 4GB RAM, 2x73GB SAS, Apple RAID card

Ursprungligen av Björnström:

Följande fråga vänder sig bara till dig som faktiskt skulle köpa en Xserve:

Haha, antalet svar var talande!

Verkar inte bättre.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 14:32
Ursprungligen av Björnström:

Haha, antalet svar var talande!

Nä, jag skulle aldrig köpa en XServe om det inte vore för att jag verkligen-verkligen behöver en OD server.

Sålde ett par Sun servrar förra veckan, fick 1400 + moms för dom styck, med 6G ram och dubbla Opteron processorer. Nypris var 60.000 styck nånting (då hade dom iofs 16G ram styck)

Skulle gissa 3000 för G5:an som mest, kanske 9000 för 2:an och 13000 för Nehalem-burken. Det är de priser som jag tycker verkar rimliga för obsoleta burkar, som ändå har en del kraft under skalet. Nu skulle jag tyvärr inte köpa en Xserve, men tyckte det var synd att du inte har fått några svar så tänkte låtsas iaf.

Men servicen försvinner ju inte bara för att serien är nedlagd. Är skillnaden så stor mellan att få service på en gammal Mac i en serie som finns kvar (MacBook, Mac Pro) mot en lika gammal i en serie som är nedlagd?

Prisfallet tror jag snarare påverkas av den subjektiva känslan av att konceptet är "ute", vilket är en helt annan sak.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men servicen försvinner ju inte bara för att serien är nedlagd. Är skillnaden så stor mellan att få service på en gammal Mac i en serie som finns kvar (MacBook, Mac Pro) mot en lika gammal i en serie som är nedlagd?

Prisfallet tror jag snarare påverkas av den subjektiva känslan av att konceptet är "ute", vilket är en helt annan sak.

Såvitt jag förstod av Apple (talade med dom för ett par veckor sedan) så finns det inte reservdelar att tillgå längre för servrar som inte omfattas av AppleCare avtal. Det borde ju påverka andrahandsvärdet en del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 12:25

Apple har en policy att tillhandahålla reservdelar för sina produkter i 7 år efter att de slutar säljas…d.v.s. återförsäljare kan beställa reservdelar under denna tid.

Samma policy borde även gälla Xserve tycker man…

Läs mer här…

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Apple har en policy att tillhandahålla reservdelar för sina produkter i 7 år efter att de slutar säljas…d.v.s. återförsäljare kan beställa reservdelar under denna tid.

Samma policy borde även gälla Xserve tycker man…

Läs mer här…

- Torkel

Enligt den listan finns det inte reservdelar till Xserve G4, G5 och Xserve RAID. Det går inte heller att få service på dom.

Men yngre Xserve verkar faktiskt ha reservdelar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-03 15:07

Vill man verkligen bli av med något till högsta marknadspris lägger man ut på Tradera. Det betalas väldigt bra för Apple prylar där.

Svensk lag kräver att leverantören kan tillhandahålla reservdelar i 5 år eller något sånt efter att produkten slutat att säljas.
Leverantören kan ta betalt för dessa enligt eget tycke (eller tillgång).

Så det lär knappast löna sig att sitta på gammal utrustning och något går sönder.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-04 12:30

5 år, det har jag aldrig hört talas om - vilket lagrum skulle det vara?

Ursprungligen av studiox:

5 år, det har jag aldrig hört talas om - vilket lagrum skulle det vara?

Ingen aning, det är vad jag kommer ihåg sen jag jobbade med reservdelar osv, men det var ca 10-15 år sen.
Jag kan vara ute och cykla.

Ursprungligen av keptang:

Ingen aning, det är vad jag kommer ihåg sen jag jobbade med reservdelar osv, men det var ca 10-15 år sen.
Jag kan vara ute och cykla.

Jag cyklade lite, det är numera endast 3 år som krävs.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-03-07 06:51
Ursprungligen av Björnström:

Jag har inte fått något svar på annonsen, så jag testar att sänka priset en del. Ska försöka att komma ihåg att rapportera vad den slutar på

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2011-04-17 21:28

Tyvärr kamrater, Xserve ligger lågt i värde, ty utan reservdelar står man sig slätt.

I en annan tråd konstaterar jag att min plan om att köra vidare med 3 x Xserve och Xraid blir till ett utbyte under detta år. Detta av en så enkel sak som en havererad hårddisk.

Trist, tycker jag.

Jag har hittat en hel del billiga Xserve på sista tiden - känns som att många har dragit igång bytet mot andra maskiner...

Dum som jag är har jag köpt tre stycken Xserve 2008 och 2009 (Nehalem).

1
Bevaka tråden