Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer den nya Apple TV till Sverige?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Trodde den redan skulle finnas här för köp/beställning. På Applestore får man inget besked. Någon som vet eller "hört" när den är på gång ?:confused:

Kanske när iTunes i Sverige får filmer? Hoppas på snart iaf, så länge kan du köpa den via ebay

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-18 07:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 14:14
Ursprungligen av Hjopek:

I Borås ja……!

- Torkel

Senast redigerat 2010-11-18 22:52
  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-21 13:02
Ursprungligen av Torkel:

I Borås ja……!

- Torkel

Finns nu i lager på samtliga ställen utom Stockholm Slagsta...:)

Nästan frestande att slå till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 22:20

Hoppas att den dyker upp snart,,, börjar bli lite tröttsamt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-01 20:06

nu är AppleTV överhuvudtaget borta från Applestore efter att iPad släppts...

Ursprungligen av p0tatis:

nu är AppleTV överhuvudtaget borta från Applestore efter att iPad släppts...

Den finns kvar om man söker:

Apple TV med 160 GB hårddisk - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-01 20:57

Jo men den sidan hade väl svensk text förut? Och man har inte kunnat köpa den på ett tag.

Ursprungligen av p0tatis:

Jo men den sidan hade väl svensk text förut? Och man har inte kunnat köpa den på ett tag.

Det är sant att man inte kunnat köpa den på ett tag, men att den skulle vara borta helt efter att iPad släppts stämmer inte, var bara det. Det som har hänt är att de plockat bort den från "första" sidan i Apple Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-04 19:55

kommer den inte alls till Sverige eller?

Ursprungligen av p0tatis:

kommer den inte alls till Sverige eller?

Vem vet?

Jag köpte en själv, på NetonNet, toknöjd.

Att jag inte kan hyra film struntar jag i.

Ursprungligen av Goflorp:

Vem vet?

Jag köpte en själv, på NetonNet, toknöjd.

Att jag inte kan hyra film struntar jag i.

fast hyra film kan man, bara att logga in med ett amerikanskt apple-id. Jag kan det iaf på det sättet utan amerikanskt IP.

Jag har också köpt en på Netonnet, men är inte helt nöjd med den i jämförelse med den gamla. Jag gillar att den är så liten och att jag kan köra AirPlay till den. Tyvärr är den ooolidligt långsam när den "Läser in" vilka filmer jag har på min iTunesserver i källaren (en PC med senaste iTunes). Jag har kanske 500 filmer där, men det borde inte ta sån tid eftersom det bara är själva listan som ska visas. Vi talar om tider upp till runt 10 minuter. Ibland går det fortare, men det är inte ovanligt med flera minuters väntan i med texten "Läser in" på TV:n.

Någon som upplevt samma problem och funnit en lösning? Jag hoppas på en uppdatering som löser problemet...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-04 21:44
Ursprungligen av Mattias Malm:

Någon som upplevt samma problem och funnit en lösning? Jag hoppas på en uppdatering som löser problemet...

Låter skumt. Jag har drygt 400 filmer i iTunes, och jag har inte upplevt några problem alls. De enda väntetiderna utöver buffring jag upplever är när min externa FW-disk innehållandes alla filmer spinner upp från viloläge.
Jag kör trådlöst hela vägen.

Har du testat en återställning?

Har inte alls de problemen, har väl 150-talet rullar i datorn.

Vad kör du för nätverjshastighet? Jag kör trådbundet och gissar på 100Mbit.

Det var ju hoppfullt att ni inte märkt av samma problem. Jag kör trådbundet gigabit hela vägen, så det borde inte vara något problem med nätverket. Jag har för mig att jag testat en återställning, men för säkerhets skull ska jag göra det igen.

Jag återkommer efter en återställning...

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-03-05 08:39
Ursprungligen av Mattias Malm:

Det var ju hoppfullt att ni inte märkt av samma problem. Jag kör trådbundet gigabit hela vägen, så det borde inte vara något problem med nätverket. Jag har för mig att jag testat en återställning, men för säkerhets skull ska jag göra det igen.

Jag återkommer efter en återställning...

Ja, det låter konstigt, jag kör trådlöst med runt 300 filmer många på 8gb i storlek.
Nu är jag inte helt säker på hur man gör inställningarna på aTV'n men det kan ju finnas en risk att du faktiskt inte kör infon trådbundet utan trådlöst. (tänker eftersom din server står i källaren) har du något mellan atv och servern som sänder ut samma signal?

Nu har jag gjort en återställning, sedan slagit på Hemmadelning och loggat in med mitt AppleID. Min server (vanlig PC med Win XP och iTunes som står i källaren ansluten till mitt LAN med 1 Gbit ethernet) heter "Film" och har 670 filmer uppdelade på olika genrer i iTunes. När jag med Apple TV under "Datorer" väljer "Film" kommer jag direkt till menyn med "Musik", "Filmer", "TV-program" mm. När jag väljer "Filmer" får jag efter några sekunder se vilka genrer som finns och hur många filmer som finns under varje genre. Jag valde "Komedi" som hade 125 filmer och fick sedan vänta i 6 minuter och 50 sekunder innan listan med filmer visades. Jag testade några andra genrer och tiden det tog var motsvarande lång beroende på antalet filmer.

Thor, jag är ganska säker att den inte kör trådlöst, men vad menar du med "något ... som sänder ut samma signal"?

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-03-05 09:47

Är xp uppkopplad på trådlöst nätverk?

Nix, allt är trådat Gbit.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-03-05 10:13

Så det finns inget trådlöst nätver alls?
Efter att läst runt lite så verkar bästa tipset vara att först stänga av hemmadelning, sen koppla loss allt, reboota, koppla in igen, slå på hemmadelning

Jag har såklart trådlöst nätverk också, men detta används inte i Apple TV när sladden är inkopplad. För säkerhets skull kontrollerade jag genom att dra ur nätverkssladden, men då hade Apple TV ingen kontakt med nätverket eftersom jag aldrig skrivit in lösenordet till det trådlösa nätverket.

Jag testade att stänga av hemmadelning, koppla lossa allt, starta om, koppla in och slå på hemmadelning, men utan att det gjorde nytta. Jag testade också att köra över trådlöst, men det hjälpte inte.

Jag har fyra teorier och får väl testa de jag kan när jag hinner:

1. Jag har för många filmer i biblioteket.
2. Det går långsamt eftersom jag lagt in DVD cover på alla filmer.
3. iTunesservern kör på Win XP, men kanske går bättre på Mac
4. Buggar i iTunes eller Apple TV som Apple löser med en uppdatering.

Det kan ju vara en kombination av ovanstående också…

Hursomhelst, tack för alla tips och råd! Om jag hittar en lösning eller förklaring ska jag försöka komma ihåg att posta det här.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-03-08 07:15

Nr. 2 tror jag inte på. Kör också med bilder till alla filmer och tv serier. Senaste tiden har jag låtit iflicks hämta bildmaterialet till mig (iofs är det inte lika stort som det jag tidigare hämtade från getvideoart.com)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-08 08:02

Sätter en slant på nr 3 i kombination med 4. Själv har jag inga av de problem du beskriver och jag kör min ATV2 trådlöst. Mina filmer ligger på en extern disk kopplad via FW400 till en iMac i7

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 20:36

Varför går det inte att köpa AppleTv på Apple?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Varför går det inte att köpa AppleTv på Apple?

Du kan inte köpa den på AppleStore då den inte är lanserad i Svergie.
Det är en pryl som används i USA till att hyra film och se film man har i iTunes.
Apple vill väl inte lansera den om de inte har filmerna bakom - komplett paket s a s.

Det hindrar ju inte det minsta mig från att ha köpt en över disk i Sverige, Göteborg, koppla den till min TV och ha väldigt mycket glädje av den.

* Bildvisare
* Filmvisare av eget material
* Filmvisare av konverterat material, (AVI mm måste konverteras först)
* YouTube
* FlickR
* Musik
* Podcaster
* ITunes U
* Streamad Radio

För ljudbiten är det bra om man har fett högtalarsystem till datorn...
Filmer/TV-program mm konverteras med Handbrake eller iFlicks - det görs på natten.

Så, du har otroligt mycket glädje av den, fastän den inte är lanserad i Sverige.

Ursprungligen av Goflorp:

Du kan inte köpa den på AppleStore då den inte är lanserad i Svergie.
Det är en pryl som används i USA till att hyra film och se film man har i iTunes.
Apple vill väl inte lansera den om de inte har filmerna bakom - komplett paket s a s.

Det hindrar ju inte det minsta mig från att ha köpt en över disk i Sverige, Göteborg, koppla den till min TV och ha väldigt mycket glädje av den.

* Bildvisare
* Filmvisare av eget material
* Filmvisare av konverterat material, (AVI mm måste konverteras först)
* YouTube
* FlickR
* Musik
* Podcaster
* ITunes U
* Streamad Radio

För ljudbiten är det bra om man har fett högtalarsystem till datorn...
Filmer/TV-program mm konverteras med Handbrake eller iFlicks - det görs på natten.

Så, du har otroligt mycket glädje av den, fastän den inte är lanserad i Sverige.

För att inte nämna XBMC och alla Play-kanalen som finns (förutsatt att man jailbreakat då)

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 21:23
Ursprungligen av Goflorp:

För ljudbiten är det bra om man har fett högtalarsystem till datorn...

Duger det med Denon AVR-1911, 2st Dali 808 & st Dali 202?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Duger det med Denon AVR-1911, 2st Dali 808 & st Dali 202?

Alltså har du bara en 1911 för att driva de?
Det känns ju nästan lite i underkant om jag ska vara ärlig!

Bevaka tråden