Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taggig text, skärmbilden rör sig, fel på skiva

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ikväll har min iMac börjat bete sig en aning märkligt när jag startade om den:

1. Firefox kraschar så fort jag ska öppna det.
2. Skärmbilden/skrivbordet rör sig så fort jag ska göra något i datorn, t ex när jag för muspekaren till docken så flyttar sig skärmen därefter.
3. All text på skärmen ser ut att vara i något slags "Felsäkert läge" (kom inte på något bättre ord) där texten är väldigt ojämn.
4. Har gått igenom kontroll och reparation via Skivverktyg som säger följande (se bifogad bild).

Vad händer? Vad göra? Hjälp!

Det ser ut som att du har zoomat in lite. Håll ner CTRL och scrolla nedåt. Det bör lösa åtminstone hälften av dina problem.

Men hej marcushedenstrom!!

Jag säger bara TACK!!

Och viskar ...vad pinsamt...

Gött det.

Nu gäller det bara disken. Du hade reparerat den sa du? Får du fortfarande fel? Läge att backa upp i så fall.

Ja det andra felet blir samma när jag kontrollerar. Så vad göra? Back up?

Har du provat att boota datorn från cd och reparerat där?

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Har du provat att boota datorn från cd och reparerat där?

Nej det har jag inte...är det riskfritt att göra utan att förlora t ex bilder och program?

Detta är ingen iMac-specifik hårdvaru-fråga, så jag har flyttat tråden till "OS X" där jag tycker att den passar bättre.

Jag har också kompletterat rubriken, så att den även täcker in din fjärde punkt.

I framtiden, försök att inte blanda alltför många olika frågor i samma tråd. Det blir lätt lite rörigt när man ska försöka hålla igång flera parallella spår med frågor och svar i samma tråd.

Men eftersom punkterna 2 och 3 redan är lösta, så tycker jag trots allt att det är OK att fortsätta med punkt 4 i samma tråd.

Men punkt 1 föreslår jag att du tar i en ny tråd, under "Övrig programvara". Tänk då på att lämna lite mer information, t.ex vilken Firefox-version och vilken OSX-version det handlar om, och berätta mer i detalj vad som händer, och vilka eventuella felmeddelanden du får.

/Mod

Ursprungligen av annelito:

...är det riskfritt att göra utan att förlora t ex bilder och program?

Ja, det bör vara riskfritt.

Men någon 100-procentig garanti kan man aldrig ge. Om hårddisken är på väg att gå sönder så kan en skivreparation möjligtvis göra det värre.

Om du inte har någon backup på dina bilder t.ex, så är det nog dags att börja fundera på det...

1
Bevaka tråden