Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schemalagd nedladdning av pdf från nätet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-03-10 11:12

Tja,

Är det någon som vet om det finns någon app för att ladda ner filer enligt ett schema till sin Ipad? Funderar på om det går att få ner Metro i pdf till sin Ipad lagom på morgonen så man har den när man sitter på tåget.

//Patrik

  • Oregistrerad
  • 2011-03-10 14:09

Det vore ju inte helt osmidigt om det gick. Har man jailbreakat sin ipad vore det ju väldigt enkelt, bara att lägga in ett cronscript som man kör på morgonen som tar hem en pdf via wifi till paddan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 23:28

Loor,

Du finner dagens (och tidigare utgåvor) av Stockholmsupplagan av Metro på följande länk:

Metropoint - Stockholm

Alla städer/länders utgåvor finner du på:

Metropoint - Worldwide

Det finns program i AppStore i vilka du kan ladda hem PDF:er direkt från internet, för att sedan läsa dem i din iPad.

Exempel:

Downloader
PDF Reader Lite
Multiple Downloader

Sök/välj lämplig App och använd dig av/utgå från länkarna ovan…

Lycka till,

- Torkel

Studiox… Nej, jag jobbar inte där…!!

Senast redigerat 2011-03-10 23:39
  • Oregistrerad
  • 2011-03-11 11:13
Ursprungligen av Torkel:

Det finns program i AppStore i vilka du kan ladda hem PDF:er direkt från internet, för att sedan läsa dem i din iPad.

Kan någon av dessa program ladda hem filer automatiskt på specifika tidpunkter, vilket alltså var det som Loor frågade efter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 12:42
Ursprungligen av studiox:

Kan någon av dessa program ladda hem filer automatiskt på specifika tidpunkter, vilket alltså var det som Loor frågade efter?

Vad vet jag…!!

Har inte testat själv…men länkarna till PDF:erna är en bit på väg…

- Torkel

Nu vet jag inte om det finns något sånt program men det närmaste man kan komma är nog att man får en notification vid en bestämd tidpunkt då man kan gå in på programmet och ladda ner. Med de regler som gäller nu är nog det bästa som går att göra.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2011-03-12 18:59

Perfekt att den här frågan kom upp!
Jag har själv länge letat efter något liknande och nu skulle jag hitta något

Jag började experimentera i Automator och lyckades få ner dagens upplaga upplaga, den hittade man ju adressen till lätt men att få den att göra det varje dag, ja, det krävdes lite Googlande.

Här finns ett workflow från Automator som laddar ner dagens upplaga. Den fungerar inte men den innehåller lite vi behöver.

Jag har löst det så att mitt Automator program laddar upp filen till en mapp på mitt Dropbox-konto så jag lätt kan komma åt det på någon av mina iOS prylar och sedan öppna den i iBooks, eller vart man nu vill öppna den.

Så här gjorde jag:

1. Ladda ner filen ovan.
2. Du får nu en mapp som heter "Metro_Workflows".
3. Öppna den mappen och klicka på filen "Replace Date Placeholders Installer" så installeras en åtgärd i Automator vi behöver.

4. Starta Automator, välj Arbetsflöde och klicka på Välj.

Nu antar vi att du använder Dropbox för att få över den till din enhet, annars hoppar du till steg 7. Stänger du aldrig av Dropbox programmet kan du skippa till steg 7 också

5. Sök på öppna program i sökfältet och dra över "Öppna program" till den högra delen av Automator.
6. Välj Dropbox i listan över program.

7. Nu ska vi söka rätt på den åtgärd vi installerade tidigare. Sök på "Replace Date Placeholders" och lägg den i flödet under Dropbox.
8. I fältet for "Address" skriver du "http://metropoint.metro.lu/%Y%m%d_Riks.pdf".

Byt ut Riks till Stockholm, Goteborg eller Malmo för att byta utgåva.
VIll du ha någon annan så kan du kolla här för att se vad de olika ländernas utgåvor har för adress. Det går också bra att lägga till fler adresser om du både vill ha Riks utgåvan och kanske den för New York

9. Sök nu rätt på åtgärden "Hämta angivna URL:er" och lägg den längst ner i flödet.
10. Nu väljer du vart du vill spara din fil. Om du använder Dropbox så väljer du den mappen.
11. Välj Arkiv -> Spara som. Döp flödet till något tjusigt och som Arbetsflöde eller Program, jag valde program.

Nu är flödet klart!

För att det ska hämtas varje morgon så kan du lägga en aktivitet i iCal som kör filen på morgonen varje vardag.

Mycket nöje!

  • Medlem
  • 2011-03-13 07:59

Queux, tack för infon! Nu kör jag PC så jag kan inte använda det rakt av men det ger mig bra info om hur man kan göra så det är bara för mig att leta vidare för att hitta en liknande lösning för PC.

Har funderat på typ PHP-skript och ett CRON-job på mitt webhotell.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-13 11:44
Ursprungligen av Loor:

Queux, tack för infon! Nu kör jag PC så jag kan inte använda det rakt av men det ger mig bra info om hur man kan göra så det är bara för mig att leta vidare för att hitta en liknande lösning för PC.

Har funderat på typ PHP-skript och ett CRON-job på mitt webhotell.

Det löser väl inte problemet? Enklast vore ju att jailbreaka. Du kan du låta ipaden gör allt jobb. Ska nog göra så själv (rätt trevligt att läsa elektronisk metro) - du gör du bara ett cron jobb i din ipad som hämtar hem dagens metro (stockholm i mitt fall) klockan 06 eller liknande varje vardag. Den sparas till katalogen för en pdf reader (exempelvis ibooks) på telefonen så när man öppnar ibooks så ligger metro där klar för läsning.

  • Medlem
  • 2011-03-13 14:32

Nej det löser inte problemet men kan hjälpa på vägen till att hitta en lösning utan att jailbreaka.

  • Medlem
  • 2011-03-13 17:58

Har hittat GoodReader som kan synca filer automatiskt, bl.a. från Dropbox och FTP/SFTP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-23 21:31

någon som har ett bra förslag nu när MetroPoint har försvunnit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-23 22:32
Ursprungligen av xtrem:

någon som har ett bra förslag nu när MetroPoint har försvunnit?

Äldre utgåvor av Metro finner du på:

www.readmetro.com

...där du finner ex.v. Stockholmsupplagan enligt URL-logiken:

http://www.readmetro.com/en/sweden/stockholm/download/YYYYMMDD/

Exempel: http://www.readmetro.com/en/sweden/stockholm/download/20120423/

Senast redigerat 2012-04-24 09:07
1
Bevaka tråden