Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag göra med min gamla Mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-03-20 21:03

Det känns lite som att fixa en gammal jänkare i toppskick. Tänkte mest kolla vad ni tycker.

Jag har en gammal Macbook g4 Titanium som faktiskt går hur fint som helst. Dock har den lite skavanker. chassiet under har lossnat så batteriet inte kan hållas fast, vilket inte spelar någon roll då batteriet är slut iaf. locket har repor, osv osv.

Nu undrar jag - jag funderar på att reparera den, har redan bytt inverter efter en liten olycka för ett par år sedan, och är ju gammal mactekniker.

Det är min första riktiga mac som jag köpt mest för skojs skull för sådär 7 år sen så den vill jag ju inte sälja.

Men eftersom det är första så kanske jag borde lägga ner den i en kartong och gömma undan den på vinden för att om sådär 10-15 hitta den och bli hur lycklig som helst när jag märker att den startar?

Hur gör ni med era gamla burkar?

(Vettetusan var tråden hamnar, men la den här mest av gammal vana när jag inte vet var jag ska lägga trådarna

Ursprungligen av studiox:

(Vettetusan var tråden hamnar, men la den här mest av gammal vana när jag inte vet var jag ska lägga trådarna

Har flyttat tråden till rätt forumdel. Detta är ju faktiskt Mac-relaterat, och då ska det inte ligga i Loungen, som är vår offtopic-del.

/Mod

Har konstaterat att produkter med ett Äpple på, ligger mig väldigt varmt om hjärtat, inte som när jag körde PC, då bytte man och sålde och donade, Macarna och ipodar och... ja allt det där andra har en förmåga att ackumulera sig här hemma, sen att frugan är en Apple fan-girl gör ju saker lättare, men för att komma till pudelns kärna, så försöker vi att hitta någon nytta och jobb för gamla Apple grejor, hellre än att sälja eller gud förbjude slänga... (tror frugan till och med sparat iPoden som dog efter en tur i tvättmaskinen...
Till exempel så har 9-åringen en gammal G4 Mac mini i sitt rum, för att lyssna på musik och köra bollibompawebben på...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 09:21

Min filosofi numera är rätt enkel - desto mindre datorer desto bättre... Så var det inte förr då både den ena och andra servern snurrade i garderoben..

Så att hitta användningsområde är nog uteslutet. (har redan två macpro, en macbook pro, en mac mini)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-21 09:49
Ursprungligen av studiox:

Tänkte mest kolla vad ni tycker.
Hur gör ni med era gamla burkar?

För mig är det rätt enkelt. Finns inget användningsområde så kasseras den alternativt skänks bort.

Kör själv i skrivande stund bl.a en gammal PMG4/800 som webbserver.
Den ska dock i dagarna skeppas på skroten och ersättas av min gamla PowerBook G4 1,67.

Jag ger alltid bort avtjänade datorer/mobiler till familj/vänner när jag köper nytt.
Då slipper jag ha ett lager med produkter jag inte använder.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-03-23 19:25

Hmm... installera gamla SimCity, Escape Velocity och lite andra PPC-grejer på och ha den som en lek-dator?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 20:25
Ursprungligen av tomcat:

Hmm... installera gamla SimCity, Escape Velocity och lite andra PPC-grejer på och ha den som en lek-dator?

Jag leker rätt bra med min mac pro

Sätt ut en annons. Bortskänkes, avhämtas.
Ev bytes mot en back pilsner.

Vad du än gör så skrota den inte!!

Min filosofi är raka motsatsen till studiox, men det är ett personligt val. Alla gör som de känner är bäst.

Vi är en familj på 5 (& mina två katter som inga datorer har) och i snitt har vi kanske 3 Mac datorer var, min yngsta delar med min fru, mina andra två har varsin vilket innebär att jag har...

Men å andra sidan ha jag levt med att skruva i Mac datorer, anser inte att de stör helhetsbilden i mitt hem, snarare bidrar till kaoset...

Lägg den inte på vinden i 10-15 år för då startar den inte när du försöker igen.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-24 00:00
Ursprungligen av LCR:

Vad du än gör så skrota den inte!!

Herregud, det är ju min första dator - inte faan vill jag göra mig av med den, trodde det framgick av mitt inlägg

Ursprungligen av LCR:

Men å andra sidan ha jag levt med att skruva i Mac datorer, anser inte att de stör helhetsbilden i mitt hem, snarare bidrar till kaoset...

Trodde det framgick rätt bra att man blir rätt van att skruva med datorer om man jobbat som servicetekniker på en apple åf......

Ursprungligen av LCR:

Lägg den inte på vinden i 10-15 år för då startar den inte när du försöker igen.

Klart den kommer starta då, varför skulle den inte göra det?

Ursprungligen av studiox:

Herregud, det är ju min första dator - inte faan vill jag göra mig av med den, trodde det framgick av mitt inlägg

Klart den kommer starta då, varför skulle den inte göra det?

1. Det var mer ett generellt svar...

2. Nu kanske det inte är så många komponenter som är lika känsliga som i äldre Macar så jag har nog fel. Själv startar jag mina gamla då och då.

Min första Mac var en LCIII och visserligen sålde jag den (för ganska mycket pengar) men jag har en likadan i dess plats.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-24 12:44

Min första mac - en Classic II (inköpt -91 eller -92) - stod på vinden några år. Så behövde vi en extra "skrivmaskin" i familjen. "Plong" så startade den och så kopplade jag in den gamla Stylewritern och visst funkade även den. Nu har de stått ytterligare några år på vinden. Kanske skulle ta ner den och kolla om den startar igen...

Grejen är med vissa av dessa äldre maskiner är att de har elektrolytiska kondensatorer som har en tendens att neutralisera, och när man slår på datorn många år senare så "Pop!" läcker det ut en massa och datorn startar inte.

  • Medlem
  • 2011-03-24 13:43

Själv har jag en Powerbook som surfdator i köket. Läser RSS + lite googlande. Det orkar den. Inte YouTube etc.

Annars kan du ju polera upp den och låta den visa trevliga bilder, som fotoram...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-24 13:43

Precis som i all elektronik, naturligtvis var det mer då då det var mer analogelektronik i datorer än det är idag. Men jag har massa förstärkare, gamla c64, gamla skrivare etc som går att starta alldeles utmärkt efter att stått avstängda i en massa år.

Viktigast är att dom står under kontrollerade tempraturförhållanden, står dom i en vind som blir kall/varm kan det ju lätt bildas fukt som blir korrosion, och det är ju inte bra.

1
Bevaka tråden