Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tankekarta?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 14:09

Jag är ute efter ett program där man kan göra tankekartor. Förslag?

  • Medlem
  • 2003-06-11 14:18

Omnigraffle kanske kan vara något - det finns demo att ladda ner.

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 14:31

I nödfall kan du ju använda ritdelen i MS Word eller AppleWorks. Funkar fint för mig!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 15:53

vad fasiken är en tankekarta? är det flödesschema ni menar? :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 15:57

En s k mind map: en bild av hur man tänker.

finns där inga freeware program som man kan ha till mindmaps?
hade vart smidigt att ha nu när man studerar, men har inte så mycke pengar att lägga på ett program...

kanske papper och penna är att föredra ett tag till?

  • Medlem
  • 2003-06-11 17:45

Egentligen kan du väl använda dig av vilket ritprogram som helst där det även går att skriva. Sådana finns det en uppsjö av skulle jag tro. Ta en titt på versiontracker så hittar du säkert något som passar.

EDIT: Hittade precis ett gratisprogran vid namn MyMind ]MyMind[/URL], det kanske kan vara något.

/majk

Är inte det absolut enklaste att göra det för hand?

  • Avstängd
  • 2003-06-11 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Är inte det absolut enklaste att göra det för hand?

Det är väl det man gör.
Men snyggare på slutet.:)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 20:17

Papper och penna!
Jag ritar alltid mindmaps med papper och penna. Allt kommer inte med, eller får inte plats på rätt ställe till en början.
Då får man rita om. Och det är det som är själva finessen. Upprepning, upprepning, upprepning, upprepning...ja ni förstår.
Efter ett antal gånger med penna och papper så sitter kopplingarna mellan krumelurerna i skallen automatiskt. Det är själva processen som jag lär mig av, inte den slutgiltiga bilden!
Men det är ju min hjärna det...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-06-11 22:11

Inspiration finns det ett program som heter.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/2168

Har använt version 4 för många år sedan, men inte sedan dess.
Nu finns version 7.5, se länk.

Jag satt iofs i flera timmar och ritade en mindmapp i Illustrator, men den var helt fejkad och skulle in på mittuppslaget i en broschyr från ett dataspelsföretag. Det är rätt svårt att rita text i Illustrator så att den ser handskriven ut…

Snygg blev den iaf!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-12 09:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Jag är ute efter ett program där man kan göra tankekartor. Förslag?

Prova MyMind.

http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOSX&search=mymind&x=0&y=0

/U

  • Oregistrerad
  • 2003-06-12 09:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wendel
finns där inga freeware program som man kan ha till mindmaps?
hade vart smidigt att ha nu när man studerar, men har inte så mycke pengar att lägga på ett program...

kanske papper och penna är att föredra ett tag till?

Givetvis ritar man på sin Newton och sedan plockar man upp det som bilder till mac:en...
Öh... va? Är Newtonen lite långsam? Funkar inte synkningen sedan 8.5? Finns det ingen skrivarport numera? Jo, det var ju något med att den var lite före sin tid...
[Jag köpte en med avsikten att prova kludda just på föreläsningar - men sådana där billiga batterier clas ohlson tog alltid slut när man höll som bäst så det var inte bra ide...]

Jag har aldrig fattat vitsen med tankekartor…

Jag tycker det är ett helt utomordentligt arbetssätt att rita upp mindmaps inför tentor osv på det man ska kunna...

Du får med allting och du ser hur allting hänger ihop... ser "the big picture" på ett enkelt sätt

Sen att det gör så att jag bara läser en kväll till tentorna istället för en vecka som mina kursare tack vare dessa mindmaps så kan jag inget annat än rekommendera det... (har bättre betyg än de flesta också)

Passar iaf mitt sätt att lära väldigt bra.

Ursprungligen av Wendel:

Jag tycker det är ett helt utomordentligt arbetssätt att rita upp mindmaps inför tentor osv på det man ska kunna...

Du får med allting och du ser hur allting hänger ihop... ser "the big picture" på ett enkelt sätt

Sen att det gör så att jag bara läser en kväll till tentorna istället för en vecka som mina kursare tack vare dessa mindmaps så kan jag inget annat än rekommendera det... (har bättre betyg än de flesta också)

Passar iaf mitt sätt att lära väldigt bra.

Gammal tråd men jag blev nyfiken ändå - hur går du tillväga tex - är det möjligt att göra detta i alla former - tex körkort

  • Oregistrerad
  • 2003-06-12 12:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wendel
Passar iaf mitt sätt att lära väldigt bra.

Det är - vilket undersökningar styrkt - väldigt personligt med runt 1/3 av varje på mindmap - lös text - strukturerad text.

1
Bevaka tråden