Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snow Leopard startar plötsligt bara i Safe Mode

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 12:06

Vid en omstart kom plötsligt "trafikmärket" upp i os 10.6.7. under uppstart - före inloggning. Datorn går bara att stara i felsäkert läge. (Mac Pro Early 2006)

Jag har flera partitioner, och har "laddat över" allt till en ny volym, och där funkar det mesta igen men...

... kvar på gamla volymen befinner sig några högskyddade program, som inte går att köra i felsäker läge och som inte fungerar med Apples flytt. För att flytta dessa måste jag komma ur felsäkert läge

MIN FRÅGA är om det går att ta bort de filer som inte startar när datorn går igång i felsäkert läge, för att på så sätt hitta fil-orsaken, eller om det finns någon annan lösning?

Min gissning är att det blivit filstrul med någon extension. På os 9 kunde man ta bort olika tillägg, som en felsökningsåtgärd. Går det i OS X?

Har - redan prövat följande:
1. Diskwarrior 4.3 - från annan startvolym - fel hittades men inget som löste problemet.
2. Ominstallera 10.6.7 - combo - får då felmeddelande på IOStorageFamily.kext (system/bibliotek/extension) = installerades inkorrekt.

Kolla här kanske ?

IOStorageFamily kext borked by latest Security Update 2010-001? - AppleNova Forums

Verkar som om Diskwarrior kanske har förvärrat snarare än förbättrat...hmm.. du kan lösa det genom att starta i felsäkert läge... sedan :

Seems that an errant DiskWarrior icons file gets inserted in the IOstorageFamily.kext file.

a) Go to the file in /System/Library/Extensions.
b) Control-click it ( IOstorageFamily.kext ) and select "Show Package Contents."
c) Go to Contents/Resources.
d) Delete the Preview.icns file.

Problem solved!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 17:47

Tack för svaret.
Jag kollade filen innan jag slängde den ( kollade alla tidigare också) och konstigt nog kunde man inte se några felaktiga behörigheter, men jag slängde den i alla fall
- och det fungerade inte vid 1:a startförsöket
- men sen startade jag ånyo i felsäkert läge och ominstallerade 10.6.7 - COMBO. Vid detta tillfälle fick jag ingen felvarning på IOStorageFamily.kext.

Sen var det bara att starta - som vanligt )

perfekt - tusen tack!

Förmodligen har ursprungsfelet fixat sig, via DiskWarrior (4,3) men sen har DiskWarrior ersatt med detta fel i stället - min hypotes...

Förtydligade rubriken.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 10:04
Ursprungligen av Capeman:

Förtydligade rubriken.

/Mod

I så fall kanske du skulle skriva "Snow Leopard går bara att starta i Safe Mode/ "felsäkert läge" "

1
Bevaka tråden