Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivera mail från Mail.app?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 09:49

Hur gör jag för att på bästa och smidigaste vis arkivera mail från mail.app? (Os X senaste versionen)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 22:14

Bör man arkivera alls? Det känns ju lite dumt att köra en aktiv "profil" med flera tusen mail. Dessa behöver man ju bara komma åt fåtal gånger. Några förslag?

Jag vet inte om det är det du tänkt på, men för att säkerhetskopiera sina mail behöver man bara ta mappen ~användarnamn/bibliotek/mail...

Jag tyckte det var väldigt bra när jag fick reda på det. Kanske lite hjälp...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-05-16 22:32

Jag vill inte arkivera alla mina mejl, så jag brukar helt enkelt dra de mappar som jag vill arkivera ut på skrivbordet (går nog att dra direkt till ett finder-fönster om man vill).
Det skapas då en en kopia av den .mbox:en. Sedan är det bara att "packa-ihop den", flytta den dit man vill.

Detta prgram tycker jag är suveränt

eMessage Archiver™ (eMA™)

Skapare:
John Carlsen
<[email protected]>

Copyright © 1998-2002 W John Carlsen

  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 20:53

Det finns inget applescript eller nåt?

  • Medlem
  • 2003-06-13 21:00

själv är jag trogen apple-mail användare, men funderar på att byta eftersom den då och då tappar alla konto inställningar (kör typ fem konton, med cirkus 200 mb mail styck).

lite jobbigt att bli välkomnad till "mail" och vänligt frågad om man vill veta mer om de nya funktionerna.

Som tur är är det bara prefs filen som gått sönder, (och den finns ju på backupen) så det är ju ingen fara..
hade jag dock inte haft imap och backup hade jag strypt närmsta granne.

slutsats: glöm inte göra backup på com.apple.mail.plist.fucking.crap

  • Medlem
  • 2003-06-13 21:09

jo jo..
förlåt mej då för att jag tipsade.
ska va tyst.

  • Medlem
  • 2003-06-13 21:11

eller ojdå..
postade visst de förra i fel tråd,
måste passa mej så jag inte får skäll.
kanske skulle postat den i tråden "najk ber om ursäkt" i kategorin "dumma folk skriver dubbelt inlägg i fel kategori"

  • Medlem
  • 2003-06-13 21:18

finns i ackes så fina tråd

i din hemmamapp i bibliotek
brevlådor finns i mail/mailboxes
å prefsen i preferences/com.apple.mail.plist

  • Medlem
  • 2003-06-13 21:18

jaha, tog jakob bort sitt inlägg.. vilket fån jag blev då

  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 21:30

Man vill ju inte göra bort sig
Du får ta och lära dig att ta bort du också tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 23:58

Nu är det dags att lyfta denna fråga igen. Antalet mail är många och det känns lite tveksamt att ha dem i Apple Mail. Funderar på om det verkligen är långsiktigt och bra att ha all data här?

En variant jag funderar på är att exportera dem till vanliga textfiler på något vis. Alternativt om man lägger in dem i en MySQL-databas. Men vad är säkraste och smidigaste alternativet?

Åren går FileMaker består...

Ursprungligen av jakob:

Nu är det dags att lyfta denna fråga igen. Antalet mail är många och det känns lite tveksamt att ha dem i Apple Mail. Funderar på om det verkligen är långsiktigt och bra att ha all data här?

En variant jag funderar på är att exportera dem till vanliga textfiler på något vis. Alternativt om man lägger in dem i en MySQL-databas. Men vad är säkraste och smidigaste alternativet?

Såg du någonsin på eMa?
En amerikan som fixat ett utmärkt program baserat på FileMaker (som man inte behöver då det medföljer en runtime) som arkivera 10-tusentals mejl i flera program
se <http://homepage.mac.com/thinkagain/Mac/eMA/>

  • Medlem
  • 2006-03-30 11:37

Smidigast är väl att dra mailen (eller mailboxen) från Mail (*) till hårddisken där du vill arkivera mailen. Varje mail sparas som en separat fil innehållande källtexten, och går att öppna i t.ex. Mail eller en textredigerare (fast då kanske man måste lära sig läsa Quoted-printable).

(*) förutsatt att du kör Mail 2.0

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 11:42

Tack, men är emlx-filer någon typ av standard? Går det bra att söka i dessa filer med Spotlight? Bör man lägga dem i en egen mapp utan att ha filändelsen mbox?

  • Medlem
  • 2006-03-30 22:07

Bra frågor. För att ta dem i tur och ordning:
- Ingen aning. Men det går att öppna dem i t.ex. Textredigeraren och där ser de ut att vara rå-mail-format, så jag misstänker att innehållet i alla fall är så standard det kan bli.
- Det går att söka i dem med Spotlight.
- Ingen aning. .emlx-filerna tror jag du kan lägga var som helst, och sen dubbel-klicka på för att öppna dem i Mail. Resten av filerna i .mbox-mappen är nog mest inställningar och annat som hör till mailboxen som mailen låg i när de fanns i Mail.

Sen får jag visst göra mittåt - det gick visst inte att dra enskilda mail från Mail till en mapp, bara mailboxar.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 10:30

emlx-filerna är tyvärr döpta efter ett löpnummer. Finns det något sätt att göra så att de heter det datum som står i filen? Det kanske finns ett skript som kollar texten i filen, omformaterar och döper om den därefter? (YYYYMMDDHHMMSS)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 10:54

...eller så går detta att göra direkt från Apple Mail när man exporterar filen? Där kanske "datum" finns som något standardvärde, och källan bör man ju kunna få ut med ett Apple Script.

Hur får man ut ett mails mottaget-datum via Apple Script?

1
Bevaka tråden