Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränd DVD -R skiva från DVD-spelare, läses ej i dator

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har bränt en film från en gammal video8 kamera till DVD -R skiva via en extern DVD-brännare som är kopplad till TVn. När jag spelar skivan i DVD-spelaren så läses den men när jag matar den i datorn säger den att skivan saknar innehåll (alltså att den är tom). Har testat på två datorer och med två skivor. Vad kan jag tänkas göra för fel?

/J

Ursprungligen av solstol:

...Har testat på två datorer...

Vilket operativsystem var det på de datorerna?

Kan de datorerna hantera -R?

Kan den externa brännaren hantera +R? Har du provat det i så fall?

Har du stängt sessionen ?

Man måste stänga sessionen på en DVD-spelare/brännare.

Har stängt den så det är inte där felet ligger. Har testat både på en mac och en PC. Har inte testat med +R men det borde inte spela någon roll, eller?

Eftersom +R och -R är en faktor du kan använda för att provocera fram ett fel/rätt så hade jag testat där först.
Vart med om äldre läsare som inte klarar det ena formatet (glömt vilket)

Tack för tipsen.Har testat att bränna både en +R och en -R skiva nu, fick samma resultat. Skivan går och spela i DVD-spelaren men går inte att läsa i datorn, datorn säger att den saknar innehåll...

Innan du börjar byta DVD-spelare mm i datorn gör kollen;

kan datorn bränna DVD själv? Som går att läsa ngn annanstans?
Läser datorn en köpe-DVD? Läser den brända?

Köp en rengöringsskiva för 50:- och testa om det blir bättre.
Annars - byt ut den.

Några framsteg solstol?

Har spenderat del av helgen med att bränna VHSC-band till DVD. Märkligt nog hade jag för en gångs skull inte datorn med mig för att testa skivorna efter hand utan utgick ifrån att de skulle spela på datorn såväl som i VHS/DVD-kombobrännaren. Tji fick jag då samtliga skivor hävdas vara tomma när jag stoppar dom i datorn.

- Centrum VHS/DVD-brännare tyvärr utan tillgänglig manual
- Både DVD+R och DVD-R skivor, samtliga från TDK (typ 10-pack för 99 kr)
- MacBook Pro med Mac OS X 10.6.7 med nyligen utbytt optisk enhet
- Även testat på en äldre Powerbook med samma resultat
- Både de optiska enheterna är fullt fungerande i övrigt

Värt att notera är att Skivverktyg hävdar att Mediet är tomt: Nej

Erfarenhet av Centrum-maskiner någon? De förefaller stänga sessionerna automatiskt efter man tryckt på stop.

Ursprungligen av Johan Andersson:

Några framsteg solstol?

...

Erfarenhet av Centrum-maskiner någon? De förefaller stänga sessionerna automatiskt efter man tryckt på stop.

Centrum är ett Netonnet-märke, riktig skit faktiskt. De har kört dvd-spelare för 399:- och lliknande.
hade ingen aning att de gjorde brännare....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-22 10:53

Jag har en spelare med VHS och DVDbrännare, den stänger inte sessionerna (finalize) efter kopiering, utan det måste jag välja manuellt efteråt. Har du kollat så det inte är så på din också?
Kan du inte hitta manual på Nätet?

Problemet är som Goflorp skriver att Centrum tycks vara ett litet skit-märke och jag har inte lyckats hitta några manualer online. Vet inte säkert om den stänger sessionerna automatiskt men den går igenom något steg med skivan efter jag avslutat inspelningen. I avvaktan på att detta utreds, känner ni till om man bör kunna köra stängning efteråt eller måste det göras i samband med själva bränningen?

Skickar ett mail till netonnets support också och ser vad det ger.

Ingen brådska egentligen men hoppas jag slipper kopiera om alla banden.

På de flesta DVD-inspelare brukar det gå att avsluta, eller som det också kallas köra en "finalizing". På vissa modeller kan det dock vara gömt ibland menyerna. Lycka till!

För ordningens skull ska jag skriva att mitt problem nu är löst. Med hjälp av Netonnets support fick jag tag på en manual och fjärr och kunde som kenjon mfl varit inne på stänga samtliga sessioner manuellt varpå skivorna spelar fint i datorn. Tack för hjälpen 99mac.

1
Bevaka tråden