Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS (ca 10.000 kr)?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-05-16 11:53

Jag är väldigt nöjd med Readynas 2100 - den kostar runt 10k + moms. Dubbla Gigabit Ethernet så du får bra prestanda. Du kan välja en mängd olika radi-nivåer beroende på prestanda och redundanskrav.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-18 15:38

Efter att jag har läst denna tråd så är jag sugen på en bra NAS

Kikade på QNAP Produkterna lite och funderar på dessa två

Produkter i jämförelsen:
QNAP TS-412 ALL IN ONE NAS (NO DISK)
QNAP TS-419P+ ALL IN ONE NAS SERVER (NO DISK)

Länk till produktjämförelsen:
Produktjämförelse

Det som skiljer dessa två åt verkar vara minnet och processorn/processor hastighet
Är det något som jag som privatanvändare kommer märka någon skillnad på i prestanda?

Kommer i huvudsak att använda NAS:en som Backup av iMac,MPB (framtida Mac Mini) + Backup av mitt Lightroom bibliotek + förvaring av film/musik

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-19 11:07

Nej det tror jag inte. Skapligt stor prisskillnad...
Sedan kan man ju fundera över om de kommer att använda den extra kapaciteten i någon finess som kommer med en uppdatering av programvaran framöver....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 12:58

@Freddie: du bör fråga dig på vad du ämnar bränna de extra MHz/RAM som 419P erbjuder. 99% av tiden kommer du att streama. NASen kan ju t.ex. inte transcoda MKV-filer

Enda fördelen för en SOHO-användare verkar onekligen bara att 419P väger ganska lite....

In med fler alternativ

HP microserver: HP PROLIANT N36L MICROSERVER AMD ATHLON II 1.3-2MB 1G/250GB - Liten server för mindre företag till ett otroligt pris! - Produktinformation

Nexenta Core: The Nexenta Project
eller
Solaris 11 Express: Oracle Solaris 11 Express
eller
OpenIndiana: OpenIndiana

Napp-It: napp-it.org

Lite RAM, lite diskar och lite tid efter eget tycke

Eller rackmonterat - som var ursprungsfrågan.

Byt ut HP Microserver mot t.ex 1U Rackserver, Enkel Xeon 3400, 4*disk 16GB

Allt annat lika.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-19 14:21
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Eller rackmonterat - som var ursprungsfrågan.

Byt ut HP Microserver mot t.ex 1U Rackserver, Enkel Xeon 3400, 4*disk 16GB

Allt annat lika.

Det där är en skräpserver, du får en bättre från Dell för 5000

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-20 09:44

@Kenjon och FreddeB: Det är just det som är frågan om man skall framtidssäkra eller tänka ”för en gång skull” på vad man verkligen behöver/utnyttjar. NAS:en skall bara stå och förvara data och streama

Prisskillnaden är faktiskt en 2TB HD

Dyker det inte upp några andra trevliga förslag på en NAS i denna tråd inom kort så blir det nog en QNAP TS-412 + 2st 2TB HD

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-20 14:21

Det låter som ett bra val. Man kan inte veta i förväg vad som komma skall, utan det blir ju bara en gissning....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-25 14:32

Måste bara tillägga: KÖP INTE EN DROBO PRO!

Jag införskaffade en förra året (juli ca) med 8 x 2TB diskar. Efter ett par månader blev prestanda sämre och sämre. I januari rapporterade den en dålig disk. Skaffade en ny. Direkt varnade den för nästa disk trasig. Skaffade en ny. Enheten hängde sig helt efter att den försökt "rekonstruera" RAID:en. Kontaktade Drobo support. Hade ett supportärende med dem i tre månader, fick utbytesenhet, men inget hjälpte.

Lyckades rädda allt data i alla fall genom att sätta enheten i read-only mode och mounta den manuellt read-only i OS:et.
Returnerade den med hänvisning till 12 mån garanti och fick alla pengar tillbaks.

Flyttade diskarna till en inköpt Areca ARC-5040 som jag är väldigt nöjd med so far...
Denna är dessutom rejält billigare än Drobo'n... Se <http://www.eco-finder.com/shop/index.php?cPat...>

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-25 14:56

Visst kan väl alla tillverkare råkat ut för felaktiga enheter, det gäller ju inte enbart Drobo. Att du dessutom fick tillbaka alla pengar tyder ju på ett väldigt seriöst företag. Undrar om alla andra tillverkare skulle göra så?
Jag försvarar inte Drobo pga att jag är inblandad i deras verksamhet på något sätt, men att bara skriva, med versaler, att man inte ska köpa deras produkter pga en icke nöjd kund tycker jag är dåligt.
Jag är har två Drobos och är mycket nöjd. Att de däremot är dyra är helt sant.
Förlorade du några data under denna tid?

Nu när Lion är släppt och ni som har installerat har kunnat testköra. Hur funkar NAS:arna med Lion (AFP, SMB, TimeMachine osv)? Funderar på införskaffa en QNAP NAS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 10:23
Ursprungligen av The Real Viking:

Nu när Lion är släppt och ni som har installerat har kunnat testköra. Hur funkar NAS:arna med Lion (AFP, SMB, TimeMachine osv)? Funderar på införskaffa en QNAP NAS.

Jag var egentligen lite väl het på gröten och kastade min MBP till lejonet direkt igår kväll. Jag upptäckte då att jag inte längre kunde köra AFP mot min Synology. Det löstes ganska snabbt då röster kring detta hade höjts redan när Lion-betan kom ut så jag fick tag i senaste firmwaren, senaste DSM, som fixade biffen. Det är visserligen en beta-version men ska enligt allt vad jag har läst fungera ypperligt, det var givetvis Netatalk 2.2 som den tidigare firmwaren inte hade stöd för.

Bevaka tråden