Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar "Delete-knapp"!

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-06-09 10:28
Ursprungligen av Dalle:

Byt tillbaka till PC så är problemet löst!
Menar du på fullt allvar att det är "jobbigt" med två musklick för att radera en fil?

Larvigt svar. Vi som hellre jobbar med tangentbordet än med musen tycker att en så trivial grej borde gå att göra med tangentbordet.
Men nu går ju det, så inte heller jag ser problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-08 13:05
Ursprungligen av everdark:

nästan alla jag känner och de är avancerade datoranvändare som bashar i linux och vet vad de pratar om, alla inkl mig trycker på delete för att snabbt ta bort en fil, först nu på mac som jag verkligen saknar den,

varför i heskotta göra det omständigt när det skall räcka att trycka på delete, fast så har nötterna på apple fått för sig att ta bort den knappen.

Testa cmd+backspace i Finder.

Ursprungligen av everdark:

...varför i heskotta göra det omständigt när det skall räcka att trycka på delete...

Ja, det är jätteomständigt att trycka på två tangenter (Cmd+Backspace), i stället för en tangent (Delete).

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-05 11:19
Ursprungligen av Anders Täpp:

Du har nog inte supportat vanliga kontorsmänniskor eller svenssons vid sina hemdatorer. De raderar text på det sätt jag beskriver. Jag har sett det alldeles för mycket och alldeles för ofta när man hjälper någon med Windows.

Eftersom "delete" inte använts på samma sätt i gamla Mac OS har de som lärde sig sin dator med det systemet ett smartare arbetssätt i mitt tycke. De som lärt sig sin PC under eran med pc-körkortsutbildning gör fel. Jag anser nämligen att två moment är fel när ett moment räcker.

Det här är ett forum för tusentals användare. Jag svarar inte direkt på Picassos fråga utan ställer en ny fråga. "Varför inte radera text lite smartare?" Ska det här vara en kunskapsbank för framtiden hör frågan hit. Med fler och fler switchers hör den hit ännu mer. Vi har många exempel från de senaste åren där switchers missar mycket av Mac OS X smarta funktioner för att man försöker göra sakerna precis som i Windows.

Picasso har för övrigt inte sagt vilken typ av användare han är ännu. Om han som programmerare saknar den här funktionen eller om det handlar om när han skriver epost.

Du måste umgås med riktigt konstiga människor om de endast raderar med delete.. har faktiskt aldrig träffat en enda människa som använder delete istället för backstep..

dock är delete en svin bra funktion och jag utnyttjar den jämt när jag redigerar dokument m.m.
som sagt har aldrig sätt någon person göra detta och jag är windows användar(håller iof på att switcha), och har egentligen bara en vän som är mac användare. men som sagt, under alla år i skolan, lumpen, jobbet o.s.v så har jag aldrig sätt flytta markören och sen använda sig av delete istället för backstep när dom skriver fel..

plus: att om det skulle komma på tal att det är äldre människor som gör detta, så trot jag nästan ännu mindre på det, med tanke på att alla gammla skrivmaskiner har backstep(dockskriver den bara över den gammla bokstaven men men). (sen klart vissa har ju inte använt sig av skrivmaskin men iaf....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 09:49

Håller med Hagel om att delite är användbart ibalnd. Om man kodar mycket och bläddrar fram och tillbaka kan det vara smidigt att välja om man vill sudda bort eller suga bort text beroende på var markeringen står. Men mycket handlar om vana...

ah jag vill ha en knapp för att öppna dokumt/mappar i finder ist för kringa+O.

Ursprungligen av mayweather:

ah jag vill ha en knapp för att öppna dokumt/mappar i finder ist för kringa+O.

Lite off-topic men du ändrar och lägger till kortkommandon i Systeminställningar. Du måste tvångsomstarta Finder eller logga ut innan förändringen börjar fungera.

_

Nå, men då får vi väl helt enkelt nöja oss med att ha olika åsikter om framåtraderingens användbarhet och konstatera att vi inte har haft samma erfarenheter av Windowsanvändare.

Att du påstår att långa förflyttningar + markeringar går snabbare med mus än med tangentbordskommandon är däremot något som skulle kunna debatteras...

Ursprungligen av Hagelin:

Att du påstår att långa förflyttningar + markeringar går snabbare med mus än med tangentbordskommandon är däremot något som skulle kunna debatteras...

Om man först ska pilledutta med att hitta precis rätt ingång, sen framåt-radera det felaktiga, sen skriva nytt så tar detta längre tid än att bara dubbelklicka ordet och sätta igång och skriva. Den här debatten seglar dock snabbt iväg i en massa specialfall och blir kanske lite OT.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-05 13:36

När jag körde Windows, använde jag både backstep och delete lika flitigt, allt beroende på var i texten jag befann mig. Jag kan hålla med dig om, att om man ändå måste flytta markören, så spelar det ju ingen roll om man ställer sig framför eller bakom. Det är när jag redigerar, som jag vill kunna flytta mig åt båda hållen.
*förresten är jag en hon, fast mitt nick är "Picasso"....*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-05 15:19

men hur pricksäkra är ni egentligen? det är jätteofta jag sätter markören lite fel och då gör det inget eftersom det finns både back- och framspace.

och jobbar man med text tycker jag det är lika vanligt att man vill gå åt båda hållen.

det är tur att man kan göra som man vill. maskiner som framtvingar endast ett arbetssätt vet jag inte om jag gillar. men min pb har ju fn så den är ok, mer än ok. gillar den som fn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 16:15

Alltså... ibland blir jag förvånad att Mac-plattformen har kommit så här långt. Hade ledningen på Apple fungerat som Mac-användarna så hade ni fortfarande suttit där med med Classic. Färgskärm? Vem behöver färg? Text syns endå bättre svart mot vitt. CD-skivor? Ni måste skoja. Hur långa texter skriver ni egentligen? O.s.v.

Jag har använt flera plattformar flitigt. Mitt senaste Mac-äventyr är en mini (jag hade en PB 100 på 90-talet). Jag hae aldrig någonstans förutom mac-världen sett inställningen om man frågar efter en funktion att den inte behövs. Bara mac-folket är så j*vla negativa till all form av förändring/förbättring/annorlunda lösningar.

Jag har under de få månader jag haft min mini hört otaliga gånger att "du behöver ingen höger musknapp", "du behöver ingen delete", "du behöver inte flytta låtar från iPod", "du behöver inte det här eller det där". Hur f*n vet folk vad jag behöver? Vill folk radera med delete så låt de göra det. Vill de radera lodrätt så låt de göra det också. Vad är problemet?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 16:28
Ursprungligen av kajetan:

Jag har under de få månader jag haft min mini hört otaliga gånger att "du behöver ingen höger musknapp", "du behöver ingen delete", "du behöver inte flytta låtar från iPod", "du behöver inte det här eller det där". Hur f*n vet folk vad jag behöver?

Quoted for truth.

Det finns bara en sak som är jobbigare än dåliga interface, bra interface med storebrorskomplex.

Ursprungligen av kajetan:

Alltså... ibland blir jag förvånad att Mac-plattformen har kommit så här långt. Hade ledningen på Apple fungerat som Mac-användarna så hade ni fortfarande suttit där med med Classic. Färgskärm? Vem behöver färg? Text syns endå bättre svart mot vitt. CD-skivor? Ni måste skoja. Hur långa texter skriver ni egentligen? O.s.v.

Jag har använt flera plattformar flitigt. Mitt senaste Mac-äventyr är en mini (jag hade en PB 100 på 90-talet). Jag hae aldrig någonstans förutom mac-världen sett inställningen om man frågar efter en funktion att den inte behövs. Bara mac-folket är så j*vla negativa till all form av förändring/förbättring/annorlunda lösningar.

Jag har under de få månader jag haft min mini hört otaliga gånger att "du behöver ingen höger musknapp", "du behöver ingen delete", "du behöver inte flytta låtar från iPod", "du behöver inte det här eller det där". Hur f*n vet folk vad jag behöver? Vill folk radera med delete så låt de göra det. Vill de radera lodrätt så låt de göra det också. Vad är problemet?

Problemet tycks vara att när någon försöker lära ut en bättre metod så tar du illa vid dig...

Du pratar rakt mot dina egna åsikter när du först säger att mac-folket är bakåststrävare och i nästa mening säger att "hur f-n vet folk vad jag behöver?". Är inte det en bakåtsträvares slogan?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Problemet tycks vara att när någon försöker lära ut en bättre metod så tar du illa vid dig...

Problemet är att du förutsätter att din metod är bättre än alla andras. Vi är många som säger att vi gärna använder andra metoder.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du pratar rakt mot dina egna åsikter när du först säger att mac-folket är bakåststrävare och i nästa mening säger att "hur f-n vet folk vad jag behöver?". Är inte det en bakåtsträvares slogan?

Har letat förtvivlat, dels efter logiska motsättningar i vad han säger, dels efter bakåtsträvarnas officiella hemsida med sloganförteckning. Hittar varken eller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-05 16:26

det påminner mig om appleförsäljaren som högtidligt försvarade de tidiga bärbara macarnas skärmar, som var monokroma (medans det fanns pc med 16 gråskalor, en sådan köpte jag), med att 'det hade med synergonomi att göra'. han fick mig att switcha åt andra hållet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-05 19:34

metoder är bra, men har vi inte alla olika för att vi är olika?

think all alike, det var väl inte deras slogan?

Sicket ilandsproblem...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 22:11

Ctrl-D kan man också använda...

Men jag använder mest backspace.

Nu börjar du bli lite larvig... du kan väl svara på svar på dina egna inlägg så kanske kajetan kan svara på vad han menade.

Om man säger "hur f-n vet folk vad jag behöver?" så har man stäng dörren till andras synpunkter och nya kunskaper. Det var väl precis det kajetans kritik mot mac-användare rörde sig om? "Bara mac-folket är så j*vla negativa till all form av förändring/förbättring/annorlunda lösningar". Nu är det han som är så j-vla negativ till förändring...

Alla har rätt att använda vilken metod man vill. Den inlärda metoden går till att börja med snabbare för man kan den utan att fundera. Den nya metoden måste man lära sig vilket gör att den känns långsam och krånglig. Räknar man antal moment man måste utföra kan man dock utan problem inse att den ena metoden måste i längden vara bättre än den andra. Är det ett moment man utför en gång per dag är det skit samma. Gör man momentet hela tiden är det dags att lära om.

Japp du har rätt, mitt sista inlägg lät bra mycket tramsigare än vad jag hade tänkt mig. Ber om ursäkt för det, ska dra mig ur debatten nu. Jag tror dock att det kan vara så att det du ser som att du ger ett tips i all välmening upplevs av vissa andra (t ex mig) mer som "du gör fel, så här ska du göra istället". Kanske är det bara i mitt huvud, kanske beror det delvis på hur du formulerar dig. Jag vet inte.

Det hör nog ihop lite med det kajetan upplevt. Mac OS belönar användaren över tiden med nya finesser som ligger dolda under skalet. Det ger användaren en härlig aha-upplevelsen som återkommer ständigt. Mac-folket vill gärna dela med sig av dessa kunskaper men vi blir nog för entusiastiska när vi ser någon som inte sett ljuset ännu.

Man får inte vara rädd för nya kunskaper men säger någon åt en att man inte behöver en flerknappsmus kan man slå på dövörat.

Självklart är det bra att kunna sudda åt höger emellanåt. Finns en anledning till att funktionen finns. Därmed inte menat att det är bäst att alltid använda det ena eller det andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 14:31

Alltså, Anders, det här handlar inte om vilken metod som är bättre för att radera en text. Uppenbarligen är båda lika bra, eftersom texten blir raderad. Det handlar om din och andra Mac-användares (inte allas, tack och lov) inställning att allt bör göras på ett sätt, det rätta sättet. Gränssnittet mellan människa och maskin bör sträva efter att anpassa maskinen efter människan, inte tvärtom.

Repererar man en uppgift många gånger bör man välja metoden som tar minst tid och arbetsinsats. Spar på både kropp å själ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 15:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Repererar man en uppgift många gånger bör man välja metoden som tar minst tid och arbetsinsats. Spar på både kropp å själ.

Repetera detta då...

Du har fått en textfil med en "tabbad" tabell exporterad från Excel. Eftersom den första kolumnen var tom, så börjar alla rader med en tab. Ta bort de inledande tabbarna. Det är 28 rader i tabellen, så det lönar sig inte att trixa med skript eller annat, utan det är bara att börja radera.
Jag skulle göra så här:
1. Placera markören först i dokumentet
2. tryck DELETE
3. tryck PIL NED
4. upprepa från 2.

Alltså, två tangenttryckningar per rad. Hur skulle du göra?

  • Medlem
  • 2005-08-16 15:25

Anders,

kajetens sista inlägg har en mycket god poäng. Ditt tidigare resonemang är att man skrivit fel i en text och att markören därför befinner sig till höger om texten, givetvis är det då som du påpekar både enklare och mer logiskt att använda backspace. MEN, om man vill ta bort tecken i början av en rad, eller flera som i kajetens sista inläggsexempel, då är delete bra. Har blivit frustrerad över att inte backspace fungerar som den ska i vissa UNIX-skal, där i stället delete fått backspace funktion. På Mac har jag blivit frustrerad över att delete inte finns. Har även blivit frustrerad över att inte |, \, {, [, ], och } krävt konstiga knapp-kombinationer för att dyka upp på skärmen. Efter att jag vant mig vid treknapps-kombinationen på Mac har det lirat det med. Antar att det är priset man betalar för att göra tangentbordet lite cleenare.

/hpe

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-16 15:33

Jag måste säga att del-knappen är underbar och jag har också saknat den sedan jag blev powerbook-användare.

När man skriver en text så är det ypperligt att använda backspace om man slinter lite på tangenterna, men råkar man av någon anledning vara framför tecknet man skall radera - kanske korrekturläser man en text, kanske kodar man - det spelar ingen roll för är man väl där, så är det helt underbart att ha en alldeles egen tangent för att suga upp den felaktiga bokstaven - särskillt när man fått in vanan att använda den..

Sen om mac-användare är trångsynta eller inte faller väll lite utanför den här trådens ramar.

Ursprungligen av Hallon:

Jag måste säga att del-knappen är underbar och jag har också saknat den sedan jag blev powerbook-användare.

ctrl+D funkar ju som nämnts tidigare. Inte riktigt samma sak som en del-knapp, men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 16:30
Ursprungligen av star-affinity:

ctrl+D funkar ju som nämnts tidigare. Inte riktigt samma sak som en del-knapp, men...

Jo.. flera, eller t.o.m. de flesta funktioner som man är van vid finns i OSX dolt bakom några tangentkombinationer. Har man bara en PC-mus och PC-tangentbord så kan man jobba i stort sett som vanligt. Det är först med bärbara som problemen blir extra synliga (nu är inte bärbara PC något generellt bra exempel på hur det bör se ut heller).

Nu när Macen återigen börjar bli mainstream, så kanske trycket från potentiella kunder sätter fart på dem.

Bevaka tråden