Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 09:15
Citat:

1,9 miljoner (Köpenhamn huvudstadsregion) eller 2,0 (Storstockholm) tror jag inte påverkar valet av ort. Men du menar alltså att Köpenhamn inte har ett lika stort stort inflöde från Skåne, Blekinge, Halland och Fyn, som Stockholm har från Uppsala, Västerås, Gävle, osv.?

Dock tycker jag att Apple gott borde öppna en Apple Store i Stockholm också.

Jag menar bara att alla som bor i regionen, säger att regionen är större - när den inte är det...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-16 09:30

Det är för att ni Stockholmare har en annan definition av "regionen" än vi som bor i den. Det är som zinned säger:

Ursprungligen av zinned:

Det är vardagsmat att åka över sundet till Köpenhamn för att shoppa i alla tänkbara butiker, det gör alla hela tiden.

Sedan är flödet av folk in och ut från Köpenhamn avsevärt högre än det är i sthlm, det bör ju påverka.

För oss som bor i, i alla fall sydvästra, Skåne är Köpenhamn en stad man åker till ganska ofta. Att åka till Köpenhamn från t.ex Trelleborg är inte svårare, eller omständigare, än att åka till Malmö. Resan är lite dyrare och tar lite längre tid, men så kan man ju handla lite billig öl när man ändå är på andra sidan sundet, så är den resan finansierad.

Ursprungligen av Tangen:

Jag menar bara att alla som bor i regionen, säger att regionen är större - när den inte är det...

Inte Rimbo...

Edit: Fast det är kanske inte vad du menar med region...

Här kanske ?!

Jag går till butiken i Skrapan.. Macoteket har så sabla skum och "död" personal.. Vore trevligt med en officiell Apple Store i Stockholm (samt ett gäng runt om i Sverige över huvud taget)..

Vad intressant att 9to5mac kopplar ihop denna jobbannons med ryktena:
Apple - Jobs at Apple - Job description

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 19:54

Men alltså. En Apple Retail Store i Köpenhamn är väl till just för folket i Köpenhamn. Har svårt att folk från Malmö eller Helsingborg eller allra minst Tyskland (!) reser över för att köpa bara för att det är en Apple-affär? Det finns väl affärer som säljer mac både i Malmö och Helsingborg?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-16 08:42
Ursprungligen av acke:

Men alltså. En Apple Retail Store i Köpenhamn är väl till just för folket i Köpenhamn. Har svårt att folk från Malmö eller Helsingborg eller allra minst Tyskland (!) reser över för att köpa bara för att det är en Apple-affär? Det finns väl affärer som säljer mac både i Malmö och Helsingborg?

Nu vet jag inte var du bor men det låter föga troligt att du bor i Öresundsregionen. Det är vardagsmat att åka över sundet till Köpenhamn för att shoppa i alla tänkbara butiker, det gör alla hela tiden. I detta fallet skulle det vara positivt med en Apple Store där då möjligheterna att få tag på storsäljande hårdvara ökar samt att man kan tänka sig snabbare hantering vid service.

Ursprungligen av acke:

I stort sätt ja. Vem åker från en grannstad för att köpa en dator i en butik som nästan är den samma som i sin hemstad eller du får fri transport till dörren på?

Det gäller som sagt inte bara datorer men se mitt inlägg ovan.

Ursprungligen av Goflorp:

Var den än hamnar inom riket; det var på tiden!

Det kan jag skriva under på!

Ursprungligen av AndyK:

Apple Store är väl mer än bara en butik. Det är kanske inte så stor sannolikhet att man åker långt bara för att handla i en Apple Store om det finns andra butiker på vägen. Men det är ju en enorm reklampelare och ett ställe som man tittar in i och frestas när man går förbi, eller t.o.m. går en liten omväg för att gå in om och spana lite. Jag tror att det är många som åker till London på minisemester, som när de ändå är i London, tar en extra omväg för att kolla in Apple Store på Regent Street. Samma sak blir det nog om de öppnar en i Stockholm, eller ännu hellre Köpenhamn.

Absolut. Sedan är flödet av folk in och ut från Köpenhamn avsevärt högre än det är i sthlm, det bör ju påverka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 10:01
Ursprungligen av zinned:

Text

Nej jag bor inte där. Innan vi fortsätter så låt mig säga att jag är helt ointresserad, som de flesta urstockholmare, av att bråka om vilken stad eller region som är bäst. Om Apple anser att er region ger mest pengar som kommer de att lägga en affär där och då är det väl fint.

Ok, jag kan väl köpa att man åker över bron för att få sin dator lagad över dagen. Men att köpa är väl exakt samma sak var man än köper.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-15 20:27

En Apple Store i Stockholm är bara till för stockholmarna då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 22:30
Ursprungligen av AndyK:

En Apple Store i Stockholm är bara till för stockholmarna då?

I stort sätt ja. Vem åker från en grannstad för att köpa en dator i en butik som nästan är den samma som i sin hemstad eller du får fri transport till dörren på?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-16 08:23
Ursprungligen av acke:

I stort sätt ja. Vem åker från en grannstad för att köpa en dator i en butik som nästan är den samma som i sin hemstad eller du får fri transport till dörren på?

Apple Store är väl mer än bara en butik. Det är kanske inte så stor sannolikhet att man åker långt bara för att handla i en Apple Store om det finns andra butiker på vägen. Men det är ju en enorm reklampelare och ett ställe som man tittar in i och frestas när man går förbi, eller t.o.m. går en liten omväg för att gå in om och spana lite. Jag tror att det är många som åker till London på minisemester, som när de ändå är i London, tar en extra omväg för att kolla in Apple Store på Regent Street. Samma sak blir det nog om de öppnar en i Stockholm, eller ännu hellre Köpenhamn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 08:40
Ursprungligen av AndyK:

Apple Store är väl mer än bara en butik. Det är kanske inte så stor sannolikhet att man åker långt bara för att handla i en Apple Store om det finns andra butiker på vägen. Men det är ju en enorm reklampelare och ett ställe som man tittar in i och frestas när man går förbi, eller t.o.m. går en liten omväg för att gå in om och spana lite. Jag tror att det är många som åker till London på minisemester, som när de ändå är i London, tar en extra omväg för att kolla in Apple Store på Regent Street. Samma sak blir det nog om de öppnar en i Stockholm, eller ännu hellre Köpenhamn.

Apple retail Stores är ofta mer än bara en butik men oftast då för redan frälsta. Affärerna är en stor reklampelare för Appleprodukter men i storts sätt då bara för folket i den staden. Att folk skulle åka in till London från en annan stad bara för att testa en mac finns ju inte år 2011 när vi har internet och Apple är större än någonsin.

Omväg, Regent Street?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 22:09

Kan inte tycka annat än att det vore fantastiskt med en renodlad Apple-Store i Stockholm!
Problemet är var den skall ligga; med tanke på utformning och placering i andra städer så känns det som om det finns få alternativ i stan...
Slussen? Ny överdäckning av spårområde vid Centralen? Hornstull? Gräva ner den vid Fridhemsplan? En ny 'revival' för gamla MegaStore-butiken vid Sergels Torg? En flytande butik på Riddarfjärden?

'It's no end of the possibilities' !!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-15 22:11

Har de råd att bygga ett "Mothership" för 12000 personer så ska de nog kunna lösa detta också, om de vill.

Väntar dom på att nya Slussen ska bli klar så blir det ingen butik föränn om ca. 10 år :-D.
Apple har ju inte bara byggt nytt och spektakulärt. Dom hyr ju ofta befintliga lokaler - ofta i klassiska vackra fastigheter. Sådana finns det gott om i Sthlm - med stora lokaler och fönster och stuckaturer :-). Dom målar bara allt vitt och ställer in sina grejer så har vi en Apple Store. Jag ska spana runt och gissa var det blir - om det nu blir en i Sthlm. Tyvärr blir det nog inte på Söder - fast den hör hemma här - utan troligare i den fetkommerciella zonen...city - den döda delen av staden.
Vi har förresten fått en ny Mac-butik här på Söder: M-Zone på Götgatsbacken. Nu har vi två - den andra ligger i Skrapan.
Själv handlar jag inte i butiker så en Apple Store eller inte är skit samma för mig. Jag beställer grejer. Hämtar dom på Konsum. Nära.

Ursprungligen av Zimmerman:

Väntar dom på att nya Slussen ska bli klar så blir det ingen butik föränn om ca. 10 år

Alternativt låter vi Apple designa och bygga nya Slussen, deru!!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag beställer grejer. Hämtar dom på Konsum. Nära.

Du menar det moderna sättet att köpa saker?

Modernt? Postorder är över 100 år gammalt. Jag började beställa grejer och hämtade på posten när jag var 10 år (Hobbex, Hobbyförlaget, Clas Ohlsson) :-D. Det var enda sättet att få grejerna till Norrland.
Eftersom jag inte har behov av att gå i konsumismkyrkor och pilla på grejer (jag har inget emot att andra gör det dock) så fortsätter jag att beställa trots att butiken finns runt hörnet. Jag stödjer dock småhandlare lokalt så klart.

Ursprungligen av LCR:

Du menar det moderna sättet att köpa saker?

Var den än hamnar inom riket; det var på tiden!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-15 22:58
Ursprungligen av Goflorp:

Var den än hamnar inom riket; det var på tiden!

Jag fattar vad du menar med "riket" - de ä la Göteborg du menar

Metro skriver idag, även om att andra företag som vill etablera sig i Sverige.

Undrar hur länge vi måste vänta på en Apple Store till Metropolen Eslöv? Nu bygger vi ju till och med köpcentrat flygstaden med landningsbana intill. Stockholmare kan flyga ner och landa intill entredörren.

Min förra fru hade en mycket träffande beskrivning av Stockholm: Det är en ort i norra Sverige.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-16 09:41
Ursprungligen av pmarriott:

Min förra fru hade en mycket träffande beskrivning av Stockholm: Det är en ort i norra Sverige.

...och skåne borde väl tillhöra Danmark...

Ursprungligen av gunek:

...och skåne borde väl tillhöra Danmark...

Gärna, då hade vi haft vettiga priser på pilsnern, samt kunna handla den på Netto!

Ursprungligen av pmarriott:

Gärna, då hade vi haft vettiga priser på pilsnern, samt kunna handla den på Netto!

Och pratat hemsk Danska som är hopplöst att förstå…, t.ex. trefjerds…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-16 10:34
Ursprungligen av gunek:

...och skåne borde väl tillhöra Danmark...

Nu tycker jag vi lämnar spåret lite väl mycket men visst, många Skåningar skulle nog hellre tillhöra Danmark än Sverige...mig själv inräknad Jag har till och med för mig att ett befäl sa till mig under värnplikten att det inte fanns ett skrivet dokument på att Sverige skulle ha tagit över Skåne efter freden i Roskilde 1658, utan det endast fanns en muntlig överenskommelse som tydligen inte skulle vara nog när det gällde sådana saker. I sådana fall skulle då Skåne fortfarande tillhöra Danmark

Nog med OT nu *slapping myself*

Ursprungligen av AndyK:

Det är för att ni Stockholmare har en annan definition av "regionen" än vi som bor i den. Det är som zinned säger:


För oss som bor i, i alla fall sydvästra, Skåne är Köpenhamn en stad man åker till ganska ofta. Att åka till Köpenhamn från t.ex Trelleborg är inte svårare, eller omständigare, än att åka till Malmö. Resan är lite dyrare och tar lite längre tid, men så kan man ju handla lite billig öl när man ändå är på andra sidan sundet, så är den resan finansierad.

Det är precis så det är, att t ex åka från helsingborg till Kristianstad är inte annorlunda från helsingborg till Köpenhamn. Alla åker kors och tvärs över Skåne hela tiden och Köpenhamn ligger rent infrastrukturellt som om det vore en del av Skåne. Ingen ser det generellt som att "åka utomlands" utan alla är vana att man har det så nära och enkelt till hands.

Ursprungligen av acke:

Nej jag bor inte där. Innan vi fortsätter så låt mig säga att jag är helt ointresserad, som de flesta urstockholmare, av att bråka om vilken stad eller region som är bäst. Om Apple anser att er region ger mest pengar som kommer de att lägga en affär där och då är det väl fint.

Ok, jag kan väl köpa att man åker över bron för att få sin dator lagad över dagen. Men att köpa är väl exakt samma sak var man än köper.

Jag kan också säga att jag diskuterar inte detta med spåret om att utröna vilken region som skulle vara bäst, det är för mig helt ointressant också.

Med ditt övriga resonemang skulle man ju då kunna säga att det är onödigt att Apple öppnar en butik i Sverige över huvudtaget då det redan finns återförsäljare för Apple i Sverige...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 10:53
Ursprungligen av zinned:

Jag kan också säga att jag diskuterar inte detta med spåret om att utröna vilken region som skulle vara bäst, det är för mig helt ointressant också.

Menade inte dig direkt. Det var mer att sådana här trådar brukar dra iväg.

Ursprungligen av zinned:

Med ditt övriga resonemang skulle man ju då kunna säga att det är onödigt att Apple öppnar en butik i Sverige över huvudtaget då det redan finns återförsäljare för Apple i Sverige...?

Nästan, tycker inte behovet är lika stort längre. Visst finns det en hel del fördelar men samtidigt tycker jag att de affärer som finns är tillräckligt bra. Men sedan för egen del skulle jag tycka att det vore jättekul.

Och där lägger vi ner sidospåret om regioner, danska, stockholmare och skåningar. Håll er till topic.

/Mod

Personligen skulle jag inte hellre köpa från en Apple Store än en annan affär. Helst köper jag från en oberoende butik som ändå satsar på Apple, dvs INTE MediaMarkt, Elgiganten utan inLife, Macoteket.

Jag betalar inte mer för att göra det, och skulle jag kunna köpa någonting en bra bit billigare på t.ex. MediaMarkt så gör jag det, och tror inte att jag skulle ta omvägen inne i stan för att köpa något från Apple Store.

Det enda jag skulle göra, oavsett vilken Apple Store (besöker gärna alla) är att gå in och se hur de byggt det hela, mer av fastighet/arkitekt intresse än något annat.

Känns som att antingen har man/jag missat poängen eller så har Apple verkligen lyckats utöver gränserna.

Bevaka tråden