Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemknappen på iPhone har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

återgå till menyn fungerar inte! Vad kan det bero på? Hade först problem men fick den att fungera genom att koppla iPhonen till Mac:en, men nu hjälper inte ens det! Finns det någon som har bra förslag på åtgärd?:'(

Justerade rubriken, den gamla var oerhört lång och rörig. Flyttade också tråden till rätt underforum. "Allt om Mac" har inte med iPhone att göra. Var vänliga tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

Testa nedanstående..

1. Prova en hard reset, håll in strömknapp+hemknapp tills telefonen startar om. Hjälper inte det, gå till punkt 2.
2. Återställ i iTunes och lägg tillbaka backup. Hjälper inte detta, se punkt 3.
3. Återställ i iTunes utan att lägga tillbaka backup. Fungerar den fortfarande inte, punkt 4.
4. Lämna in den och få den reparerad.

Ursprungligen av keptang:

Testa nedanstående..

1. Prova en hard reset, håll in strömknapp+hemknapp tills telefonen startar om. Hjälper inte det, gå till punkt 2.
2. Återställ i iTunes och lägg tillbaka backup. Hjälper inte detta, se punkt 3.
3. Återställ i iTunes utan att lägga tillbaka backup. Fungerar den fortfarande inte, punkt 4.
4. Lämna in den och få den reparerad.

Universalmedicinen som du beskrev det i en annan tråd Infon borde faktiskt göras klibbig imo.

3.5 Prova själv att laga... Följd... en telefon som startar, hemknappen fungerarde fortfarande inte men skärmen lade dessutom av

Jag ska nog inte satsa på en karriär som telefonreparatör:)

Hade liknande problem. Gick och lämnade in den hos Telia men just då fungerade självklart hemknappen som den skulle.. Fick gå därifrån med en halv trasig telefon och 500 kr fattigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-29 10:24
Ursprungligen av Johan Kybjär:

Hade liknande problem. Gick och lämnade in den hos Telia men just då fungerade självklart hemknappen som den skulle.. Fick gå därifrån med en halv trasig telefon och 500 kr fattigare.

Känns som det kan vara någon bugg i senaste iOS, flera med problem i http://www.99.se/iphone/287623-home-knappen-slutar-fungera-iphone-4-a.html

Har samma problem med min ipad 2 och har lämnat in den 2 ggr
ämne samma fel uppstår, otroligt dåligt av Apple

Ursprungligen av Nattvandran:

Har samma problem med min ipad 2 och har lämnat in den 2 ggr
ämne samma fel uppstår, otroligt dåligt av Apple

Det handlar mest troligt om ett fysiskt problem, nämligen korrosion. Hade samma sak på ett par iPhones 4 som jag löste med "5-56" som man sprayar ytterst försiktigt ovan knappen. Sen försöker man trycka och få ner smörjmedlet runt knappen. Det viktiga är att det inte får bli för mycket så det kan rinna in under skärmen. Det löser man genom att luta hela mobilen så att det är fall från själva displayen mot knappen.

Steg 2 är att efter att det fått torka i säg 15-30 min köra en omgång spray i dock-kontakten och försöka nå knappen därifrån med. Tänk på att det inte får krypa in under skärmen. Bingo!

5-56 i en iPhone känns som något jag och mina elektronikkollegor bestämt skulle avråda ifrån. Det funkar jättebra på en risig fördelare på en Volvo 142, men på en iPhone är det lite som rysk roulette.

5-56 i en iPhone känns bara konstigt och är antagligen inte jättebra.

Det absolut bästa är att byta flexkabeln till knappen. Det innebär iofs att man måste plocka bort display dvs. fronten. Är man någorlunda händig så tar det ca 1 timme att riva ner telefonen.

4S däremot är krångligare och har en konstruktion på hemknappen som är betydligt tåligare.

Flexkabelns tryckplatta på iPhone 4 brukar hålla men beroende på hur mycket man använt den eller om man tappat telefonen så kan livslängden förkortas dramatiskt.

Jag bytte flexkabel på en 4:a i fredags som var två år gammal. Telefonen var i ett fantastiskt skick. Vilket gör reparationen jobbig eftersom allt klister är som nytt. Men oavsett det så hade flexkabeln gett upp. Var klar på en halvtimme. Men iofs så har jag reparerat ett 100-tal iPhone 4.

Oavsett vad så lycka till!

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-07 11:32

Det låter som om problemet är mer mekaniskt än elektroniskt men länkar ändå. Någon som har testat det här med goda resultat?

How to Recalibrate Your iPhone’s Home Button to Make it More Responsive

Ursprungligen av kajonas:

Det låter som om problemet är mer mekaniskt än elektroniskt men länkar ändå. Någon som har testat det här med goda resultat?

How to Recalibrate Your iPhone’s Home Button to Make it More Responsive

Problemet var uppe på 99mac efter det 4:an släpptes tror jag. Kan ha varit redan vid iPhone 3. Tricket fungerade då - var det fler som rapporterade om på forumet - så förmodligen är tipset helt ok. Har inte använt/ behövt själv.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-07 13:28

Jag har lagat ett x antal iPhones, häromdagen hade jag en vars hemknapp hade slutat fungera helt. Väl isärplockad såg jag inga spår av varken mekaniska fel eller korrosion. Testade två nya hemknappar inklusive ny flexkabel och det fungerade ändå inte så problemet kan tyvärr ligga djupare än så som jag förstått det.

Ursprungligen av CEk:

Jag har lagat ett x antal iPhones, häromdagen hade jag en vars hemknapp hade slutat fungera helt. Väl isärplockad såg jag inga spår av varken mekaniska fel eller korrosion. Testade två nya hemknappar inklusive ny flexkabel och det fungerade ändå inte så problemet kan tyvärr ligga djupare än så som jag förstått det.

Vattenskadad?

Det kan ju vara din andra flexkabel som inte heller fungerar speciellt bra.

Annars är det kontakten för flexkabeln som gett upp och det innebär byta hela dockkontakten har jag för mig.

Lycka till och återkom med vad det var.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-07 19:58
Ursprungligen av grenhall:

Vattenskadad?

Det kan ju vara din andra flexkabel som inte heller fungerar speciellt bra.

Annars är det kontakten för flexkabeln som gett upp och det innebär byta hela dockkontakten har jag för mig.

Lycka till och återkom med vad det var.

Sorry, fel ordval. Hittade inga synliga fel och ja, kontakten är en del av dockkontakten vilket förvisso inte är så avancerat att byta om man redan är där.

Det går att klara sig utan knappen genom att skapa en hemknapp i mjukvaran. Knappen ligger då på den aktiva ytan och är flyttbar.

Ursprungligen av Saffran:

Det går att klara sig utan knappen genom att skapa en hemknapp i mjukvaran. Knappen ligger då på den aktiva ytan och är flyttbar.

Precis, AssistiveTouch i inställningar.

Bra förslag!

Ursprungligen av keptang:

Precis, AssistiveTouch i inställningar.

Hade ingen aning att detta fanns! Brukade blåsa i kontakthålet och vicka på iPhonen.
Efter några "blåsningar" brukar knappen fungera igen. Problemet initieras efter uppladdning!
På tal om det så undrar jag varför det kommer upp text att iPhonen inte kan laddas "med detta tillbehör"?
Började före senaste uppgraderingen av iOS. Har lugnat ned sig men...
Kan det bero på dålig kontakt trots att jag köpt en ny sladd med "knappar" på sidorna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-15 12:15

Japp brukar bero på dålig kontakt i dockkontakten. Borsta den med en torr tandborste. Ev med lite isopropylalkohol.

Ursprungligen av kenjon:

Japp brukar bero på dålig kontakt i dockkontakten. Borsta den med en torr tandborste. Ev med lite isopropylalkohol.

Du menar att man borstar "över" kontaktuttaget så att spröten på tandborsten kommer in i laddarhålet? Ev. damm o annat fås bort då?

Ursprungligen av kenjon:

Japp brukar bero på dålig kontakt i dockkontakten. Borsta den med en torr tandborste. Ev med lite isopropylalkohol.

Eller att man använder Kina-laddare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-15 17:07
Ursprungligen av Thorsten bergqvist:

Du menar att man borstar "över" kontaktuttaget så att spröten på tandborsten kommer in i laddarhålet? Ev. damm o annat fås bort då?

Japp, precis.

Ursprungligen av grenhall:

Eller att man använder Kina-laddare.

????
Vad är Kinaladdare?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-15 17:27
Ursprungligen av Thorsten bergqvist:

????
Vad är Kinaladdare?

Antar att det är billiga ebay-kopior som det syftas till eftersom originalen rimligtvis också kommer från Kina.

Ursprungligen av joakimo:

Antar att det är billiga ebay-kopior som det syftas till eftersom originalen rimligtvis också kommer från Kina.

Den första laddaren som gav det meddelandet var originalladdaren, den andra köpt på Kjell & Company, 129 spänn kanske?
Lång sladd med knappar på sidan till skillnad från originalet!
Den fungerar ibland; man får sätta in den flera gånger!

Ursprungligen av joakimo:

Antar att det är billiga ebay-kopior som det syftas till eftersom originalen rimligtvis också kommer från Kina.

Behöver inte komma från Ebay men kopior överlag. Det är skillnad på Kina-prylar och Kina-prylar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 07:53
Ursprungligen av keptang:

Testa nedanstående..

1. Prova en hard reset, håll in strömknapp+hemknapp tills telefonen startar om. Hjälper inte det, gå till punkt 2.
2. Håll inne stömknapp till "stäng av" visas. Håll då inne hemknappen tills telefonen är tillbaka på hemskärmen.
3. Återställ i iTunes och lägg tillbaka backup. Hjälper inte detta, se punkt 3.
4. Återställ i iTunes utan att lägga tillbaka backup. Fungerar den fortfarande inte, punkt 4.
5. Lämna in den och få den reparerad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-28 04:41

Hemknappen på min iPhone 5 har börjat jävlas med mig. Det vanligaste är att jag måste trycka flera gånger för att den ska vakna efter att jag inte har rört den på ett bra tag. Till exempel på morgonen. Något annat som är irriterande är när ett enkelt tryck uppfattas dubbelt, när jag försöker väcka telefonen så dyker musikkontrollerna upp på låsskärmen, när jag vill gå till hemskärmen så öppnas multitaskmenyn.

Jag har provat olika rengörningstekniker och det där tricket med aktieappen. Det hjälpte i ett dygn ungefär. Det börjar gå mig på nerverna att ett knapptryck uppfattas som 0 eller 2.

Vad säger ni? Är det dags för en sväng till Apple-butiken.

Ursprungligen av DLP:

Vad säger ni? Är det dags för en sväng till Apple-butiken.

Ja.

1
Bevaka tråden