Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia dragit avgift för SMS utomlands - "en app som är boven", säger Telia

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På mina senaste fakturor från Telia har jag en post med 2-5 SMS till utlandet (Storbritanien). Jag kollade med Telia och dom hävdade att det är en app som står för den avgiften.

Jag tycker mig vara extremt noggrann med vad jag installerar men har ändå ingen aning om vilken app det kan vara som är boven. Jag har senaste iOS och alla appar uppdaterad. Jag har aldrig kört Cydia eller nåt.

Någon som har en idé?

Finns inga appar som kan skicka SMS, BS från Telia.

2-5 SMS? Två, tre, fyra eller fem SMS? Hur ska dom ha det? Hur många SMS påstår dom att du skickat egentligen? Detta är skumt.

Ursprungligen av Zimmerman:

2-5 SMS? Två, tre, fyra eller fem SMS? Hur ska dom ha det? Hur många SMS påstår dom att du skickat egentligen? Detta är skumt.

På den ena månadsfakturan var det kanske 2, på nästa var det kanske 5, osv.

Det är inte Telia som hävdar 2-5. Det är trådskaparen som redovisar hur det brukar se ut.

OK. Sorry...jag tittar aldrig på fakturorna själv...borde kanske börja med det :-).
Hur är det med FaceTime - använder inte det SMS? WhatsApp vid aktivering?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På den ena månadsfakturan var det kanske 2, på nästa var det kanske 5, osv.

Det är inte Telia som hävdar 2-5. Det är trådskaparen som redovisar hur det brukar se ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-12 12:15

Be telia att de tar reda på vilket nummer SMS'en gick till och om det går att få fram meddelandetexten, så kanske det blir lättare att lista ut vad som hänt...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-12 12:18

Facetime skickar SMS till UK på nummer 00447786205094 för att aktivera och det står ju tydligt när man slå på Facetime att extra avgifter kan tillkomma.

Nummret står med på mina fakturor från Telia.

http://www.google.com/search?q=00447786205094

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-12 12:19

Mmm har du kört facetime med någon i Storbritannien? (Som någon säger är det SMS aktivering vid varje samtal)

Det kvittar om man kör FaceTime till någon i Storbritannien eller någon i Sverige, SMSet går ändå till Storbritannien.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-12 12:52
Ursprungligen av Capeman:

Det kvittar om man kör FaceTime till någon i Storbritannien eller någon i Sverige, SMSet går ändå till Storbritannien.

Är du helt 100 på detta?
Mycket konstigt att de inte informerat om detta isf... :/

Ursprungligen av kainen:

Är du helt 100 på detta?
Mycket konstigt att de inte informerat om detta isf... :/

http://www.iphonewzealand.co.nz/wp-content/uploads/2010/07/SMS-Activation-Charge-Warning.jpg

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-12 14:38

Jag får bara upp en vit sida när jag klickar på den länken... ?

Ursprungligen av kainen:

Jag får bara upp en vit sida när jag klickar på den länken... ?

Samma här, men det är denna bild han försöker länka till:

Philippine Mac Users Group - View Single Post - Facetime activation question (Merged)

Ursprungligen av kainen:

Jag får bara upp en vit sida när jag klickar på den länken... ?

When in doubt. Lägg till ett frågetecken på länk så funkar det oftast

Ursprungligen av Capeman:

Det kvittar om man kör FaceTime till någon i Storbritannien eller någon i Sverige, SMSet går ändå till Storbritannien.

Det är ju ganska taskigt..

Det ska som jag förstått det vara en engångsgrej, vid aktiveringen av FaceTime.

Ursprungligen av Capeman:

Det ska som jag förstått det vara en engångsgrej, vid aktiveringen av FaceTime.

Verkar vara så. Har googlat lite nu på det, användare i NZ upplever samma sak, till samma telefonnummer.

Problemet som verkar vara är att avaktiverar/aktiverar man Facetime så skickar den ett nytt sånt SMS.

Ursprungligen av kainen:

Är du helt 100 på detta?
Mycket konstigt att de inte informerat om detta isf... :/

Japp, så är det, läs mer här

FaceTime - The iPhone Wiki

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-12 13:06

Men visst är det så också att om man använder sig av facetime så kopplar den upp sig mot den andra telefonen med hjälp av ett SMS som den skickar varje gång man ansluter med facetime? Eller har jag förstått det fel?

Ursprungligen av kainen:

Men visst är det så också att om man använder sig av facetime så kopplar den upp sig mot den andra telefonen med hjälp av ett SMS som den skickar varje gång man ansluter med facetime? Eller har jag förstått det fel?

Nope, "After being activated, FaceTime will happily operate solely over WiFi."

Har råkat ut för samma sak med min Google (Samsung) Nexus S.

Vore kul att höra Telia förklara vilken app som i så fall gör motsvarande i android.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vore kul att höra Telia förklara vilken app...

Varför skulle det vara Telias sak att förklara det? De kan omöjligt veta vilken app det var som skickade ett SMS. De kan bara se att det har gått iväg ett SMS från telefonen.

Det är upp till varje användare att hålla reda vad de installerade apparna gör.

Fast är det Telias sak att avgöra/berätta vilken app det är? Det är orimligt att begära att de ska kunna ha koll på alla appar eftersom de inte har något att göra med vilka appar som du installerar.

Men nu menade ju trådskaparen att Telias kundtjänst har uppgett att en app är ansvarig.

Och till saken hör att vad jag vet så har jag inte en enda applikation som har behörigheten eller nödvändigheten att skicka utländska sms. Dessutom har jag spärr mot samtal till andra länder, vilket rimligtvis också borde innefatta SMS. Därför vore det kul att höra Telias förklaring, om man försöker göra det så enkelt för sig som att skylla på användarens val av applikationer i sin telefon.

Men min händelse med SMS till Storbritannien behöver ju så klart inte nödvändigtvis vara identiskt med trådskaparens händelser.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men nu menade ju trådskaparen att Telias kundtjänst har uppgett att en app är ansvarig.

Telia har förmodligen sagt något i stil med:
"Om du inte själv har skickat SMS till Storbritannien, så måste det vara en app som har gjort det"

Och med det så har Telia fullgjort sina skyldigheter. De behöver inte göra mer än så. De kan inte göra mer än så. Det finns inte en chans att Telia ska kunna se vilken app det är som har skickat SMSet.

Kanske kunde deras support ha någon slags lista över "kända SMS-skickande appar", eftersom ni förmodligen inte är de första som ställer den här frågan till dem. Men så bra support är det väl ingen som förväntar sig?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men nu menade ju trådskaparen att Telias kundtjänst har uppgett att en app är ansvarig.

Och till saken hör att vad jag vet så har jag inte en enda applikation som har behörigheten eller nödvändigheten att skicka utländska sms. Dessutom har jag spärr mot samtal till andra länder, vilket rimligtvis också borde innefatta SMS. Därför vore det kul att höra Telias förklaring, om man försöker göra det så enkelt för sig som att skylla på användarens val av applikationer i sin telefon.

Men min händelse med SMS till Storbritannien behöver ju så klart inte nödvändigtvis vara identiskt med trådskaparens händelser.

Om jag vore Telia (eller 3 eller Telenor) så skulle jag i första läget lita stenhårt på mitt debiteringsdata. Om det står att ditt telefonnummer har skickat ett SMS till ett angivet nummer vid ett angivet tidslag så får du anstränga dig rätt mycket för att få mig att tveka.

Det har ingenting med dig som person att göra utan är bara så enkelt att jag är rätt övertygad om att debiteringsrutinerna är bland de mest uttestade som våra operatörer har.

Givetvis så kan det säkert bli fel någon gång i alla fall men det är är defintivt inte där man börja felsöka.

Brasklapp: Jag har ingen aning om hur Androids spärrar och tillstånd fungerar och om det är möjligt att bevilja en app tillstånd för att skicka SMS till utlandet men samtidigt tillåta den att skicka SMS inom landet eller hur samtalsspärr respektive smsspärrar är implementerade i de olika nätverken.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men nu menade ju trådskaparen att Telias kundtjänst har uppgett att en app är ansvarig.

Jo, och som många redan påpekat är det väl ungefär det Telia kan göra om du vet att du inte skickat ett mess själv. I själva verket vore det underligt om de kunde göra mer än så - så pass intim vill jag verkligen inte vara med min operatör att det håller koll på vad jag har för saker på min nalle...

Citat:

Och till saken hör att vad jag vet så har jag inte en enda applikation som har behörigheten eller nödvändigheten att skicka utländska sms.

Mig veterligt finns bara SEND_SMS som specifikt tillstånd i Android - telefonen skiljer alltså inte på inhemska och utländska mess. Allt annat är en sak mellan dig och din operatör.

Citat:

Dessutom har jag spärr mot samtal till andra länder, vilket rimligtvis också borde innefatta SMS. Därför vore det kul att höra Telias förklaring, om man försöker göra det så enkelt för sig som att skylla på användarens val av applikationer i sin telefon.

Oh ja. Har du spärrat utlänska nummer på operatörsnivå gör Telia helt enkelt fel om det tillåter SMS-traffik från din nalle till utlandet. Ring och fråga dem hur de förklarar det. Du får gärna tala om för oss vad svaret blev, för det förefaller rätt märkligt.

Vill du veta vad som skickar SMS - och öht ha koll på precis all trafik som går via något gränssnitt på din Nexus, oavsett om det är röst, mess, 3g, wifi eller bluetooth - så installera Droidwall. Går inte en endaste byte in eller ut ur min telefon som jag inte har örnkoll på.

Detta är ju oerhört spännande. Nu är det tydligen Android det gäller och då faller ju FaceTime-teorin. Men OM det är apps som håller på och sänder SMS så vill jag verkligen veta mera om detta.

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är ju oerhört spännande. Nu är det tydligen Android det gäller och då faller ju FaceTime-teorin. Men OM det är apps som håller på och sänder SMS så vill jag verkligen veta mera om detta.

Nä, TS kör iPhone, det var Tobias Schelin som kom in och började nämna Android..

Finns inga appar till iOS som skickar SMS.. Då hade AppStore varit fylld av alternativa appar för meddelanden.

Du har nog rätt - det måste ju vara spärrat av Apple i iOS. Dom använder det ju själv (FaceTime), men det är ju en annan femma. Undrar om Telia vet att det bara är en app förutom SMS-appen som kan sända SMS?

Ursprungligen av keptang:

Finns inga appar till iOS som skickar SMS.. Då hade AppStore varit fylld av alternativa appar för meddelanden.

Bevaka tråden