Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projektet Google+ ... Flipp eller flopp?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Håller med dig om applikationerna och reklamen men hur länge tror du Google+ är reklamfritt? Betänk att Google lever på att sälja reklam;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-16 13:47

Det står att jag har ett nytt meddelande fast jag inte har de men det blir väl bättre ..

Här - pricksäker betraktelse från 33charts.com: The Social Media Platform Kabuki Dance

Citat:

Emerging social media platforms appear to come with a requisite social media guru kabuki dance.

Jag tror på flip, Google är en stor elefant som har råd att dansa ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-16 18:45

Kan man välja vilka som får ha en i en cirkel ? :S fattar inte riktigt hur det där fungerar..

Ursprungligen av kimaa:

Kan man välja vilka som får ha en i en cirkel ? :S fattar inte riktigt hur det där fungerar..

Nej men kan lägga till vem man vill i sina cirklar men man kommer då endast att få se deras Offentliga poster
Det är bara de du har lagt till i en cirkel och markerat att posten ska delas med den cirkeln som kommer att se dessa "begränsade" poster

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-16 19:02

Efter att ha testat det nu i några timmar så måste jag säga att jag är imponerad! jag vill tro på flipp!
Hittade också ett trevligt Chrome tillägg: Move2picasa
Detta tillägg tar dina bilder på facebook och lägger till dom på google+.

Mitt problem med Circles är att man verkar kunna dela vidare det andra har delat. Vilket gör att även om jag gör en update, som bara jag vill ska synas till de i min circle, så kan personerna i min cirkla föra det vidare till andra. Det är lite som tweets på Twitter, men mer utökat. Detta innebär så klart att det som jag vill endast ska vara tillgängligt för vissa, kan göras tillgängligt för fler. Det är inte bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-16 20:58
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Mitt problem med Circles är att man verkar kunna dela vidare det andra har delat. Vilket gör att även om jag gör en update, som bara jag vill ska synas till de i min circle, så kan personerna i min cirkla föra det vidare till andra. Det är lite som tweets på Twitter, men mer utökat. Detta innebär så klart att det som jag vill endast ska vara tillgängligt för vissa, kan göras tillgängligt för fler. Det är inte bra.

Märkte det nu också, detta är ju riktigt dåligt!
Det var ju själva "limiteringen" av det jag postar som jag diggade med google+.
Man får dock en varning:
"This post was originally shared with a limited audience – remember to be thoughtful about who you share it with."

Detta är ju klart ett stort minus enligt mig!

Eller så är det bra att man kan dela vidare något som en tidigare har begränsat
Vetskapen om att något kan spridas även om man själv begränsar det kanske gör att vi tänker efter vad vi delar på dessa pseudoprivata platser

Ursprungligen av macwitty:

Eller så är det bra att man kan dela vidare något som en tidigare har begränsat
Vetskapen om att något kan spridas även om man själv begränsar det kanske gör att vi tänker efter vad vi delar på dessa pseudoprivata platser

Tveksamt. Tycker inte att det är upp till mina kontakter att sprida det som jag inte vill ska gå länge än en viss punkt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tveksamt. Tycker inte att det är upp till mina kontakter att sprida det som jag inte vill ska gå länge än en viss punkt.

Men det är ju kört. Även om google inte tillät det rent programmatiskt så är det ju en baggis att klipp/klistra eller screenshotta något du skickat, så den av dina bekanta som vill sprida vad du skickat kan ju alltid göra det.

Använder man Fb och såna tjänster får man kallt räkna med att allt man skriver och postar lika gärna hade kunnat publiceras på förstasidan i DN vad diskretion anbelangar...

Inte för att jag inte uppskattar att google åtminstone försökt hantera integritetsfrågorna lite seriösare. Men det ligger i själva mediets natur att det du en endaste gång släppt ut för alltid ligger bortom din kontroll sedan. Vilket är anledningen till att jag inte använder Fb och heller inte tänker använda g+.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-17 05:26
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tveksamt. Tycker inte att det är upp till mina kontakter att sprida det som jag inte vill ska gå länge än en viss punkt.

Om du inte litar på dina kontakter så är det väl upp till dig att inte säga saker som du inte vill ska spridas. Precis som i "verkliga" livet.

Ursprungligen av Vassius:

Om du inte litar på dina kontakter så är det väl upp till dig att inte säga saker som du inte vill ska spridas. Precis som i "verkliga" livet.

Så är det. Skriv inte något på nätet, sociala forum och andra forum som du inte är beredd att stå för. Jag har dessvärre gjort det misstaget några gånger...

i längden tror jag på en flipp !

Vill någon ha en invite...PM:a eran e-post adress

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-17 19:45

Det går att stänga av möjligheten att dela vidare enskilda postningar. Tryck på lilla pilen uppe till höger i postningen och välj sedan "Inaktivera dela vidare".

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-17 20:46

Kan man typ "synka" sina FB-kontakter eller ska man sitta och leta upp varenda kotte igen?

Ursprungligen av zappee:

Kan man typ "synka" sina FB-kontakter eller ska man sitta och leta upp varenda kotte igen?

kolla här: S flyttar du frn Facebook till Google+ - IDG.se

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-18 22:41

Tyvärr har FB stoppat den metoden.

Ursprungligen av zappee:

Tyvärr har FB stoppat den metoden.

ah det sög ju, någon som vet något annat sätt ???

Har skickat invite till några nu hoppas dem funkade och ni blir nöjda !

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-19 07:15

Saknar Events på G+ än så länge... samt att alla kompisar inte tagit steget (och vet inte om det kommer göra det)... innan detta har hänt kan inte G+ ersätta Facebook.

Ursprungligen av kainen:

Saknar Events på G+ än så länge... samt att alla kompisar inte tagit steget (och vet inte om det kommer göra det)... innan detta har hänt kan inte G+ ersätta Facebook.

Det är här som stora problemet ligger. Även om G+ lyckas skapa en produkt mycket bättre än konkurrenterna så kommer den stora massan dra sig för att byta. För ingen orkar väl hålla på med två sociala nätverk...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-19 08:34
Ursprungligen av iTiger:

Det är här som stora problemet ligger. Även om G+ lyckas skapa en produkt mycket bättre än konkurrenterna så kommer den stora massan dra sig för att byta. För ingen orkar väl hålla på med två sociala nätverk...?

Tror inte heller att folk byter eller skaffar ett nätverk till, åtminstone inte i brådrasket, de som finns på FB har redan sitt nätverk/vänner där, och om de ska byta till G+ vill de ha med vänner och sitt nätverk dit. Det ska bli intressant att se hur G+ utvecklas och om de kan skapa något som får folk att välla över dit.

Det finns utrymme för flera olika sociala nätverk i våra liv - vi har redan sådana - jobbet, skolan, vänner, bekanta etc. Det finns utrymme för flera parallella sociala nätverk på nätet också men finns det utrymme för mer än ett stort "generellt" nätverk?

FB har onekligen ett stort försprång för att vara ett generellt nätverk och det blir jobbigt för Google att äta upp detta försprång

Mitt google+rum ekar onekligen just nu:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns utrymme för flera olika sociala nätverk i våra liv - vi har redan sådana - jobbet, skolan, vänner, bekanta etc. Det finns utrymme för flera parallella sociala nätverk på nätet också men finns det utrymme för mer än ett stort "generellt" nätverk?

FB har onekligen ett stort försprång för att vara ett generellt nätverk och det blir jobbigt för Google att äta upp detta försprång

Mitt google+rum ekar onekligen just nu:)

Skrämmande tomt hos mig också...

Jag tror inte att "vanligt folk" kommer att ha fler än ett "generellt nätverk" (och i nuläget är det Facebook). Enda chansen för Google är att skapa en tjänst som är påtagligt mycket bättre än Facebook. Och inte ens då tror jag att dom lyckas. Jag är grymt skeptisk till att ens går att knocka Facebook av tronen.

Ang tjänsterna:
Jag gillar Googles nya avskalade look. Det känns rappt, modernt och fräscht. Jag gillar verkligen utseendet på både iPhone-appen och webtjänsten. Bra jobbat Google!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-19 09:59

Man kanske skulle skaffa sig en 99.se cirkel

Ursprungligen av kainen:

Man kanske skulle skaffa sig en 99.se cirkel

Do it:)

Kan företag göra en allmän cirkel liknande de sidor man kan göra på FB?

Ursprungligen av BlackSmp:

Do it:)

Kan företag göra en allmän cirkel liknande de sidor man kan göra på FB?

Tror de håller på utveckla en sån just nu, dock inte släppt ännu.

Men picasa är väl inte så kul?

Fråga: Går det att få in folks twitter flöden in i mitt "vanliga" flöde på G+ ??

Bevaka tråden