Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Air (2011)

Tråden skapades och har fått 198 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-29 12:05
Ursprungligen av mactopen:

Shit,jag kollade nyss på TNT hemsida och min mba finns redan i stockholm o jag bor i Uppsala ,fan va snabb det gick,:rolleyes::rolleyes::confused::rolleyes:

Jag ville bara tilläga att jag beställde min mba i onsdags 27/07

Samma här, beställde min 2300 den 27/7 och 0400 inatt var den 3mil ifrån mig

Fick min nu imorse (13'' i7). Beställde i onsdags förra veckan. Samsung disken var det också. Först trodde jag att folk överdrev men sedan kollade jag anandtechs tester och det var rätt stora skillnader de har sett.

Någon som vet var man kan köpa SSD till macbook air eller vet vad det är för format på SSDn (2,5 tums osv)?
Anledning till frågan är för att det går att byta SSD (1 skruv) och jag är intresserad av att veta vad man kallar SSDn i MBA

Ursprungligen av konny_mange:

Någon som vet var man kan köpa SSD till macbook air eller vet vad det är för format på SSDn (2,5 tums osv)?
Anledning till frågan är för att det går att byta SSD (1 skruv) och jag är intresserad av att veta vad man kallar SSDn i MBA

Det är ett helt eget format på SSDn, du kan alltså inte köpa någon standarddrive från Dustin eller Komplett eller liknande. Det ska finnas något företag som tagit fram alternativa flashkretsar till den omdesignade Air:en, men vad de heter eller vad produkterna kostar kommer jag inte ihåg. Och jo, det är mer än en skruv.

EDIT: Här är en artikel som gäller för Late 2010, gissar att det är en liknande process för den nya Air:en.

http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/05/review-supersize-your-macbook-air-ssd-with-owcs-aura-pro-express.ars

Ursprungligen av Capeman:

Det är ett helt eget format på SSDn, du kan alltså inte köpa någon standarddrive från Dustin eller Komplett eller liknande. Det ska finnas något företag som tagit fram alternativa flashkretsar till den omdesignade Air:en, men vad de heter eller vad produkterna kostar kommer jag inte ihåg. Och jo, det är mer än en skruv.

EDIT: Här är en artikel som gäller för Late 2010, gissar att det är en liknande process för den nya Air:en.

How-to: replace your MacBook Air SSD with OWC's Aura Pro Express

Aha, det är såpass alltså. Ja jag hittade inte en liknade någonstans, därför jag undrade om de hette något speciellt. Såg det som drcosmos nämner om OWC, de var rätt dyra. Tack för svaren, Capeman och drcosmos

ang. 1 skruv ->SSD MBA 11' 1 SSD MBA 11' 2. Enligt ifixit så är det 1 skruv (Självklart efter man öppnat upp MBA, så totalt 11 skruvar då).

Ursprungligen av konny_mange:

Någon som vet var man kan köpa SSD till macbook air eller vet vad det är för format på SSDn (2,5 tums osv)?
Anledning till frågan är för att det går att byta SSD (1 skruv) och jag är intresserad av att veta vad man kallar SSDn i MBA

Tidigare fanns ett rykte att Toshiba skulle släppa sin Blade X-Gale SSD för konsumenter, nu verkar det bara vara OWC som säljer SSD enheter till konsumenter.

SSD for MacBook Air 2010 or 2011 - OWC Mercury Pro Aura Express Sandforce Driven

Väntar på en 13" I7 256Gb, beställdes den 20/7 en timme efter lanseringen. Skickades den 22/7, anlände till Amsterdam den 25/7. Enligt Apple är den på väg till slutlig ort, trackingnummer uppdateras snart (info ej uppdaterad på en vecka). Beräknad leverans 4 aug. Hittade lite info på:
Expeditors International of Washington, Inc. | Book-Ship-Track > exp.o
Igår blev den upplockad av någon leveransfirma men inget verkar hända, pratade med Apple som sa att den var kvar i Amsterdam. Kan ha att göra med mitt gift card som dock verkar ha anlänt samtidigt som datorn till Amsterdam. Får hoppas på ett "riktigt" trackingnummer snart...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-30 19:51

Fick min 11" i7 128gb för 2 dagar sedan.. är jätte nöjd gillar Lion med fullskärm.

just vad jag ville ha, har tröttnat på iPaden tycker om att ha ett riktigt t-bord.

Hur funkar 13" i5 versionen med å kolla på film? Spela spel?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-31 19:09

Film är inga problem. Men spel vet jag inte?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-31 22:01
Ursprungligen av janne303:

Hur funkar 13" i5 versionen med å kolla på film? Spela spel?

Beror väl på vilka spel, men grafikkortet klarar de flesta på low.
Intel HD Graphics 3000 - Notebookcheck.net Tech

Fråga till er som fått nya Macbook Air. Ska det inte ingå ett USB minne med Lion?
Har nämnligen inte fått något. Hmm...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-31 22:22
Ursprungligen av tublenco:

Fråga till er som fått nya Macbook Air. Ska det inte ingå ett USB minne med Lion?
Har nämnligen inte fått något. Hmm...

Det ingår inte. Starta upp med cmd + r för att installera om över internet. Framtiden är här redan idag.

Ah! Där ser man.
Det hade ju varit toppen om Wi-Fi fungerade.
Tyvärr vill det inte alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 22:36
  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-08-01 21:53

Fick hem min MBA 11" i7 med (Toshibas) 128GB. Satans snabb rackare Har dragit igenom lite tester med Photoshop och Lightroom, och det är underbart snabbjobbat.

Gjorde lite snabba testklipp i Final Cut Pro, och det fungerade också bra. Exporterade till H.264 i 720p i drygt 1:1 fart. Filmen var alltså 45 sekunder, och exporteringen tog ca 30 sek. Ska köpa Compressor och se om det blir någon fartskillnad. Fler exporteringsmöjligheter får man iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-02 00:57

En undran ni som har fått era nya MBA, om man belastar processorn under en längre tid hur är det då med fläkten, går den tungt och länge och ofta på nya MBA 2011 ?

Ursprungligen av CUBEIS:

En undran ni som har fått era nya MBA, om man belastar processorn under en längre tid hur är det då med fläkten, går den tungt och länge och ofta på nya MBA 2011 ?

Om man utnyttjar CPU:n under längre tid (komprimering, encoding, spel, importerar bilder till ett fotoprogram etc), så låter fläkten en hel del.

Vid filmtittande pressas CPU:n inte så mycket, då grafikkortet tar hand om det. I alla fall h.264.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-03 07:51
Ursprungligen av CUBEIS:

En undran ni som har fått era nya MBA, om man belastar processorn under en längre tid hur är det då med fläkten, går den tungt och länge och ofta på nya MBA 2011 ?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Om man utnyttjar CPU:n under längre tid (komprimering, encoding, spel, importerar bilder till ett fotoprogram etc), så låter fläkten en hel del.

Vid filmtittande pressas CPU:n inte så mycket, då grafikkortet tar hand om det. I alla fall h.264.

Precis som på vilken annan dator som helst. Det är ju hela funktionen, hög belastning över tid -> välljudande fläktar.

Men oavsett så är inget så illa som den vita plastiga MacBooken där fläktarna gärna gick i spinn för minsta lilla och datorn var glödande varm. Frun har förra generationens 11.6" och hon tittar på *mycket* WebbTV = massor av Flash och där hörs mest fläkten vid de tillfällena detta sker i sängen, dvs värmeavledning och cirkulation strax över noll. Annars är den knäpptyst även vid sådan aktivitet.

Har lite funderingar på att byta ut min iPad mot en 11" Macbook air. Frågan är om det räcker med 2 GB minne eller om man bör satsa på 4 GB? Detta är min första Mac i så fall så jag har ingen aning om hur mycket minne operativet käkar.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-03 08:25
Ursprungligen av AndreasA88:

Har lite funderingar på att byta ut min iPad mot en 11" Macbook air. Frågan är om det räcker med 2 GB minne eller om man bör satsa på 4 GB? Detta är min första Mac i så fall så jag har ingen aning om hur mycket minne operativet käkar.

Mer minne är alltid bättre, alla instegsmodeller är alltid underkonfigurerade och 2 GB var lagom 2003.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-03 08:30
Ursprungligen av AndreasA88:

Har lite funderingar på att byta ut min iPad mot en 11" Macbook air. Frågan är om det räcker med 2 GB minne eller om man bör satsa på 4 GB? Detta är min första Mac i så fall så jag har ingen aning om hur mycket minne operativet käkar.

Du ska ha 4GB, det går nämligen inte att uppgradera efteråt om du upptäcker att det är för lite. 2GB är minsta rekommendationen för Lion.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-03 08:23

Lite OT, men detta är något som kan få mig att överväga att skaffa en MacBook Air framöver / snart: Village Tronic is still around, and now thinking about Thunderbolt - Ars Technica OpenForum

Ah okej, tack ska ni ha. Då är frågan om man inte ska satsa på en 13" istället. Är lite smått orolig över batteritiden på 11". Åker en del tåg så tanken är att surfa lite och kanske köra en film eller så. Ni som har 11", hur långt räcker batteriet?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-03 19:23

Går det att beställa en MBA med 2GB RAM och Lion förinstallerat?
Det borde inte vara en möjlig kombination.

Ursprungligen av mattiL:

Går det att beställa en MBA med 2GB RAM och Lion förinstallerat?
Det borde inte vara en möjlig kombination.

Varför skulle det inte gå?

Apple - OS X Lion - Technical specifications

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-03 19:52

Jag hade fått för mig att 4GB var rekommenderat (av Apple).

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2011-08-04 08:23

Då har æven min MBA 13" i7 1,8GHz 256GB landat på dørrmattan - synd att man inte kommer hem från jobbet førræn om två veckor

Här gick det undan. Slog på File Vault och den tog 40 minuter på sig att gå igenom allt, min MacBook Pro Early 2009 tog ungefär sex timmar på sig för samma datamängd.

Köpte min macbook air '11 128gb o 4gb igår, riktigt imponerad med den!

Bevaka tråden