Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

30 minuters uppstart?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen ett tag har det hänt något med min Macbook Pro (Snow Leopard) som gör att uppstarten segar något otroligt. Först tar det en evighet att komma fram till inloggningen och sen tar det lika lång evighet att komma till Finder. När den sen stått ytterligare ett tag så fungerar den ganska ok, men badbollar är alldeles för vanligt förekommande.
Jag har provat att logga in på olika konton med samma resultat. Jag har också ominstallerat Snow Leopard, men inget hände. Inte heller gav P+R-reset (har glömt vad det heter) något.
Snälla någon, rädda mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-13 19:40

Har du kört något test på datorn som medföljer på systemskivorna till datorn?

Hade exakt samma fenomen på en gammal iMac G5. Då var det hårddisken.

Alla tester med systemskivorna är gjorda och allt ska vara i ordning. Typ. Men inget fungerar.

Om du startar upp med Cmd+V (Mac OS X: Hur du startar i enkelanvändar- eller Verbose-läge) så bör du se ett antal textmeddelanden på vad datorn läser in vid uppstart (drivrutiner och liknande). Om det är som så att datorn stannar upp när den laddar något kan du kanske hitta vad det är för något som slöar ner uppstarten.

Ah, det kände jag inte till. Men när skärmen visat text ett tag (det går nog i normal hastighet) så blir den helvit som den numera brukar bli en period under uppstarten och datorn kommer att gå att använda om ca 28 minuter gissar jag.

Har du något anslutet till datorn? Typ USB eller FireWire-enheter? Koppla i så fall bort dessa innan du startar.

Apple rekommenderar också att man försöker starta i säkert läge (Shift vid uppstart) för att se om det är någon tredjepartsmjukvara som strular.
Dessa Appledokument kan vara av intresse om du inte sett dem förut:
Mac OS X 10.6 Help: Om datorn stannar vid start eller om det tar lång tid
Mac OS X: Starta i säkert läge

1
Bevaka tråden