Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Christopher Anderton:

...fungerar bra under WIndows7 på Bootcamp, samt när jag hade Snow Leo på den...

Om det fungerar utan problem i Windows 7 och Snow Leopard, så är det ju knappast ett hårdvarufel.

Du är inte den förste som skriver om Wifi-problem i Lion.

Så backa tillbaka till Snow Leopard ett tag, och vänta med Lion tills det har kommit en uppdatering.

Edit: Så går det när det kommer något emellan, och det tar några minuter innan man postar sitt inlägg. Då hinner det komma ett par inlägg som säger samma sak...

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-08-11 15:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det fungerar utan problem i Windows 7 och Snow Leopard, så är det ju knappast ett hårdvarufel.

Du är inte den förste som skriver om Wifi-problem i Lion.

Så backa tillbaka till Snow Leopard ett tag, och vänta med Lion tills det har kommit en uppdatering.

Edit: Så går det när det kommer något emellan, och det tar några minuter innan man postar sitt inlägg. Då hinner det komma ett par inlägg som säger samma sak...

Hmm nu när jag läser här om WIFI problem så slår det mig att min Mbp mid 2009 hoppar in och ut en hel del från det lokala nätverket hemma. Routern är en Zyxel, men under tiden jag körde med en Netgear var det lugna puckar i flera dagar.. ska undersökas mera.

EDIT: sen jag installerat Lion, dvs

Ursprungligen av Christopher Anderton:

På min MBP 13" (2011) så ger jag nu upp med Wifi. Har prövat alla lösningar (som har funnits på nätet), installerat om Lion prövat olika routrar och ändrat inställningar i routrarna. Inget fungerar. Det hoppar upp och ner.

Apple säger att det är routrarna det är fel på (vilket är underligt då den fungerar bra under WIndows7 på Bootcamp, samt när jag hade Snow Leo på den).

Så jag sitter med en rätt så värdelös dator nu som jag uppenbarligen måste köra en gammal systemversion på.

Det är en fetbugg:

https://discussions.apple.com/thread/3191630?start=465&tstart=0

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-08-11 15:19

Tacka Gud för Lion Tweaks! Nån som vet något mer program med samma syfte som har fler funktioner, eller är på gång?

Vill verkligen ha tillbaka de gamla mer skarpa navigeringsknapparna (framåt/bakåt) i Finder och Safari.. Även det flerfärgade sidofältet i Finder, snacka om att det nuvarande gråa stoppar upp arbetsflödet.. Stort irritationsmoment när man hela tiden måste 'läsa' igenom listan för att hitta rätt mapp. Tidigare kunde man bara identifiera den lättsamt tackvare utmärkande färg och ikon skillnad..

Lions funktion att räkna ihop och visa en mapps storlek - t.ex. i Visa Info - är instabil. När funktionen falerar (efter ca. 1 vecka) hjälper bara en omstart.

Till en början så var det nya sättet att använda trackpad:en på min MBP frustrerande och tokigt irriterande. Nu tänker jag iPhone och då löser allt sig finfint. Jag upplever att min MBP inte hänger sig lika ofta som med snowleopard. Jag måste dock erkänna att den äter ram-minne jämfört med sin föregångare. Med 4Gb känner jag att jag nätt och jämt klarar mig.

Launchpad kanske är den mest menlösa uppdateringen och för mig så tar den mest plats om något. Den har ju ungen funktion, den är ju precis som program mappen men med mindre möjligheter att välja vad som skall ligga där.

Men på det stora hela är jag mycket nöjd med mitt köp av Lion, och mina vänner detta till det mirakulösa priset 229kr. Slå det Microsoft!

Om inte annat kan vi ju alltid jämföra med Vista & 7:an så blir vi nog lite mindre missnöjda

@Zimmerman, jag startar sällan om min Mac och har inte upplevt detta problem.

Ur forumreglerna:
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

8 inlägg raderade.

Åter till ämnet!

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-14 13:20

När tror ni att första uppdateringen för Lion bör komma? Vad jag förstått finns det redan en ute för developers men hur ser det ut för den privata sektorn? Får känslan av att många av de buggar och irritationsmoment som tagits upp här och i andra forum kommer att ses över inför nästkommande uppdatering.

Det som finns ute för developers är en beta av en uppdatering som kallas 10.7.2. Inget jag skulle välja att installera trots att jag är grymt sugen på att prova iCloud. Jo jag är reggad utvecklare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-16 18:33

Ett stort irritationsmoment är det när jag ska använda Mac App Store i OS X Lion. Laddtiderna är långa och badbollarna är många. Nu har jag det inte färskt i minnet men har för mig att programmet flöt bättre i 10.6. Någon som upplever samma eller kanske att det går smidigt och snabbt?

Ursprungligen av joakimo:

Ett stort irritationsmoment är det när jag ska använda Mac App Store i OS X Lion. Laddtiderna är långa och badbollarna är många. Nu har jag det inte färskt i minnet men har för mig att programmet flöt bättre i 10.6. Någon som upplever samma eller kanske att det går smidigt och snabbt?

Jag upplever precis samma som dig, men jag har också för mig att det gick ganska segt i 10.6.8, precis innan Lion kom. Där är jag dock lite osäker. Men ja, det går segt idag.

Ursprungligen av joakimo:

Ett stort irritationsmoment är det när jag ska använda Mac App Store i OS X Lion. Laddtiderna är långa och badbollarna är många. Nu har jag det inte färskt i minnet men har för mig att programmet flöt bättre i 10.6. Någon som upplever samma eller kanske att det går smidigt och snabbt?

Jag hade samma problem när Lion kom, segt som attan att bläddra bland apparna, det blev att jag slutade använda programmet helt. Kollade på Snöleopardens laddtider på min gamla och det var mycket rappare. Hittade till sist en lösning på en sida som funkade på min Air iaf:

Öppna app store och stäng det med cmd-alt-q
Gå sedan till keychain access och inställningar
I inställingar gå till certificates och ändra CRL till "off"

Det funkade för mig.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag hade samma problem när Lion kom, segt som attan att bläddra bland apparna, det blev att jag slutade använda programmet helt. Kollade på Snöleopardens laddtider på min gamla och det var mycket rappare. Hittade till sist en lösning på en sida som funkade på min Air iaf:

Öppna app store och stäng det med cmd-alt-q
Gå sedan till keychain access och inställningar
I inställingar gå till certificates och ändra CRL till "off"

Det funkade för mig.

Det funkar, men det är inte ett bra tips, rent säkerhetsmässigt.

Ursprungligen av Capeman:

Det funkar, men det är inte ett bra tips, rent säkerhetsmässigt.

Nej det är verkligen inte något bra sätt men just nu verkar det vara det enda sättet. Det är plågsamt att använda Mac App Store utan denna "fixen".

Talade med en polare på Apple i Cupertino. Även om han kanske inte har inside information direkt, så sa han att det kommer en uppdatering snart som skall fixa problemen med Wifi. Vi får hoppas helt enkelt.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Talade med en polare på Apple i Cupertino. Även om han kanske inte har inside information direkt, så sa han att det kommer en uppdatering snart som skall fixa problemen med Wifi. Vi får hoppas helt enkelt.

Vilka problem har du?

Det enda jag märkt av är att hastigheten är lite långsammare trådlöst.... Men den kanske är min timecapsule som börjar bli trött.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Vilka problem har du?

Många har problem med anslutning till wifi-nätverk. Läs i de olika Lion-trådarna här så får du se.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

...sa han att det kommer en uppdatering snart...

Ja, det bör komma en uppdatering snart. ".1"-uppdateringen brukar komma efter ca 2-3 veckor,så det är hög tid nu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det bör komma en uppdatering snart. ".1"-uppdateringen brukar komma efter ca 2-3 veckor,så det är hög tid nu.

Och där kom den...

http://www.99.se/mac-os-x/289018-mac-os-x-10-7-1-slappt.html

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Talade med en polare på Apple i Cupertino. Även om han kanske inte har inside information direkt, så sa han att det kommer en uppdatering snart som skall fixa problemen med Wifi. Vi får hoppas helt enkelt.

Nu kan du andas ut!

En tillfällig lösning jag hittade var att gå in i systeminställningarna -> Nätverk -> Wifi -> Hardware och ändra MTU till manually och till 1400. Fick det tipset av en Belkin support kille (Har en Belkin N1 Vision router), och nu fungerar det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-17 08:35

Det var en liten fil

Ja den var inte stor. Varför sker inte uppdateringen via App Store utan via "vanliga" programuppdateringen. Andra program gör ju sina uppdateringar via App Store och iTunes. Finns väl någon teknisk orsak kanske.

Alla får ju inte Lion via App Store.
En del med sin nya dator. Andra kanske köper USB-minnet.

Då kan man inte uppdatera programvara via App Store precis.

Ursprungligen av illerG:

Alla får ju inte Lion via App Store.
En del med sin nya dator. Andra kanske köper USB-minnet.

Då kan man inte uppdatera programvara via App Store precis.

Kan vara en anledning så god som någon. Förmodligen är det en av huvudanledningarna.

Och nu fungerade Wifi perfekt igen!

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Och nu fungerade Wifi perfekt igen!

Får man fråga hur det betedde sig innan?

Sedan jag installerade Lion har jag fått starta om routern/modemet(BBB) några ggr/dag, då den tappar kontakten. Dock vet jag inte om det fanns någon korrelation med uppdateringen. Grannarnas wifi har jag kunnat nå, så det lutar kanske åt att routern är boven i dramat.

10.7.1 finns nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-17 21:27

SVTPlay Live får jag inte att funka under Lion. Funkar under SnowLeopard (Safari och Firefox). Någon som har en lösning?

Ursprungligen av kenjon:

SVTPlay Live får jag inte att funka under Lion. Funkar under SnowLeopard (Safari och Firefox). Någon som har en lösning?

Jag får det inte heller att fungera bra i Safari, det blir ljud men ingen bild.

Ursprungligen av Capeman:

Jag får det inte heller att fungera bra i Safari, det blir ljud men ingen bild.

Mitt fungerar perfekt (Live) Både ljud och bild.

Bevaka tråden