Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantering av ljudböcker suger, eller?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett par funderingar kring hantering av ljudböcker i iPhone som retar gallfeber på mig. Antagligen är det bara skit bakom spakarna för jag kan inte ens i mina vildaste fantasier tro att det verkligen är meningen att det ska fungera så här...

Hur som haver:

Jag får in mina böcker utan problem och spelaren håller reda på var någonstans jag är. Eller nåja, inte riktigt på det sättet som jag hoppats på.
Om jag väljer att lyssna på musik mellan bokuppspelningarna måste jag manuellt gå in och scrolla i listan med 500 avsnitt av den aktuella boken för att visuellt se vilket spår som jag lyssnade på sist jag pausade.

Finns verkligen inget sätt att bara välja bok och trycka Play?

Mitt andra problem är att positionen i en bok tappas bort varje gång jag synkar telefonen mot iTunes. Då är jag tillbaka i samma problem som ovan, bara ännu värre eftersom jag nu inte ens har tillgång till ett visuellt markerat spår utan får lägga en stund på att klicka mig igenom boken tills jag hittar stället där jag slutade.

Som sagt, antagligen bara en sugig användare. Please enlighten me...

/Jonas

Det låter som att problemet är att du importerat dina böcker upphackade i hundratals spår. Det är det enda som funkar om man har en 99-kronors MP3-spelare från Rusta, men iPods/iPhones är inte tänkta att användas så. Tvärtom är de bättre än något annat jag råkat på (lyssnar ganska ofta på ljudböcker), men det hela utgår just från att böckerna inte är en sörja av små klipp.

Innan du trycker på knappen och importerar CD-skivorna så ska du gå in under "Avancerat" -> "Sätt ihop CD-spår" i menyn. Då importeras varje skiva till ett sammanhängande spår (en bok med t.ex. 5 skivor blir då till 5 ljudspår). Sedan, när du importerat spåren ska du markera allihop, ta upp "Visa info" och under fliken "Alternativ" välja ljudbok som medietyp. Då sorteras böckerna in under rätt kategori (så man inte behöver leta upp dem bland all musiken) och uppspelningspositionen sparas.

Det andra problemet har jag inte råkat på själv, men det "ska" inte finnas om spåren är kategoriserade som ljudböcker. Funkar inte det har jag tyvärr inga bra förslag annat än det gamla vanliga, att radera iPhonen och återställa från backup.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-08-18 15:23

Kanske använda dig av ett program som "Audiobook Binder" där du enkelt kan ordna alla dina mp3-filer, lägga till bokomslag etc. Programmet gör sedan om dina filer till en eller ett fåtal m4b-filer istället och lägger in dem i iTunes automatiskt.

Det finns ju andra program som gör samma sak, men jag tycker att "Audiobook Binder" funkar, är gratis och kan laddas hem på App-store:

Audiobook Binder on the Mac App Store

Ska testa Audio Book Binder, men jag är rädd för att det ändå inte löser problem nummer två. Snarare förstärker det ännu mer eftersom det är galet mycket svårare att sitta och "spola" i en enda lång bok än en bok som är uppdelad på (om än onödigt många) klipp.

Jag lyckas utan problem koppla omslag och få dem att listas under ljudböcker i alla fall, så det är inte den delen som ligger bakom problemet.

Hur som haver ska jag testa programmet alt. sluta klaga på att det inte funkar

Tackar för tipsen so far!
Att börja om med en helt ren telefon får däremot vänta tills iPhone 5 presenteras. Har inte en chans att få min 3GS i DFU-läge sedan den gick i backen i somras och fick "låsknappen" att lägga av.

/Jonas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-08-18 23:31

När du gör en ljudbok i m4b format, så håller telefonen reda på vart i ljudfilen du är, du behöver inte spole varken fram eller tillbaka, iPhonen börjar spela upp där du stoppade sist.
Sen är det ju så att ljudböckerna då också hamnar under Ljudböcker i iPhonen, i stället för i musik.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-19 00:42

Precis som smurf säger är ljudboken i m4b format kan du spela musik mellan dom gånger du lyssnar på din bok och den kommer ihåg var du lyssnade senast.
Några andra fördelar med m4b formatet är att du kan ställa in hur fort den ska spelas 1/2X,1X eller 2X så fort och att du kan trycka på en knapp så hoppar du tillbaks 30s i boken.

Ursprungligen av lappen71:

Precis som smurf säger är ljudboken i m4b format kan du spela musik mellan dom gånger du lyssnar på din bok och den kommer ihåg var du lyssnade senast.
Några andra fördelar med m4b formatet är att du kan ställa in hur fort den ska spelas 1/2X,1X eller 2X så fort och att du kan trycka på en knapp så hoppar du tillbaks 30s i boken.

Den behöver faktiskt inte alls vara i m4b för att det där ska fungera, det räcker med att man angett medietypen "ljudbok" som jag skrev lite längre upp. Det är exakt noll skillnad mellan m4b och m4a, det enda är att iTunes sorterar in en m4b som ljudbok vid import. Man behöver alltså inte "byta format" på en ljudbok man redan har iTunes-biblioteket. Funkar såklart även med mp3.

Men en gång i tiden (före iTunes 8) behövde man faktiskt "konvertera" m4a-filer till m4b för att de skulle hamna rätt! Operationen var mycket avancerad - man markerade filen i Finder och bytte a:et mot ett b i filändelsen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-19 12:17
Ursprungligen av Samuel K:

Den behöver faktiskt inte alls vara i m4b för att det där ska fungera, det räcker med att man angett medietypen "ljudbok" som jag skrev lite längre upp. Det är exakt noll skillnad mellan m4b och m4a, det enda är att iTunes sorterar in en m4b som ljudbok vid import. Man behöver alltså inte "byta format" på en ljudbok man redan har iTunes-biblioteket. Funkar såklart även med mp3.

Men en gång i tiden (före iTunes 8) behövde man faktiskt "konvertera" m4a-filer till m4b för att de skulle hamna rätt! Operationen var mycket avancerad - man markerade filen i Finder och bytte a:et mot ett b i filändelsen

Då har det förändrats för när jag hade min första iPod och iPhone 3GS så fungerade det inte så.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-19 17:55
Ursprungligen av lappen71:

Då har det förändrats för när jag hade min första iPod och iPhone 3GS så fungerade det inte så.

Det var detta jag försökte förklara för dig förra året. (http://www.99.se/itunes-musik-film/280018-komma-ihag-senast-pa-bade-musik-ljudbok.html#post1925351)

Ursprungligen av barthus:

Det var detta jag försökte förklara för dig förra året. (http://www.99.se/itunes-musik-film/280018-komma-ihag-senast-pa-bade-musik-ljudbok.html#post1925351)

Den var bra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-08-19 13:28
Ursprungligen av Samuel K:

Den behöver faktiskt inte alls vara i m4b för att det där ska fungera, det räcker med att man angett medietypen "ljudbok" som jag skrev lite längre upp. Det är exakt noll skillnad mellan m4b och m4a, det enda är att iTunes sorterar in en m4b som ljudbok vid import. Man behöver alltså inte "byta format" på en ljudbok man redan har iTunes-biblioteket. Funkar såklart även med mp3.

Hade ingen aning om att det hade förändrats. När hände detta?

Ursprungligen av zippe8:

Hade ingen aning om att det hade förändrats. När hände detta?

Som sagt, från och med iTunes 8. Efter det blev det möjligt att kategorisera i princip vad som helst som vad som helst Undantagen är att video inte kan sorteras som ljud och vice versa, samt iTunes U (jättebuggigt, saker fastnar eller försvinner, undvik att sortera in saker där just nu).

Just ja, glömde en sak. Man kan såklart få iPhones och iPods att komma ihåg uppspelningspositionen på vanlig musik också, som med podcasts och ljudböcker (men utan behöva sortera in musiken under någon av de kategorierna). Inget jag använder eftersom jag inte är något jättefan av vare sig opera (inte i iPhonen iaf!) eller timslång experimentell syntmisshandel, men det är bara att ta upp samma inforuta som jag nämnde tidigare och kryssa i "Kom ihåg position vid uppspelning".

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-08-19 11:05

Själv har jag använt mig av Audiobook Builder tidigare. Numera prenumererar jag på ljudböcker via Storytel.

1
Bevaka tråden