Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Thunderbolt att ge oss externa grafikkort?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-03 14:59

Jag hoppas på att det kommer externa capturekort från aja och decklink. Dagens externa capturekort är antingen usb 3.0 eller firewire 800 och när man bara har 1 firewire 800 på en laptop så känns det jävligt surt att växla fram o tillbaka om man har fler enheter som vill åt fw800 porten.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 15:39
Ursprungligen av Kenneth M:

Jag hoppas på att det kommer externa capturekort från aja och decklink. Dagens externa capturekort är antingen usb 3.0 eller firewire 800 och när man bara har 1 firewire 800 på en laptop så känns det jävligt surt att växla fram o tillbaka om man har fler enheter som vill åt fw800 porten.

Nog måste det vara billigare att skaffa en firewire hub än att köpa ny dator, nya kort och nya kablar? Annars är det ändamålet ett perfekt exempel på hur TB kan användas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-04 00:24

Mer kraft via extern thunderbolt-grafik!

Verkar som att extern grafikkraft via thunderbolt är påväg.
Vidock är ett företag som gör just externa grafikkort, och har nu gått ut med att de jobbar på en version med thunderbolt.

Hoppas det ska bli något riktigt bra av det!

Deras hemsida verkar sjukt outdated, men deras facebooksida lever glatt:
http://www.facebook.com/pages/ViDock/89321949134

(sökte på vidock och hittade inget på 99.se tidigare, så hoppas inte detta är en dubbelpost!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-04 15:16

Baserat på en facebook-diskussion så är det väl mer korrekt att säga att det är på idé-stadiet. Om Villagetronic kommer se någon vinstmöjlighet och börja producera är en annan sak.

Dels vad jag förstår kommer Thunderbolt ej dra nytta av de allra snabbaste grafikkorten (Begränsat till PCIe x4), där faller det som lösning för de som vill ha det allra vassaste/senaste och är beredda att betala för det. Sedan är det drivrutinsfrågan, om det kräver OS-hack eller att man flashar grafikkortet så är det krångligt och marknaden minskar. Sedan är det en ganska "omacig" lösning, så länge Apple stoppar in hyfsat grafikkort i sina bärbara som räcker för de flestas behov, så blir det antagligen enklare och billigare för de flesta som vill ha mer krut att istället gå upp i mac-modell.

Men det är klart, möjligheten finna att Apple själva gör en Thunderbolt-låda till MB Air med en massa fina kontakter med möjlighet att stoppa in valfritt grafikkort, och säger att "we have reinvented the desktop"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-04 15:22

Sonnet har som "upcoming procucts" en Echo Express PCIe 2.0 Expansion Chassis. Skulle den funka för grafikkort?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-04 19:00

Hittade info om det i ett annat forum och fick förstått att de hade frågat om intresse fanns sedan tidigare, fått positiv respons och jobbar nu på att göra det verkligt, men ja, det är i ett tidigt skede!

Tycker mer det är kul att det börjar testas lite kring vad man kan göra med det.
Jobbar man med video eller 3d tex räcker inte alltid grafikkortet i en bärbar, oavsett modell. För den som vill kunna röra på sig är detta en bra kompromiss tycker jag

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-08-04 23:02

För min del skulle det räcka med att få ett tillräckligt kraftullt externt thunderboldkort så att det klarar Quartz krav för hårdvaruaccelererad grafik i systemet. Då kunde man koppla på flera externa skärmar på en bärbar dator. Just nu sitter jag med en 30" via displayport och en 23" via Villagetronics Vibook över USB. Bandbredden är verkligen begränsad över USB så allt som rör sig hackar kraftigt på 23:an. Motsvarande lösning fast över thunderbold, och därmed utan komprimering och med hårdvaruaccelerering, skulle räcka gott och väl. Förmodligen skulle man till och med kunna koppla på ytterligare en 23" utan att vara begränsad av bandbredden.

Så jag håller tummarna för att Villagetronics gör slag i saken.

Väcker denna gamla tråd till liv igen - det verkar vara på gång!

ViDock External Thunderbolt PCI Expansion Chassis and Hub in Development - Mac Rumors

Slog ihop två trådar om samma sak.

Det blev lite konstig kronologi på slutet, men hellre det än att ha två trådar.

/Mod

Här var det dött, hur har det gått egentligen? Kommer jag kunna lira nya BF3 med en macbookpro, vidock, ett av de senare och vassaste Geforce korten på en 1080p skärm? O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-25 12:59

Vore inte fel Stoffen, man får hoppas Smått sugen att sälja allt jag äger i Appleväg för att köra en 13" Macbook Air, TB 27" samt externt grafikkort.

Koppla in är inga problem eftersom Thunderbolt är transparent och systemet bara ser ännu en PCI Express-enhet (se bl.a. anandtech). Frågan är väl bara om bandbredden räcker?

edit: Såg att studiox svarade på den frågan redan för ett halvår sedan. Ska läsa hela tråden nästa gång jag svarar på något

Det har ju gått ut flera pressreleaser från företag som jobbar på externa grafikkort (eller snarare, lådor med PCIe-plats där man kan sätta ett). Då det diskuterades på MacRumors var det någon som länkade till en väldigt bra sida - som jag så klart inte längre hittar länken till - där de testat grafikkort i olika versioner av PCIe-portar / versioner för att se hur stor skillnad det var på performance.

Dagens TB ger ju tyvärr inte full PCIe-hastighet, men den väldigt trevliga nyheten var att den hastighet som motsvarade en TB-port, även om den bara var hälften så snabb (jag gissar lite här, men typ nånting åt det hållet) som den nyaste PCIe-standarden, ändå gav 95% av performance i deras tester. Dvs, ett kort som klarar 100 FPS i nyaste PCIe-portarna bör klara 95 FPS via en TB-port, vilken är KLART godkänt. Det är iofs ganska teoretiskt än, kanske ger TB någon overhead som man inte räknat in, men det låter ändå som att det inte behövs nästa generation TB för att klara av detta.

Det stora problemet blir väl säkert att få fram drivrutiner gissar jag..

Ursprungligen av Kermit:

Det har ju gått ut flera pressreleaser från företag som jobbar på externa grafikkort (eller snarare, lådor med PCIe-plats där man kan sätta ett). Då det diskuterades på MacRumors var det någon som länkade till en väldigt bra sida - som jag så klart inte längre hittar länken till - där de testat grafikkort i olika versioner av PCIe-portar / versioner för att se hur stor skillnad det var på performance.

Dagens TB ger ju tyvärr inte full PCIe-hastighet, men den väldigt trevliga nyheten var att den hastighet som motsvarade en TB-port, även om den bara var hälften så snabb (jag gissar lite här, men typ nånting åt det hållet) som den nyaste PCIe-standarden, ändå gav 95% av performance i deras tester. Dvs, ett kort som klarar 100 FPS i nyaste PCIe-portarna bör klara 95 FPS via en TB-port, vilken är KLART godkänt. Det är iofs ganska teoretiskt än, kanske ger TB någon overhead som man inte räknat in, men det låter ändå som att det inte behövs nästa generation TB för att klara av detta.

Det stora problemet blir väl säkert att få fram drivrutiner gissar jag..

Om det du skriver stämmer, anser jag att denna "nyheten" är extremt underskattad. Förstår människor vad underbart det är att enbart ha t.ex. en MBP 13", som man sedan efter plugget kan komma hem och koppla in i en stor 1080p skärm, maxa med senaste grafikkortet och använda som sjukaste grafikmonstret?? Detta är väl ändå rejält revolutionerande om/när det väl fungerar bra?? Då det för mig helt utesluter stationära datorer åt saker som att spela spel etc som inte kräver extrema mängder processorkraft?

Skulle bli lycklig om du fann denna länk då jag hittar föga lite relevant/uppdaterat om det hela

Ursprungligen av Stoffen:

Om det du skriver stämmer, anser jag att denna "nyheten" är extremt underskattad. Förstår människor vad underbart det är att enbart ha t.ex. en MBP 13", som man sedan efter plugget kan komma hem och koppla in i en stor 1080p skärm, maxa med senaste grafikkortet och använda som sjukaste grafikmonstret?? Detta är väl ändå rejält revolutionerande om/när det väl fungerar bra?? Då det för mig helt utesluter stationära datorer åt saker som att spela spel etc som inte kräver extrema mängder processorkraft?

Skulle bli lycklig om du fann denna länk då jag hittar föga lite relevant/uppdaterat om det hela

Hittade iaf EN länk, tror inte att det var precis samma men innehållet är ungefär detsamma. TB kommer att ge motsvarande PCIe 2.0x4-hastighet. Här är ett test som jämför performance i spel på en x16 och x4 port - och skillanden är i stort sett noll: HARDOCP - GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4

Den förra länken jag hittade sa 5% mindre performance på x4 motför x16, men oavsett verkar det vara väldigt liten skillnad.

Jag håller med iaf, det vore ju en liten revolution i sig att kunna köra allt på sin Air som man sedan dockar med en enda sladd till dubbla skärmar som drivs av ett grafikkort modell kraftfullt samt mus, tangentbord, osv. Perfekta mobila kontoret

Ursprungligen av Kermit:

Hittade iaf EN länk, tror inte att det var precis samma men innehållet är ungefär detsamma. TB kommer att ge motsvarande PCIe 2.0x4-hastighet. Här är ett test som jämför performance i spel på en x16 och x4 port - och skillanden är i stort sett noll: HARDOCP - GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4

Den förra länken jag hittade sa 5% mindre performance på x4 motför x16, men oavsett verkar det vara väldigt liten skillnad.

Jag håller med iaf, det vore ju en liten revolution i sig att kunna köra allt på sin Air som man sedan dockar med en enda sladd till dubbla skärmar som drivs av ett grafikkort modell kraftfullt samt mus, tangentbord, osv. Perfekta mobila kontoret

Haha vad roligt!! Tackar hjärtligt för länkarna! Men "We are taping off pins to force x4 mode on both video cards." Motsvarar denna "strypning" TBs bandbredd(?) när den skickar information mellan en extern expresshub, eller hur man nu uttrycker sig?
Detta är ytterst lovande då de testar ett av de senare GeForce-korten. Iof mest intressant för de som är spelsugna, vilket man bara blir mer och mer nu )

Ursprungligen av Stoffen:

Motsvarar denna "strypning" TBs bandbredd(?) när den skickar information mellan en extern expresshub, eller hur man nu uttrycker sig?

I princip, ja.

Ursprungligen av Erik.dv:

är det tänkbart att Display Port helt enkelt kör tillbaka via samma sladd till en iMac-typ av maskin / skärm?

Det borde åtminstone inte vara helt omöjligt med tanke på att target display-läget verkar finnas kvar även hos Thunderbolt-iMacarna.

Här fanns ett annat test, där man ser att x4 inte direkt är mycket sämre än x16: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review - Page 24/26 | techPowerUp

Detta är bara en sida i ett jätte-test, men från "conclusions"-delen: "PCI-Express 2.0 x4 is where the Radeon HD 5870's discomfort is slightly notable, with a 5% drop"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 13:40

Kan man få ut så pass bra prestanda för TB med GPU:er är det verklingen intressant! Nu förstår jag varför man knappt får någon som helst prestanda-hit när man kör externa x16 PCIe-chassin. Speciellt för maskiner som MacBook Air och MacMini kan det vara helt banbrytande.

i visualiseringstillämpningar (exvis spel) är det väl ganska lätt att skala komplexiteten map minnesanvändning, just för att minimera begränsningarna av pcie-bussen (som även med 16 spår är ganska långsam i sammanhanget.)
det blir nog större problem i mer allmänna tillämpningar som data-crunching med exvis opencl. (som i produktivitetstillämpningar)

men det är ju en spännande tanke att det inte behövs en mac pro för att uppgradera grafikprestanda...
jag ser framför mig en framtida imac med extern grafiklåda kopplad via TB, och sedan en sladd tillbaks till imacen för att visa resultatet!
(då blir det ju iofs inte mycket bandbredd över till annat...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 19:31
Ursprungligen av gabriela:

i visualiseringstillämpningar (exvis spel) är det väl ganska lätt att skala komplexiteten map minnesanvändning, just för att minimera begränsningarna av pcie-bussen (som även med 16 spår är ganska långsam i sammanhanget.)
det blir nog större problem i mer allmänna tillämpningar som data-crunching med exvis opencl. (som i produktivitetstillämpningar)

men det är ju en spännande tanke att det inte behövs en mac pro för att uppgradera grafikprestanda...
jag ser framför mig en framtida imac med extern grafiklåda kopplad via TB, och sedan en sladd tillbaks till imacen för att visa resultatet!
(då blir det ju iofs inte mycket bandbredd över till annat...)

Flera TB-portar så är saken löst. Då TB är 2x10Gb full duplex. är det tänkbart att Display Port helt enkelt kör tillbaka via samma sladd till en iMac-typ av maskin / skärm? Det vore lite snygg lösning på all-in-one maskin (detta inkluderar alla laptops). RAID-disken kopplar man till TB-port nr 2 (som förvisso inte finns idagsläget på alla maskiner men det kan ju komma).

Ursprungligen av Erik.dv:

Flera TB-portar så är saken löst. Då TB är 2x10Gb full duplex. är det tänkbart att Display Port helt enkelt kör tillbaka via samma sladd till en iMac-typ av maskin / skärm?

premissen för att TB ska ge samma bandbredd som 4 spår PCIE v2.x (eller 8 spår v1.x, motsv. 2GBps) är ju att båda kanalerna kan användas till samma GPU. (en smula tveksamt iofs?)
ska man köra DP i samma kabel ryker ju den ena kanalen och bandbredden halveras. den stora imacen har ju iofs två portar, men enbart en kontroller IIRC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 19:34

Ja, OpenCL / CUDA-processering verkar gilla jäkliga snabb i/o. Även en nyare MacPro som har slöare CPU-prestanda presterar bättre än en äldre MacPro i DaVinici Resolve just pga snabbare i/o.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 09:52

lite synd att det inte dyker upp något mer om detta ... vore guld att ha en 15" eller 13" och köra ut til lett externt grafikkort för att spela ex. bf3

Tror att de "announcements" om att det var på g som flera företag gjorde nu under hösten var mer ett "vi börjar vår utveckling av detta nu". Jag gissar att det tar några månader innan de har något som är redo för marknaden. Personligen gissar jag på att att vi börjar se sådana lösningar någonstans kring början av 2012. Jag har iaf inte gett upp hoppet, det vore som sagt extremt trevligt att kunna docka en lätt bärbar med en enda TB-kabel och få desktop-grafik, monitor, tangentbord, gbit-ethernet och allt var det kan vara. Perfekta datorn att både jobba professionellt på och ta med på möten, resor mm. Håller tummarna än!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 10:47
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-10 11:00
Ursprungligen av 20hz:

Citerat från artikeln:

Citat:

Det var bara en tidsfråga innan vi skulle få se den första thunderbolt-baserade produkten med ett externt grafikkort.

Först ut på plan är MSI, företaget som tidigare lanserat GUS (Graphics Upgrade System) som en produkt där du kan koppla in ett externt grafikkort via ExpressCard-porten på den bärbara dator, förutsatt att du har en.

Under CES 2012 visar nu MSI upp GUS II, vilket är en variant av samma produkt men som nu alltså baserar sig på Thunderbolt-gränssnittet.

Anandtech som hittade produkten på mässgolvet säger att GUS II inte fungerar med OS X men att det dock fungerar under Windows. Skulle det finnas stöd för grafikkortet inuti lådan, något som inte avslöjas av MSI, i OS X så skulle det säkert fungera där också.

Den enda begränsningen i nuläget verkar vara att grafikkortet i lådan måste drivas enbart av PCIe-kontakten då det inte finns några externa strömkontakter på lådan. Detta är kanske något som dock kommer ändras i framtiden.

MSI sade ingenting om när GUS II ska släppas eller till vilket pris men nu vet vi i alla fall att en produkt är på gång. Det kommer också bli än mer intressant när ultrabooks med Thunderbolt börjar dyka upp längre fram i vår.

Detta hjälper dock inte oss Mac-användare, frågan är om Apple då kommer att uppdatera med drivrutiner för alla tänkbara kort framöver.

Ursprungligen av zinned:

Detta hjälper dock inte oss Mac-användare, frågan är om Apple då kommer att uppdatera med drivrutiner för alla tänkbara kort framöver.

Gissningsvis får vi inte se drivrutiner till de nyaste nvidia-korten, men alla kort som finns till Mac (senaste iMac, MacPro mm) finns ju tillgängliga i OS X.. Jag skulle inte klaga ifall jag kunde köra en låda med ett 6970-kort till min MBA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 16:39
Ursprungligen av Kermit:

Gissningsvis får vi inte se drivrutiner till de nyaste nvidia-korten, men alla kort som finns till Mac (senaste iMac, MacPro mm) finns ju tillgängliga i OS X.. Jag skulle inte klaga ifall jag kunde köra en låda med ett 6970-kort till min MBA

Går dock fixa med lite fulhackande. Kommer ändå behöva spela i Windows som alltid.

Ursprungligen av 20hz:

Går dock fixa med lite fulhackande. Kommer ändå behöva spela i Windows som alltid.

Beror såklart på vad man spelar, men själv kör jag alla spel i OS X. Men det är klart, många spel finns bara till Windows än, och då är det ju inte ett problem antar jag. Det står iofs i artikeln att den bara fungerar i Windows, men det får vi hoppas att det kommer att ändras.

Bevaka tråden