Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läser mac NTFS?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av carbon:

Så du tror inte Paragon NTFS for Mac OS X funkar?

Från deras hemsida...

"Finally! Mac® can now read AND write to NTFS partitions!"
www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

"...using it for a few minutes but seems to work just as it should. being able to write files to NTFS partition is a big improvement as it eliminates a lot of problems I experienced using FAT 32 system on my external hdd's like most annoying problem of not being able to work with files larger than 4GB or when using NTFS partition - not being able to write to it in Os X".

NTFS for Mac® OS X BetaTester,
www.mac-forums.com

"...just installed it on my iMac G5 2.1Ghz. Plugged in a USB 2.0 80GB External formatted NTFS. Works perfectly. Just like NTFS was part of OSX. Very impressed!!!".

NTFS for Mac® OS X BetaTester,
www.mac-forums.com

Var skrev jag att det inte fungerar?
Det jag skrev var att det inte bygger på uppgifter från de som skapat filsystet då det inte är släppt några. Alltså är det bara "gissningar" som produkten bygger på.

NTFS är inget öppet filformat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 16:03

Det finns ju förstås möjligheten att Paragon betalat licensavgift till Microsoft och fått ta del den hemliga dokumentationen (ungefär som att betala för att få läsa scientologbibeln). Det jag tycker är lite underligt är att inte något av de öppna format som finns stöds av både mac och windows. Man kan ju förstå att de vill att man har operativsystemets eget filsystem på respektive systemdisk, men en extern disk skulle kunna ha ett öppet format utan problem...

Jag har av denna anledning funderat på en produkt. Jag har en 1Tb disk som jag sparar mestadels musik på. Det är en låda som innehåller två fysiska diskar, men som tillsammans bara bildar en partition. Lite magiskt kan tyckas, men egentligen krävs ju bara en controller som adresserar den andra disken fortlöpande efter den första. Vad är det då som hindrar att man har ett litet prom/bios i en sån disk som laddar rudimentärt filsystemstöd för windows och mac, så att när man pluggar in den så ser det ut som en hfs/ntfs disk, men egentligen är det en ext2 disk men en mjukvaruöversättare?

Den kan ju eventuellt bli lite långsam, men å andra sidan fullständigt kompatibel.

Well, det finns säkert bättre sätt...

/genell

exFAT

Gammal tråd, men det kan vara värt att komplettera med följande:

Formatera hd eller flash till exFAT, då slipper ni 4GB-spärren och samtidigt får ni läs- och skrivrättigheter från både Win och Mac -- utan att behöva installera några extra drivrutiner.

exFAT fungerar i både Vista & Windows 7. Finns även som drivrutin till XP för den som önskar. På Macen finns exFAT sedan v.10.6.5 av OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 07:51
Ursprungligen av Borttaget:

Gammal tråd, men det kan vara värt att komplettera med följande:

Formatera hd eller flash till exFAT, då slipper ni 4GB-spärren och samtidigt får ni läs- och skrivrättigheter från både Win och Mac -- utan att behöva installera några extra drivrutiner.

exFAT fungerar i både Vista & Windows 7. Finns även som drivrutin till XP för den som önskar. På Macen finns exFAT sedan v.10.6.5 av OSX.

Värt att veta är att det inte är helt vanligt att mediaspelare eller tv´s med inbyggd sådana klarar exFAT.

Själv kör jag på med NTFS-3G.

Senast redigerat 2018-07-09 15:04

Den springande punkten är just "Finns även som drivrutin till XP för den som önskar". Att bära med sig ett USB-minne som inte funkar i vilken XP-maskin som helst begränsar ju dess användbarhet avsevärt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 02:59

Din ursprungliga fråga var om en MAC kan läsa NTFS - svaret är ja.

Det finns ett köpprogram för mac, som heter "NTFS for mac os X" - det både läser och skriver på detta format.
Ett annat program, som är lite dyrare, heter WMware Fusion (Virtuell start av windows med OS X igång) - kan också läsa och skriva på det formatet.

Lycka till

Bevaka tråden