Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför jag väljer bort Spotify

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag använder inte heller Spotify. Har prövat premium några svängar men UI:et på appen och programet stör mig lite. Vill kunna komma åt alla "mina" artister direkt inte ha alla deras album i en stor lång låtlista utan skivomslag. Nej tack. Lyssnar bara på hela album så då blir det lite problematiskt.

Jag köper rätt mycket skivor i stället från Ebay, "skivaffären" i stan, Ginza/cdon/cdwow/Bengans, både cd och vinyl spisas här hemma.
Har vissa skivor på datorn för att lägga in dem i telefonen. Då använder jag mig av LastFM där jag får MYCKET bra tips om band som kan intressera mig. Då kollar man upp bandets hemsida, kollar iTunes, kolla youtube (musikvideos/liveklipp) sen har man en rätt bra uppfattning om det är något som intresserar.

Jag försöker leva efter att masskonsumtion av musik inte är rätt. Jag lyssnar ingående på artister/album och sedan tar det vidare därifrån. Då har jag heller hela diskografin på cd/vinyl än enbart digitalt. Då vet jag att alltid kommer ha dem.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-11 12:48
Ursprungligen av willhaven1980:

Jag använder inte heller Spotify. Har prövat premium några svängar men UI:et på appen och programet stör mig lite. Vill kunna komma åt alla "mina" artister direkt inte ha alla deras album i en stor lång låtlista utan skivomslag. Nej tack. Lyssnar bara på hela album så då blir det lite problematiskt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Söker du på "David Bowie" får du upp en lång lista med en massa "David Bowie" i Artist-spalten. Man klickar på valfri "David Bowie" och får upp alla album i en lista (med albumomslag). Vill man lyssna på ett enskilt album klickar man bara på albumet och får upp det ensamt i fönstret.

Två musklick

Ursprungligen av willhaven1980:

Jag köper rätt mycket skivor i stället från Ebay, "skivaffären" i stan, Ginza/cdon/cdwow/Bengans, både cd och vinyl spisas här hemma.
Har vissa skivor på datorn för att lägga in dem i telefonen. Då använder jag mig av LastFM där jag får MYCKET bra tips om band som kan intressera mig. Då kollar man upp bandets hemsida, kollar iTunes, kolla youtube (musikvideos/liveklipp) sen har man en rätt bra uppfattning om det är något som intresserar.

OK, du tycket detta sätt att söka och upptäcka musik är ENKLARE än att söka i Spotify?

Spotify må ha många och ibland stora luckor, men ditt sätt att söka musik känns väldigt 2006.

Spotify handlar om kvantitet över kvalité. Det är underbart att använda för att upptäcka ny musik men hittar jag något jag tycker är bra då köper jag det självklart på CD. Då får man högre kvalité och kan därmed spela musiken var som helst, oavsett system. Visst spotify marknadsför sitt 6 miljoner låtar (eller hur många det nu är) i din ficka men när ska man någonsin finna tid att lyssna eller ännu mindre, uppskatta den musiken? Bättre att ha ett 100-tal skivor man älskar.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Spotify handlar om kvantitet över kvalité. Det är underbart att använda för att upptäcka ny musik men hittar jag något jag tycker är bra då köper jag det självklart på CD. Då får man högre kvalité och kan därmed spela musiken var som helst, oavsett system. Visst spotify marknadsför sitt 6 miljoner låtar (eller hur många det nu är) i din ficka men när ska man någonsin finna tid att lyssna eller ännu mindre, uppskatta den musiken? Bättre att ha ett 100-tal skivor man älskar.

Vadå självklart? Jag lyssnar på musik större delen av min dag, jag betalar för att lyssna på den genom premium. Varför skulle jag vänta 1-3 dygn på att en CD skivan med musik ska trilla ner i brevlådan för att sedan tryckas in i en CD-spelare eller dator etc. för att sedan bytas så fort ja vill lyssna på en annan skiva?

Jag älskar Musik, men skulle fortfarande inte få för mig att köpa en CD, inte gjort det på säkert 3 år, minst. Trots det har jag lagt många tusenlappar i högtalarsystem o hörlurar.

Ursprungligen av planB:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Söker du på "David Bowie" får du upp en lång lista med en massa "David Bowie" i Artist-spalten. Man klickar på valfri "David Bowie" och får upp alla album i en lista (med albumomslag). Vill man lyssna på ett enskilt album klickar man bara på albumet och får upp det ensamt i fönstret.

Två musklick

Jag menar att om jag vill "bookmarka" en artist, inte sitta och söka efter säg 50 band/artister jag vill lyssna på.

Ursprungligen av planB:

OK, du tycket detta sätt att söka och upptäcka musik är ENKLARE än att söka i Spotify?

Spotify må ha många och ibland stora luckor, men ditt sätt att söka musik känns väldigt 2006.

Japp det må så vara att det är "2006" men funkar mycket bra för mig men kan tillägga att jag även läser mycket musikbloggar med bandnyheter så då hittar jag ofta det jag vill ha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-12 16:54
Ursprungligen av willhaven1980:

Jag menar att om jag vill "bookmarka" en artist, inte sitta och söka efter säg 50 band/artister jag vill lyssna på.

Vet inte riktigt hur du menar. Men du kan ju spara listor med skivor, artister och låtar du vill lyssna på. Vore ju skitkasst om man var tvungen att söka efter en låt/skiva inför varje lyssning.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-11 09:45

Jag har endast laddat ner låtar olagligt några enstaka gånger under hela mitt liv.
Jag tillhör dem som har köpt CD-skivor istället. Har väldigt sällan provlyssnat på speciellt många låtar på ett album, utan köpt dem på vinst och förlust, vissa riktiga stolpskott andra riktiga fullträffar. När jag var yngre köpte jag ofta skivor samma dag som de släpptes (av mina favoritartister) och då köpte jag skivan för att jag ville ha den, inte för att alla 12 låtar var superbra.
Nu för tiden så lyssnar jag nästa på all musik via WiMP, gillar deras tjänst bättre än Spotify (som jag hade ganska länge). Tycker även att ljudkvaliteten är något bättre än hos WiMP än Spotify. Det jag gillar bäst med streamad musik är att man kan hitta nya artister på ett sätt som är svårare med andra tjänster.
Dock köper jag fortfarande CD-skivorna när mina favoritartister släpper nytt.

Är nog sämst i världen på att uttrycka mig. Tog ett screenshot vad jag menar.

Det jag skulle vilja är att playlisten jag har gjort i stället går direkt till artisten och inte att jag får lägga till flera skivor i rad som sedan blir utan omslag. Småsaker för vissa, jobbigt som tusan för mig. Alternativet att göra en playlist för varje skiva är inte heller aktuellt. Vill se skivomslaget, inte bara ett namn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-12 18:31

OK, nu fattar jag hur du menar! Du vill alltså kunna lägga en länk till artisten istället för att göra en lista. Har själv aldrig känt det behovet, men skicka iväg det som förslag. Jag skulle inte störas om det fanns ett alternativ för er som vill ha funktionen.

Alternativt att den visar omslag för varje ny skiva som kommer i listan? Det hade nästan varit bättre, ungefär som i iTunes.

Klicka på "library" så kommer omslagen upp.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-12 18:43

View -> View Albums as list

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-12 19:02
Ursprungligen av joakimo:

View -> View Albums as list

Jepp, då har jag lärt mig något nytt idag också.

Jag kommer med all säkerhet säga upp mitt premiumkonto. Orsak? Trött på väntan över en native iPad-version av Spotify!
Undrar verkligen hur dom tänker? IPad har ju nu funnits lääääänge på marknaden...
För ett års sedan skrev jag ett brev till dom och fick svaret; på gång... Pyttsan!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-11-15 14:53

Huvudet på spiken varför jag valt bort Spotify.

Citat:

Spotifys musiktips saknar passionen

Jag vet inte riktigt varför. Det är ju fullkomligt orimligt eftersom jag älskar musik. Men jag tror det beror på den kusligt syntetiska känslan i Spotifys universum. Jag känner mig så ensam där inne.
Det är samma sorts känsla jag fick när jag efter en herrans massa margaritas slirade in i den numer nedlagda videokedjan Blockbusters butik på Sunset Boulevard i Los Angeles. Kan det ha varit 2005? Upplevelsen blev så kallsvettig att jag backade långsamt ut genom dörren efter bara några minuter.
Utbudet var överväldigande. Här fanns halva filmhistorien samlad på hyllorna, men allt som hördes var lysrören. Heltäckningsmattelandskapet var öde. Det fanns inte en käft i lokalerna. Trodde jag. Hela jag ryckte till när jag insåg att det faktiskt stod en anställd i kassan. En genomskinlig tigande yngling. Han lyfte aldrig blicken från sin dataskärm.
Spotify är världens största obemannade skivbutik. Alltså, den är själsligen obemannad. När jag sitter och stirrar på den envist blinkande markören i sökrutan, där jag ska skriva vad jag vill lyssna på, då kan jag nästan höra surrande lysrör. Jag glömmer bort vad jag gillar. Min musiksmak blir blank.
Panikkänslan blir bara värre när jag trycker på knappen "related artists". En snillrikt programmerad funktion som tipsar om närbesläktade artister. Det är inget egentligt fel på tipsen som dyker upp på skärmen. Det är bara det att jag så tydligt märker att de levereras med hjälp av uträkningar. Logaritmer.
Det finns ingen människa som kommunicerar med mig där inne i maskinen. Inte ens ett spöke. Bara en elegant programmerad robot som kalkylerar fram vad jag borde gilla. Och det blir som att dricka ett glas med sån där mjölk med extra lång hållbarhetstid. Det smakar nästan naturligt.
Det slår mig att detta med att tipsa, att rekommendera, det är ett djupt mänskligt beteende. Det baserar sig på passion. Ibland till och med på kärlek. För att rekommendera måste vi kunna känna. Både oss själva och våra medmänniskor.
Att rekommendera något är också att göra sig sårbar. Vårt tips riskerar ju alltid att avfärdas med en axelryckning. Jag älskar den amerikanske vissångaren John Jacob Niles. Jag älskar också min bror. Därför hoppades jag att de skulle trivas tillsammans. Så jag tog ett djupt andetag. Sedan rekommenderade jag min bror att lyssna på John Jacob Niles.
För några dagar sedan så tackade han mig så innerligt. Som om jag gett honom en gåva. Och jag pustade ut.

Förmågan att rekommendera är vad som skiljer oss från robotarna.

Spotifys musiktips saknar passionen - Krönikor - dt.se

Bevaka tråden