Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar iOS5 på iPhone 3GS?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-13 15:31

Hej,
Jag tänkte att det här kan vara värt en egen tråd. Om iOS5 fungerar bra på 3GS:n så får man snabbt reda på det och om det blir problem så har vi en tråd för det.

Anledningen till att jag frågar är att jag vill uppdatera min frus 3GS men vågar inte då jag är rädd att det blir som när jag uppdaterade min 3G till iOS4. Så alla erfarenheter är välkomna, det finns ju många 3GS där ute så det finns definitivt de som kör iOS5 och har kört betorna tidigare. Samtidigt tror jag att det finns många som tvekar att uppdatera efter lanseringen av iOS4.

  • Medlem
  • 2011-10-13 15:38

Jag tycker iOS 5 funkar klockrent på min 3GS, var också orolig att den skulle bli seg och trälig men det rullar på fint!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-22 20:27
Ursprungligen av Spata:

Jag tycker iOS 5 funkar klockrent på min 3GS, var också orolig att den skulle bli seg och trälig men det rullar på fint!

Samma här. Ingen prestandaskillnad.

Fungerar finfint på frugans 3GS.

Har inte hört några rapporter om att det skulle fungera dåligt på 3GS. Hade det varit som när 4.0 kom till 3G så hade man nog hört det ganska omgående, högt och tydligt.

Tycker nästan det känns bättre med iOS5 än iOS4..
Bättre signalkvalité (har 3) än igår med iOS4, iallafall inte långsammare än igår och det har ju kommit många nya funktioner..

Det ända som jag funderat över hittills är den nya funktionen "Påminnelser", var det inte där man skulle kunna få gps-baserade påminnelser? Men det kanske är en funktion bara för iPhone4/4S?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-13 16:05

Flickvännen kör 3GS... hon upplever att telefonen har blivit snabbare så kör på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 17:02
Ursprungligen av kainen:

Flickvännen kör 3GS... hon upplever att telefonen har blivit snabbare så kör på

+1. Det är bara att köra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 16:35

Har själv just fått igång iOS5 på min 3Gs och den verkar rulla på kanonbra... skall 'hårdköra' den ikväll!

  • Medlem
  • 2011-10-13 17:11

Jag tycker telefonen blev hackigare med IOS5. Det tar längre tid för den att svara när man trycker och när den väl svarar ritar den om sig "på stört" för att hinna ikapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 17:18

Kör med fördröjning... Skall starta om hela iPhonen för att se om det fortfarande är kvar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-13 20:15

Det var tillräckligt många positiva svar för att jag skulle testa. Och jag tycker det fungerar ganska bra. Inte alls det lagg när man skriver text som fanns i 3G med iOS4 (upplever inget än så länge). Det blir givetvis upp till henne att provköra på riktigt, men jag tror nog fördelarna kommer överväga ev. mindre lagg.

Jag har försökt att gå igenom de funktioner som utlovas i nya iOS 5.
Det finns en del saker som verkar vara inaktiverade eller liknande på 3GS

-Påminnelser: Saknar GPS funktionen påminn när jag är på någon plats.
Obegripliga meny översättningar. "påminn"-> "på en dag"?
-Kamera: Det ska gå att komma direkt till kameran utan att låsa upp telefonen.
Det funkade typ 2-3 ggr men sedan var knappen helt bort.

Fyll gärna på med saker ni kommer på

Ursprungligen av ingogrip:

-Påminnelser: Saknar GPS funktionen påminn när jag är på någon plats.

Någon som hittat en officiell kommentar varför detta inte fungerar? Läser man Apples funktionsbeskrivning finns det inget som säger att det inte skall fungera.

Ursprungligen av Mainman:

Någon som hittat en officiell kommentar varför detta inte fungerar? Läser man Apples funktionsbeskrivning finns det inget som säger att det inte skall fungera.

Ursprungligen av http://manuals.info.apple.com/en_US/iphone_user_guide.pdf:

"Location reminders are available only on iPhone 4 and iPhone 4S, and may not be available in all
areas. Also, you cannot set locations for reminders in Microsoft Exchange accounts."

Kan avslöja att de fungerar i Sverige.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-13 21:22

Har kört iOS 5 GM sen förra veckan på min 3Gs och telefonen känns mycket snabbare. Lite sugen är man allt på att köpa en iPhone 4s men känns lite onödigt när min fungerar så bra som den gör...

Är det bekräftat från Apple att påminnelser vid en plats inte fungerar på 3GS?

  • Medlem
  • 2011-10-14 09:46
Ursprungligen av bastuman:

Är det bekräftat från Apple att påminnelser vid en plats inte fungerar på 3GS?

Jag får det inte å fungera iaf, men på sambons 4:a går det alldeless utmärkt. Så det finns nog en begränsning där tyvärr.

Ursprungligen av Spata:

Jag får det inte å fungera iaf, men på sambons 4:a går det alldeless utmärkt. Så det finns nog en begränsning där tyvärr.

jag kan tänka mig att det är batteritiderna som ligger bakom det hela (förutom det gamla vanliga om att differntiera produkterna)
Platspåminnelser fungerar väl inte på Ipad heller

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-10-14 10:55

Precis, "på en plats" fungerade i tidigare betor, både på 3GS och iPad, men inte i GM och release, tyvärr.
Sen, efter att jag lade in GM (release) så har jag inte längre möjligheten till internet tethering, alls! Inte bara avsaknaden av wifi, utan valet är helt borta.
Jag har Telia 11.1 som operatörsinställningar, som ju kom efter att man installerat iOS5.

Internetdelning är gömd som standard och avslagen. Gå in i nätverk och sätt på den igen så funkar det.

Att internet delningen försvann var en bugg som kom i GM, fanns inget val under under nätverk som hette internetdelning utan man fick helt enkelt stänga av 3G och mobil datatrafik och aktivera det igen, då kom internet delningen fram på båda ställena. Fick själv Telia 11.0 när jag la in GM men förmodligen är det samma sak som händer med Telia 11.1. Hjälper inte det så titta på apples dev forum. finns bra hjälp.

Egentligen ingen skillnad i prestanda jämfört med iOS 4 på min 3GS heller. Kör på!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-22 22:07

Efter drygt en veckas användande så har jag bara hört positiva kommentarer om iOS5 på 3GS från min fru. Så det är ett definitivt go!

I och med att iPhone 3GS och iPhone 4 har samma CPU- och GPU-arkitektur (ARM Cortex A8 och PowerVR SGX 535) och att enbart klockfrekvenser och mängd RAM skiljer dem åt, ja prestandamässigt i alla fall, så är det inte konstigt att iOS 5 fungerar bra på 3GS.

Att 3G inte gick så bra med iOS 4.0 beror på den långsamma CPUn och snålt tilltagna RAM-minnet.

Ursprungligen av hansfilipelo:

I och med att iPhone 3GS och iPhone 4 har samma CPU- och GPU-arkitektur (ARM Cortex A8 och PowerVR SGX 535) och att enbart klockfrekvenser och mängd RAM skiljer dem åt, ja prestandamässigt i alla fall, så är det inte konstigt att iOS 5 fungerar bra på 3GS.

Att 3G inte gick så bra med iOS 4.0 beror på den långsamma CPUn och snålt tilltagna RAM-minnet.

Är A4an bara en "omlabelad" Cortex A8?

Ursprungligen av keptang:

Är A4an bara en "omlabelad" Cortex A8?

Nja inte bara omlabelad. A4an är en Cortex A8-kärna med tillägg som gör den energieffektivare och gör att den effektivare når högre frekvenser.

Att iPhone 4 har så bra batteritid är en följd av att A4an är väldigt effektiv.

edit: stavfel.

Senast redigerat 2011-10-23 13:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 12:37

Min iPhone 3GS har aldrig varit så snabb som med iOS 5 känns det som. Ett riktigt lyft från iOS 4 med andra ord!

  • Medlem
  • 2011-10-23 21:20

Jag upplever ingen större skillnad, utan snarare att den har en förmåga att hacka till oftare än tidigare.

Däremot är notiscentret och iMessages samt bakgrundssynkning saker som jag uppskattar mest av allt. Sen är kameran snabbare och funkar med hörlursknapparna.

Även om telefonen är lite hackigare väger fördelarna med iOS 5 över. Väldigt mycket.

Definitivt snabbare rent generellt. Enda negativa jag kan komma på just nu är att Safari är lite krashbenägen.

1
Bevaka tråden