Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkade göra återställning utan att backa upp

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Råkade göra en återställning då jag inte var nöjd med en jailbreak. Klumpigt värre hade jag inte backat upp. Trodde jag hade en backup men inte. Kan man återfå alla foton och ljudinspelningar? Har bl.a foton från vår smekmånad i mexico samt ljudinspelningar från diverse konserter osv som jag vill ha kvar. Snälla snälla säg att det finns ett sätt att fixa det på

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-10-14 13:29

Hade du aldrig synkat/backupat den till den datorn innan?

Tyvärr inte, backup har inte varit min starka sida och nu får jag smaka baksidans bittra smak. Dessutom är det en helt ny dator. Inga gamla spår efter min iPhone finns på den.

Har du gjort en återställning utan att ta backup så är det hopplöst och oåterkalleligt raderat. Tyvärr. Återställningen raderar hela minnet och lägger in systemet på nytt.

Att folk 2011 fortfarande inte lärt sig hur viktigt backup är är förbluffande, men man lär så länge man lever.

Som ett tillägg till den här typen av missar är iCloud nu en väsignelse. Bara folk börjar fatta att de ska använda det är snart dessa problem över.

Ursprungligen av theplague:

Som ett tillägg till den här typen av missar är iCloud nu en väsignelse. Bara folk börjar fatta att de ska använda det är snart dessa problem över.

Dock måste du inhandla mer utrymme så att du klarar din enhets totala lagringsutrymme om det överstiger 5GB för att kunna göra en säkerhetsbackup mot iCloud.

Ursprungligen av pjerssan:

Dock måste du inhandla utrymme så att du klarar din enhets totala lagringsutrymme för att göra en säkerhetsbackup mot iCloud.

Nej, backupen tar inte säkerhetskopia på hela innehållet. Läs under inställningen för iCloud-säkerhetskopia: Säkerhetskopiera automatiskt kamerarullen, konton, dokument och inställningar när iPhone laddas.......

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, backupen tar inte säkerhetskopia på hela innehållet. Läs under inställningen för iCloud-säkerhetskopia: Säkerhetskopiera automatiskt kamerarullen, konton, dokument och inställningar när iPhone laddas.......

Nej det är sant, var lite snabb där. Musik, film och program m.m. som du köpt backas inte upp heller. Däremot bör ni vara uppmärksamma så att ni ändå inte slår i taket för era gratis 5GB.

Råkade nämligen ut för det här när jag hade säkerhetskopiering aktiverat:
http://www.99.se/iphone/290411-icloud-hantera-lagring-alternativet-fungerar.html

Jag har 4,9 GB bilder i min kamerulle.

I Hantera lagring i iCloud så saknar jag att kunna göra tvärtom, dvs möjligheten att stänga av alla appar på en gång för säkerhetskopiering och därefter koppla på dem som jag vill ha säkerhetskopierade.

Tjena

Hittat den guide där jag måste SHH:a mig in i telefonen vilket funkar utmärkt. Resultatet av processen ska vara att jag får en image-fil av hela iphonens filsystem där jag ska kunna återskapa foton med ett program som heter photorec.

Första commandot i processen är umount -f /private/var

Problemet är att commandet umount inte finns i min telefon. Finns det någon unix/mac/iphone-freak här vet ifall man kan lägga in saknade commands i sin iphone? Det känns som ifall jag kommer förbi "command not found" så ska jag kunna återskapa de flesta fotona. Vore hemskt tacksam om någon kan svara på det här.

Guiden är här för övrigt för de som är intresserade.

Ursprungligen av .snakebyte:

Tjena

Hittat den guide där jag måste SHH:a mig in i telefonen vilket funkar utmärkt. Resultatet av processen ska vara att jag får en image-fil av hela iphonens filsystem där jag ska kunna återskapa foton med ett program som heter photorec.

Första commandot i processen är umount -f /private/var

Problemet är att commandet umount inte finns i min telefon. Finns det någon unix/mac/iphone-freak här vet ifall man kan lägga in saknade commands i sin iphone? Det känns som ifall jag kommer förbi "command not found" så ska jag kunna återskapa de flesta fotona. Vore hemskt tacksam om någon kan svara på det här.

Guiden är här för övrigt för de som är intresserade.

När jag läser den lite snabbt så görs umount/mount kommandona på din Mac, inte på telefonen.

På Mac, SSH till iPhone: ssh [email protected]
I SSH-sessionen (gå ur och tillbaka till Mac): exit
På Mac: umount -f /private/var
På Mac: mount -o ro /private/var
På Mac: dd if=/dev/rdisk0s2 bs=4096 | ssh [email protected] 'dd of=iphone_rdisk0s2_4096.img'

Följde du verkligen guiden till punkt och pricka?

Ja jag har följt den in i minsta detalj. Jag har testat både i macen och telefonen. Tittat igenom commandsen som ligger i filsystemet men hittar banne mig inte umount i telefonen. Även om det är på macen jag kör kommandot så är det telefonen jag är inloggad på och kommandot körs där, så även om commandot finns i min mac så spelar det ingen roll om kommandot finns i macen, eller hur?

Ursprungligen av .snakebyte:

Ja jag har följt den in i minsta detalj. Jag har testat både i macen och telefonen. Tittat igenom commandsen som ligger i filsystemet men hittar banne mig inte umount i telefonen.

Skriv exakt vilka kommandon du skrivit. Något måste du gjort fel, som jag skrev, umount/mount görs inte på telefonen.

Jag har skrivit exakt vad guiden säger. På macen. umount funkar inte.

Ursprungligen av .snakebyte:

Jag har skrivit exakt vad guiden säger. På macen. umount funkar inte.

Vad säger din Mac när du skriver det?
vad ger kommandot uname -a​ i samma läge?

iPhone:/ root# uname -a
Killed: 9

Något som verkar tokigt..

Efter varje kommando (som utförs i Mac Section), kan du lägga in här vad du för för responser efter varje?

edit: I iPhone-sektionen, kunde du där logga in med MobileTerminal på telefonen?

Första kommandot:

iPhone:/ root# umount -f /private/var
-sh: umount: command not found
iPhone:/ root#

Nästa commando
iPhone:/ root# mount -o ro /private/var
mount_hfs: Resource busy

Är det lönt att köra dd-scriptet när de första stegen inte funkar?

absolut...ge mig 5 minuter

Och första stegen?

ssh [email protected]
exit
ssh sithu@[B]192.168.1.2[/B]

De stegen har jag lyckats med, det är ju bara för att kolla så att ssh-kommunikationen mellan telfon och dator och vice versa fungerar. det gör dom. jag är ju uppenbarligen inloggad på iphonen i macens teminal och inloggad på macen i mobile terminal.

ok, vad säger kommandona df och mount?

iPhone:~ root# df
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/disk0s1s1 1511552 1125664 370776 76% /
devfs 32 32 0 100% /dev
/dev/disk0s1s2 29716352 467704 29248648 2% /private/var

iPhone:~ root# mount
/dev/disk0s1s1 on / (hfs, local, journaled, noatime)
devfs on /dev (devfs, local, nobrowse)
/dev/disk0s1s2 on /private/var (hfs, local, journaled, noatime, protect)
iPhone:~ root#

Dessa kommandon finns i bin/

iPhone:/ root# ls bin
[* dd* gzip* pathchk* shuf* uniq*
base64* df* head* pinky* sleep* unlink*
basename* dir* hostid* pr* sort* uptime*
bash* dircolors* hostname* printf* split* users*
bunzip2@ dirname* join* ps* stat* vdir*
bzcat@ ditto* kill* ptx* stty* who*
bzip2* echo* launchctl* pwd* su* whoami*
bzip2recover* egrep* link* readlink* sum* yes*
cat* env* ln* rm* sync* zcat*
chgrp* expand* logname* rmdir* tac* zcmp*
chmod* expr* ls* run-parts* tail* zdiff*
chown* factor* md5sum* sed* tar* zegrep*
chroot* false* mkdir* seq* tee* zfgrep*
cksum* fgrep* mkfifo* setuidgid* test* zforce*
comm* fmt* mknod* sh@ touch* zgrep*
cp* fold* mktemp* sha1sum* tr* zless*
csh* ginstall* mv* sha224sum* true* zmore*
csplit* grep* nl* sha256sum* tsort* znew*
cut* groups* od* sha384sum* uname*
date* gunzip* osh* sha512sum* uncompress*
dcgen* gzexe* paste* shred* unexpand*

Och dessa finns i sbin/

iPhone:/ root# cd sbin/
iPhone:/sbin root# ls
dmesg* fsck_msdos* ifconfig* lunchd* newfs_hfs* ping*
dynamic_pager* fstyp* kextstat* mount* newfs_msdos* reboot*
fsck* fstyp_hfs* kextunload* mount_hfs* nologin* route*
fsck_hfs* halt@ launchd* mount_msdos* pfctl*

Jag hittar inte umount, vilket jag skulle tro är problemet. Kan man hitta command-filen online och lägga in? Det är ios 5.1.1 jag har sökt och sökt...jag är rookie men läser mig till så gott jag kan. Därför jag följer turorials.

Är diskdev-cmds installerat från Cydia?

Nej, det är det inte

Hittar inte diskdev-cmds i cydia heller. Hjälp?

ska kolla

Sådärja...fick manuellt leta upp diskdev-cmds och manuellt installera i telefonen. Nu dumpar image-fil till min mac. hade dock inte samma namn på diskimage i min telefon som i tutorialen. Finns ett antal rdisk0* som jag kommer att dumpa ner alla och sen gå igenom. So far success...håll tummarna på att min mexicoresa finns kvar! Det var trots allt vår bröllopsresa. Kommer jag åt dom blir jag lycklig ock kommer backa dom på flera backuper! Men please, håll tummarna för mig! Tack hittils för att ni intresserat er av att hjälpa mig.

Håller tummarna.

Bevaka tråden