Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket är det bästa abonnemanget med iPhone 4S?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ringde Telenor idag för att jag ville beställa högre surfhastighet nu iom att 4S klarar typ dubbelt så hög hastighet. Visar sig att man inte kan beställa snabbare surf än 6 Mbit till mobilabonnemangen. Är det någon som har kollat upp om detta verkligen stämmer? Tjejen jag pratade med verkade inte vara jättehemma på detta.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-10-27 09:46

Det är väl med operatörerna som med Skatteverket, man måste ringa 4-5 gånger och prata med olika personer för att få en uppfattning om vad som är korrekt. Det roliga är att du aldrig kan skylla på den du pratade med på SkV om du trots allt gör fel i deklarationen, du är skyldig att göra rätt och är själv ansvarig för det oavsett vad de sagt på Skatteverket. Lite så blir det ju med teleoperatörerna också, väljer du fel pga vad de har sagt i telefon får du stå där med ett för dyrt abb bundet på för lång tid för att du var dum nog och litade på dem.

Nu har ju iofs både Telenor och Telia börjat ge möjligheten att byta abb under bindningstiden men det kan ändå bli dyrt (och ffa långt).

  • Medlem
  • 2011-10-27 13:15
Ursprungligen av zarkov:

Det är väl med operatörerna som med Skatteverket, man måste ringa 4-5 gånger och prata med olika personer för att få en uppfattning om vad som är korrekt. Det roliga är att du aldrig kan skylla på den du pratade med på SkV om du trots allt gör fel i deklarationen, du är skyldig att göra rätt och är själv ansvarig för det oavsett vad de sagt på Skatteverket. Lite så blir det ju med teleoperatörerna också, väljer du fel pga vad de har sagt i telefon får du stå där med ett för dyrt abb bundet på för lång tid för att du var dum nog och litade på dem.

Nu har ju iofs både Telenor och Telia börjat ge möjligheten att byta abb under bindningstiden men det kan ändå bli dyrt (och ffa långt).

word på den, anta alltid att försäljarna ljuger, dubbelkolla allt. Speciellt provisionshungriga idioter på phonehouse och dylikt.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-10-27 14:46

Chattade med en snubbe på Halebop-supporten tidigare idag och han kunde inte heller riktigt välja bindningstid på "Nollan till alla" om man tecknar abb utan lur. Jag fick dock en direktlänk till 12-månaders så att jag kunde välja det.

Nyss pratade jag med Telenor (som "märkligt" nog kopplade mig direkt till försäljningsavdelningen när jag sa att jag ville säga upp mitt abb). Där skulle säljaren skaka fram en lur för 170 kr/mån om jag band mig för ett Pott 199-abb i 24 månader. När jag frågade om jag fick casha ut luren fick jag veta att det gick för sig efter tre månader men då skulle jag få betala ordinarie pris, inte det subventionerade. När jag började fråga varför hörde jag hur han skruvade på sig och inte riktigt kunde bemöta mina argument.

[rant] Kalla mig gammaldags (jag är ju trots allt snart 31! ) men jag föredrar starkt att betala cash här och nu med pengar jag har idag framför en lång avbetalningsplan med de osäkerheter de innebär för bägge parter. [/rant]

Nåväl, det var en lång text om något jag ändå inte kan påverka. Summan av kardemumman är iaf att jag kan få en 16GB 4S från Telenor om två veckor för 199+170 kr/mån, dvs 4428 kr/år. Av detta får jag ringa för 2388 kr, inkl startavgifter. Fria sms (3000 st/mån) och fri surf (3 MBit/s). Totalpris (199+170)*24 = 8856 kr, varav telefon 4080 kr och ringtid 4776 kr.

Från Halebop kan jag få den i början av nästa vecka, enligt snubben på Kundtjänsten fanns det ca 40 st vita 16GB i lager. Den skulle då kosta 149,63+200 kr/mån, dvs 4195 kr/år exkl startavgifter, förmodligen ~400-500 kr/år (de senaste månaderna har jag ringt 30-50 samtal/månad). Totalpris (149,63+200)*24 = 8931 kr exkl startavgifter på ca 900kr, summa 9800kr. Med 12 månaders abb kostar det (189+100)*12+3995 = 7463 kr, varav 3468 kr att ringa för exkl startavgifter. 2 GB datatrafik i 6 MBit/s ingår (jag ligger på 1-2 GB/mån idag).

Två saker talar emot Telenor: lång bindningstid och lägre datahastighet, fördelen är billigare totalt och att det jag inte ringer för blir liggande i potten till en månad när jag behöver det. Det som talar emot Halebop är väl ffa att det blir en tusenlapp dyrare över två år. Där kan jag dock välja att betala en kontantinsats på telefonen för att sänka månadskostnaden.

Urk...:tveksam:

Gör som du skriver i din rant.

Cash is king. Jag slangar hellre upp 6000 och är obunden än att sitta och betala 200 "förhöjd månadsavgift" i 24 månader... Det är värt 1200 kronor att kunna göra vad man vill, man vet aldrig vad som händer på mobilmarknaden på två år!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-27 16:59

För egen del är en spridning på 12 månader perfekt.

Skulle nästa iteration av någon anledning anlända redan kring juli/aug 2012 och man vill byta till den är det inte svårare än att teckna sig för ett nytt abonnemang då och låta det "gamla" ligga i lådan under de två/tre månaderna. Så mycket pengar rör det sig inte om. Däremot tycker jag det är stor skillnad på att betala 4795 och 6795 direkt "up front".

Ursprungligen av zinned:

För egen del är en spridning på 12 månader perfekt.

Skulle nästa iteration av någon anledning anlända redan kring juli/aug 2012 och man vill byta till den är det inte svårare än att teckna sig för ett nytt abonnemang då och låta det "gamla" ligga i lådan under de två/tre månaderna. Så mycket pengar rör det sig inte om. Däremot tycker jag det är stor skillnad på att betala 4795 och 6795 direkt "up front".

Man kränger den gamla luren innan man köper den nya. Förutsatt att den är i bra skick blir det inte så sjukt mycket förlust.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-27 22:33

Bra stor skillnad ändå. Man kanske säljer den gamla för 4000 och betalar 800 emellan istället för 2800. Det är mycket pengar enligt mig.

Bevaka tråden