Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SIM-kortet fastnade i iPadden

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jahapp, så har man lyckats igen - denna gång med den relativt nyinhandlade iPad 2 :">

Skall i veckan lämna WiFi-land och bege mig ut i terräng där datatrafik måste ske via mobilnätet. Klippte till ett simkort från Telia och satte i för att testa, fungerade utmärkt. Haken är bara att jag väntar på mitt simkort från 3 vilket beräknas landa på måndag eller tisdag. Det är ju bara att ta ur Telia-kortet igen när 3-kortet kommer, tänkte jag - men icke!

Med hjälp av verktyget får jag släden att ploppa ut så att jag får tag i den med nageln men sen är det tvärstopp. Den rör sig inte en nanometer och jag har testat att trycka i och ploppa ut släden säkert trettio gånger nu utan några som helst framsteg.

Finns det någon form trix utvecklat för iPad 1 eller iPhone 4 för hur man får ut en släde som sitter fast? Gissar på att jag varken är först eller sist med detta

Jag hade en bekant som råkade ut för samma sak med iPhone4 när han inte väntade på ett nytt sim utan klippte till sitt. De satt inte perfekt utan fastnade på insidan av ramen. Han fick upp släden tillräckligt för att kunna föra in en smal plastremsa han klippte till från en OH-film. Denna la sig ovanpå sim-kortet och då fastnade det inte. Men för att lyckas med det så behövde han få ut släden så mycket att det blev en glipa på 0,5mm.

Om detta inte funkar kan en idé vara att låta paden ligga med skärmen uppåt och sedan knäppa med fingret på släden så kanske kortet "ramlar" ned de 1/10mm som fattas. (under förutsättning att släden ligger åt samma håll som på iPh4. Har en iP2 på ingång men jag vet inte än åt vilket håll simkortet ligger på den.

Våld löser alla problem. Kortet har väl hakat upp sig lite mot någon kant. Kortet är av plast, din iPad är av metall. Det mjukaste materialet borde vinna. Kanhända blir släden lite deformerad beroende på vilket verktyg du använder men det finns nog inget annat att be för. Alternativet lär ju vara att öppna upp den och ta ut det inifrån, och det ser ut som något jag inte skulle vilja ge mig på.

Ursprungligen av gauntman:

Jag hade en bekant som råkade ut för samma sak med iPhone4 när han inte väntade på ett nytt sim utan klippte till sitt. De satt inte perfekt utan fastnade på insidan av ramen. Han fick upp släden tillräckligt för att kunna föra in en smal plastremsa han klippte till från en OH-film. Denna la sig ovanpå sim-kortet och då fastnade det inte. Men för att lyckas med det så behövde han få ut släden så mycket att det blev en glipa på 0,5mm.

Skall testas under dagen!

Ursprungligen av gauntman:

Om detta inte funkar kan en idé vara att låta paden ligga med skärmen uppåt och sedan knäppa med fingret på släden så kanske kortet "ramlar" ned de 1/10mm som fattas. (under förutsättning att släden ligger åt samma håll som på iPh4. Har en iP2 på ingång men jag vet inte än åt vilket håll simkortet ligger på den.

Har knackat till den ganska bra utan att nå något resultat, tyvärr.

Ursprungligen av pmarriott:

Våld löser alla problem. Kortet har väl hakat upp sig lite mot någon kant. Kortet är av plast, din iPad är av metall. Det mjukaste materialet borde vinna. Kanhända blir släden lite deformerad beroende på vilket verktyg du använder men det finns nog inget annat att be för. Alternativet lär ju vara att öppna upp den och ta ut det inifrån, och det ser ut som något jag inte skulle vilja ge mig på.

Att öppna Paddan får verkligen ses som en absolut sista lösning med tanke på att den knappast lär gå att få ihop med något direkt strålande resultat. Problemet med att vålda ut kortet är att paddan är av aluminium vilket är ett ohyggligt mjukt material för att vara metall. Således måste jag ha något att bända med som 1. är starkare än plasten i simkortet och 2. är mjukare än aluminium. Har försökt att sätta en spårmejsel i trayen och trycka men vågar inte ta i hur mycket som helst - slinter jag är det likställt med en skada på paddan och det är jag inte beredd att riskera...........................än, i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-09 10:16

håller med pmarriott - går det inte med våld går det med mer våld, går det inte med mer våld går det med vasselin. Dra bara.

Problemet med slit & dra-proceduren är att jag redan knäckt en nagel och ska det till mer våld är det verktyg som gäller. I det senare caset gäller det då att hitta något som är starkare än simkortet men svagare än aluminium - arbetar på att slipa till ett gammalt tandborstskaft att vålda med, tyvärr misstänker jag att det kommer gå av alltför lätt men det är i alla fall en början.

Rörtång, polygrip eller hammare och mejsel är mina heta favoriter.

Bladmått? De finns ju i tjocklekar ned till delar av mm. ?

En liten, mkt liten, platttång? Botanisera på ClasOhlson lite.

Jag hade använt lagom våld, även om ipaden är i metall så är ju insidan där SIM-kortet sitter inte i metall.
Att chansa och kanske rycka sönder något är ju inte ett alternativ....

Bladmått skall inhandlas och testas.

Här har vi "the issue". Som synes är det inte mycket material att arbeta med för att komma vidare

Ser ut som bladmått 0,05mm. Går inte det vette sjutton.

Det vi ser på bilden är vad jag rent fysiskt har att dra i. Ovansidan är helt slät, typiskt nog är det åt det hållet kortet sitter. På bilden syns alltså "undersidan" av släden. Jag lyckas pilla in en plastfilm på ovansidan som verkar hamna på rätt sida kortet eftersom iPadden förlorar kontakten med kortet - dock utan något resultat i övrigt. Har hittat trådar om folk som har samma problem och det som händer är att fjädrarna som trycker kortet mot kontaktytan tyvärr har en benägenhet att trycka kortet "i taket" och därmed kila fast det.

Om släden går sönder är det ingen större förlust, det är en enkel del att ersätta. Problemet är att det som sitter på insidan tydligen är rätt ömtåliga grejjer (se exempelvis iFixits teardown av iPad 2 3G) så man kan inte vålda hur som helst. Således är det nya spåret finlir deluxe. Lyckas jag skall simkortet brinna!

Håller med dig, tror mer på finlir med rätt verktyg än rent våld.

Har nu även börjat överväga att kapa sönder släden med hjälp av en Dremel och ta mig in den vägen. Släden går lös på typ 60kr så det är ingen huvudvärk där, förhoppningen är att kapa ner den nuvarande släden så att simkortet blir nåbart. Det går ju att bygga världens skydd för själva paddan och sedan kapa vilt i släden så länge man varken skadar paddans yttre eller det som sitter innanför.

Jag får be att återkomma i ämnet...

Akta bara spånen som blir. Se till att ha rejält med sug. Små metallspån har en förbannad förmåga att orsaka kortslutning,

Bump! Ingen som råkat ut för samma problem och som kommit på en vettig lösning?

Jag har inte meckat särskilt mycket mer med paddan i fråga utan köpte en ny och la den med SIM-kortsproblemet åt sidan. Således kvarstår problemet med att kortet sitter fast och det vore onekligen skoj att få loss släden igen.

  • Medlem
  • 2011-10-28 12:28

Du har inte övervägt att sälja den as is till någon med mer tålamod?

Så problemet med släden/simkortet är inte löst?
Varför inte prova med ett akrylatlim, typ cyanoakrylat, en metallbit vars kortsida är mindre än slädbredden - limma med liten (passande) droppe,låt härda och prova sen att dra ut.

(Så fixas småbucklor på bilar, både på plåt, aluminium,plast och fiber. Fast inte alla.)

Försiktighet och tålamod är nyckelord, limmet kan man ta bort efteråt, också det med försiktighet.
Lycka till,
/bert

Problemet kvarstår men i takt med att begagnatpriserna går ner växer hornen i pannan stadigt. Det lackar mot sommar (vilket för mig är likställt med 3G-säsong) och mitt tålamod sinar. Dags att köpa lite verktyg och skrida till verket...

Uppdraget slutfört, ny släde beställd och bilder är att vänta O:-)

Det här är en av de få saker med iphone/ipad jag känner är lite risky ändå.... Släden känns inte helt 100.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-29 13:39

Jag har börjat bli noggrannare med att fila till kanterna innan jag sätter in simkorten numer.

Det blev till att borra lite i jakten på det försvunna SIM-kortet. Visste inte riktigt hur det hela skulle lösa sig men efter ett par hål kunde jag peta in en spik att bryta med och det resulterade i att jag fick upp ett hörn på släden som sedan greppades med polygrip. Släden vred sig lätt i sidled innan den snällt behagade att komma ut.

Ursprungligen av Herr Dödén:

Det blev till att borra lite i jakten på det försvunna SIM-kortet. Visste inte riktigt hur det hela skulle lösa sig men efter ett par hål kunde jag peta in en spik att bryta med och det resulterade i att jag fick upp ett hörn på släden som sedan greppades med polygrip. Släden vred sig lätt i sidled innan den snällt behagade att komma ut.

Det gör lite ont i själen av att se bilderna

Tog paddan stryk i övrigt eller bara släden?

Ny släde är beställd och när den kommer så skjuter jag ett par betydligt bättre bilder på hur paddan mår idag och som mer utförligt visar vilken åverkan som drabbade paddan respektive SIM-kortssläden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-03 17:54

Jiises!!

Eventuella märken i aluminiumet är väl bara fila till med en typ nagelfil..

Tufft jobb. Respect.

Ursprungligen av Goflorp:

Eventuella märken i aluminiumet är väl bara fila till med en typ nagelfil..

Tufft jobb. Respect.

Fick en knappt noterbar lite kantstöt i min MBA idag. Lite tandkräm och "filande" med en topps och det syns inte längre.

Nya släden levererad och som synes var jag milt uttryckt lite mer noggrann när SIM-kortet skulle friseras den här gången. Inuti själva "hålet" där släden förs in finns en del märken från borren och sett utifrån med släden monterad finns några mindre skav som jag tror att man kan åtgärda enligt ovanstående Colgate-metod. Men behöver bara jämna till ytan precis vid skaven och matta av den så är saken biff.

Var lite orolig när släden för första gången skulle i då jag var osäker på om mekanismen för att få ut släden fortfarande var hel men jodå - den lever och fungerar perfekt!

Snipp, snapp slut så var sagan slut för den här gången O:-)

Inte så stora skador ändå, bra jobbat.

Ursprungligen av keptang:

Inte så stora skador ändå, bra jobbat.

"man kan fan inte göra omelett utan att knäcka några ägg" som pappa skulle sagt....

Bevaka tråden