Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photo Stream (Bildström) som upplagt för pinsamma incidenter

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så, hur länge tror ni det dröjer innan vi får se första nyheten om någon som råkat ut för någon pinsamt på grund av Photo Stream (Bildström) i OS 5?

Det är föredömligt lätt att lägga ut något i Photo Stream men omöjligt att få bort det om man ångrar sig några ögonblick senare. När en bild väl hamnar där går den inte att radera och den pushas dessutom ut till alla anslutna enheter omedelbart. Slår man av funktionen i telefonen försvinner bilderna där, men är kvar i Photo Stream för övriga enheter.

Fler anledningar till att det kan hamna bilder i Photo Stream som man inte tänkt sig:

1) Inte bara kameran lägger saker i kamerarullen, alla appar som sparar bilder gör det dit. Så skärmbilder, bilder från ritprogram, bilder man sparar från Mail eller Safari osv. Boom, och det är ute.

2) Bilder tagna direkt från låst skärm hamnar också i Photo Stream.

(Och ja, för den som hänger i Teknikbubblan på Facebook så postade jag samma sak där nyss.)

Man får vara snabb att logga in på icloud och trycka reset photostream.

Ursprungligen av keptang:

Man får vara snabb att logga in på icloud och trycka reset photostream.

Frågan är om man ens hinner det. Jag testade att ta en bild i min iPhone och jag hann knappt lägga ner den och lyfta upp iPaden så var bilden där.

Skulle kunna bli rätt jobbigt om någon polare tar ens telefon på en fest eller liknande, tar en bild på något onämnbart och sen dyker den upp en minut senare i iPaden när dottern och sonen sitter hemma och tittar på bilder (vilket de gärna gör).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 13:59

Du får sluta gå på sådana fester, och uppföra dej som en riktig pappa!

Ursprungligen av kenjon:

Du får sluta gå på sådana fester, och uppföra dej som en riktig pappa!

Enda gången jag är ut nuförtiden är på macpubar

Och på macpubar vet väl alla hur vilt det går till. Vojne, vojne...

Det är PRECIS av denna anledning jag aldrig kommer att slå på Photo Stream. Dessutom är jag singel utan barn så det finns väl ingen större vits med att få alla foton lite varstans...

Ursprungligen av Capeman:

Det är PRECIS av denna anledning jag aldrig kommer att slå på Photo Stream. Dessutom är jag singel utan barn så det finns väl ingen större vits med att få alla foton lite varstans...

Den friheten har du säkert inte länge till…

Ursprungligen av The Real Viking:

Den friheten har du säkert inte länge till…

Hahaha, jag hoppas faktiskt inte det.

Ursprungligen av Capeman:

Det är PRECIS av denna anledning jag aldrig kommer att slå på Photo Stream. Dessutom är jag singel utan barn så det finns väl ingen större vits med att få alla foton lite varstans...

Det är onekligen det mest friktionsfria sättet att få in bilder från telefonen till datorn (iPhoto/Aperture), det ska erkännas:

Steg 1: Ta ett kort.
Steg 2: Det finns inget steg 2.

Vad som däremot känns mindre intressant är att det ska dyka upp på t.ex. en iPad också.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är onekligen det mest friktionsfria sättet att få in bilder från telefonen till datorn (iPhoto/Aperture), det ska erkännas:

Steg 1: Ta ett kort.
Steg 2: Det finns inget steg 2.

Vad som däremot känns mindre intressant är att det ska dyka upp på t.ex. en iPad också.

Förvisso, men det har inte hittills hänt att jag velat ha in ett foto taget med mobiltelefon till datorn så direkt att det känns som ett behov som fylls. Har jag velat ha in fotona har jag tagit in dem batchvis via Image Capture. Men, YMMV.

Ursprungligen av Capeman:

Förvisso, men det har inte hittills hänt att jag velat ha in ett foto taget med mobiltelefon till datorn så direkt att det känns som ett behov som fylls. Har jag velat ha in fotona har jag tagit in dem batchvis via Image Capture. Men, YMMV.

Kan inte påstå att det hänt så himla ofta, antagligen mest när jag tar skärmbilder för texter jag skriver.

Men ja, det är inget tungt vägande skäl direkt som inte går att lösa bara aning omständligare på annat sätt. Det är bra lite bekvämt helt enkelt. Men ibland är de bekväma sakerna trevliga när man vant sig. Mina föräldrar berättade att deras reaktion på de första fjärrkontrollerna till tv-apparater var "Men vad onödigt. Hur svårt är det att resa sig upp och trycka på tv:n?" just eftersom det var så invant beteende.

(Men så länge videoklipp inte följer med så kan det inte helt ersätta den traditionella processen att importera bilder till iPhoto/Aperture.)

Det vore fräckt om Bildinsamling kunde känna av vilka i-enheter man har lagt in för wifi-synkning i iTunes och därmed kunna ansluta utan att man behöver leta fram en sladd.

Alltså jag förstår inte riktigt vad problemet är?
Okej, du råkar ta en bild på något pinsamt eller vad det nu är och den hamnar i din photostream...
Men vadå, det är väl ändå bara DU som har tillgång till den strömmen. Ni har väl ändå lösen/lås på era datorer och i-enheter?

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså jag förstår inte riktigt vad problemet är?
Okej, du råkar ta en bild på något pinsamt eller vad det nu är och den hamnar i din photostream...
Men vadå, det är väl ändå bara DU som har tillgång till den strömmen. Ni har väl ändå lösen/lås på era datorer och i-enheter?

Jo, i de flesta fall är det förstås en rätt sluten cirkel. Men åtminstone hemma hos mig ligger iPaden framme för vem som helt som vill använda den. Utan något knapplås. (Flitigast är just nu treåriga dottern som ser Fem myror och Manboy om och om igen på YouTube. )

Innan du svarar: Ja, jag kan givetvis stänga av bildströmmen på iPaden så är det inte ett problem längre, men tråden handlade om att det förr eller senare lär dyka upp en historia där någon inte tänkt på konsekvenserna. Tänker man sig för lite blir det aldrig ett problem.

Apple marknadsför även Photo Stream för Apple TV, och där är det i högsta grad en gemensam angelägenhet i ett hem, snarare en en personlig produkt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-23 23:56

"Fem myror och Manboy" har jag aldrig sett...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-24 20:22

"Fem myror och Manboy", låter inte som något treåringar borde se..

  • Medlem
  • 2011-10-28 16:33

Jag har precis samma "problem" med detta och är faktiskt förvånad över att Apple uppenbarligen inte har tänkt på det. Hos mig är det båda barnen hemma OCH mina föräldrar i Tyskland som fick ärva mitt gamla iPad. Bildströmen kändes (vid sidan av iMessage) som den största grejen för mitt sätt att använder iOS prylar …

Ursprungligen av ralp:

Jag har precis samma "problem" med detta och är faktiskt förvånad över att Apple uppenbarligen inte har tänkt på det. Hos mig är det båda barnen hemma OCH mina föräldrar i Tyskland som fick ärva mitt gamla iPad. Bildströmen kändes (vid sidan av iMessage) som den största grejen för mitt sätt att använder iOS prylar …

Om alla har egna enheter som inte delas så är det ju bara att skapa egna AppleID's för just iCloud.

Delar man enheter är det ju en annan femma..

Jag ser fram emot redovisning av framtida pinsamheter i denna tråd: http://www.99.se/allt-om-mac/220831-beratta-om-ahnejsekund.html

1
Bevaka tråden