Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D7000 presenteras 15/9

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan bara konstatera att vi tycker väldigt olika.

Vänder mig och somnar om, god jul...

Jag är ju ingen Fotoexpert, men tycker själv att jag fick rätt bra bilder idag

Oh, fina bilder på skogens konung!

Canon har släppt lite nyheter EOS 600D, hur står den sig mot D7000 ??

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-05-10 02:00
Ursprungligen av @ndreas:

Canon har släppt lite nyheter EOS 600D, hur står den sig mot D7000 ??

Canonkameran har högre läsbrsus och ett dynamiskt omfång runt 11 steg att jämföra med d7000 13,8 -14 steg på 100iso
Bildmässigt finns det ingen bättre APS idag än d7000 , Pentax K5 som har samma sensor men det skiljer lite mellan hur de presenterar detaljer vs brusreducering internt
Den senaste sensorn från Sony med kolumnvis A/D sittande på sensorkanten har idag ingen motsvarighet hos Canon

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-04-03 10:59

Väcker denna tråd till liv lite igen då.
Jag är riktigt sugen på en D7000.
Har en D90 och är jättenöjd med den!
Kan bara komma på en sak som jag stör
mig lite på och det är att det inte finns autofokus
när man filmar.. Vilket det gör på D7000.
Men i övrigt så är det en ganska liten uppgradering.
Frågan är om det är dumt.
Köpte min D90 för 4800kr så jag kanske kan få det
för den när jag säljer den, så då har jag inte gått
back på den (har bara haft den 2 månader).
Men D7000 får jag väl ge runt 10 000 kr för.
Vad tycker folk? Någon som har D7000 och är nöjd?
Kanske rent av finns någon som gjort ett sådant här byte själv?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-05-10 01:51

Den lillla APS rackaren D7000 är riktigt bra och det dynamiska omfånget är enastående, det låga läsbrsuset gör att jag kan ta fram mer detaljer ur de lägsta nivåerna/skuggor än vad jag kan få fram med 5dmk2.
Lågljusfotografering=höga iso är också enastående bra trots den mindre sensorn och även i jämförelse med 5dmk2
.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-05-10 02:15

den som är intresserad kan se hur bra d7000 är i jämförelse med mina 5dmk2 vad det gäller dynamiskt omfång DR test 5dmk2 och Nikon d7000 - Fotosidans Forum
Mina 5dmk2 har en 2,26 gånger större sensoryta än den lilla sensorn i d7000.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-05-25 03:04

Jag har även på skoj gjort en jämförelse mellan en S-95 kompakt och 5dmk2 som har stort problem med mönsterbrus liksom alla Canon SLR kameror pga dålig utläsning och signalomhändertagande .
S-95 har en liten BSI ccd från Sony. https://picasaweb.google.com/mikael.risedal/DR5dmk2VsD7000?pli=1&gsessionid=hsSrsJTneKywULBjsezW6Q#

Kul jämförelse! Inte illa pinkat av s95an på sista bilden.

Skulle gärna byta ut min Lumix FX-580 som är otroligt luddig i teleläget och allmänt grusig. "Tyvärr" är den byggd som en stridsvagn och går inte sönder...

När du lägger fram det sådär låter valet lätt: jag skulle absolut ta en D90 och en 4S över en D7000.
I verkligheten beror det förstås mest på hur fotointresserad du är. Har du tänkt lägga 30000 på bra optik de närmaste åren, och har foto som ditt största intresse, är D7000 det självklara valet. Tänker du plåta ungarna med kitgluggen då och då kommer du vara glad som en speleman med din D90 och din nya iPhone
Fast om jag försöker läsa mellan raderna misstänker jag att din ambitionsnivå ligger någonstans däremellan? Då blir det förstås svårare...

Annat som förbättrats i D7000 jämfört med D90 är filmning i 1080p med kontinuerlig autofokus, mic-ingång, vädertätning och hantering utav manuell optik. (t ex fungerande A-läge)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-31 19:53

Det blev en Nikon D90 från Scandinavian Photo för 4990:- (fraktfritt). Ett utmärkt pris!

Det knäppaste av allt är att jag får med ett Sigma 18-50/3,5-5,6 objektiv. Hade jag beställt bara huset så hade det kostat 5490:-

Vad ska jag göra med ett sånt skräpobjektiv? Förslag någon? Bokstöd? Plocka isär och kolla hur det är gjort? Nytt kostar det 695:-, så man kan nog inte ens få en 100-lapp för det på begagnatmarknaden.

Bevaka tråden