Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du en första generationens iPod Nano? Dags att byta...

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tydligen har Apple återkallat alla gamla första generationens iPod Nano.

Apple - Support - iPod nano Replacement Program

Jag hittade åt min gamla Nano i byrålådan och följde instruktionerna. Vi får se om det dyker upp någon ny i brevlådan snart. Det skulle ju vara trevligt

iPod Nano 1st Generation, så här ser den ut:

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-12 10:44

Haha samma här. Har tänkt sälja min skitlänge och såg av en slump detta.
Letade fram den knappade in s/n och nu kommer det en ny

Eller ja, undra de de kommer ersätta den med?

Kommer ersättas med en likadan vad jag förstod från länken.

Drog den slutsatsen från detta "If you have a personalized iPod nano, you will receive a non-personalized replacement. Make sure to use iTunes to back up any data on your current iPod nano before sending it in for a replacement unit."

Märkligt, har man alltså haft dessa gamla iPod's på lager? Eller så har man tillverkat nya, låter dyrt iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-12 10:55
Ursprungligen av keptang:

Kommer ersättas med en likadan vad jag förstod från länken.

Drog den slutsatsen från detta "If you have a personalized iPod nano, you will receive a non-personalized replacement. Make sure to use iTunes to back up any data on your current iPod nano before sending it in for a replacement unit."

Märkligt, har man alltså haft dessa gamla iPod's på lager? Eller så har man tillverkat nya, låter dyrt iaf.

Svårtolkad text, står dock att det tar SEX veckor så det kan innebära att de bara byter ut batteriet och skickar tillbaka.
Tror inte man har gamla lager men man kan ju hoppas på en helt ny

Ursprungligen av keptang:

Drog den slutsatsen från detta "If you have a personalized iPod nano, you will receive a non-personalized replacement. Make sure to use iTunes to back up any data on your current iPod nano before sending it in for a replacement unit."

Det där handlar bara om att de inte går och graverar in samma text som du kanske hade på din gamla.

Annars tror jag nog de har ett restlager av 1G-nano liggandes, som inte såldes på den tiden. Vet ju inte hur många som ska bytas ut heller, kanske handlar om nåt väldigt lätthanterligt antal.

Jag fick min iPod 3G utbytt mot en exakt likadan i mars 2006, fast ingen hade sålts sedan juli 2004.

Nya lär det vara, trevligt för alla som har en och kan få den utbytt mot en ny fräsch.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-12 12:26

Vi har reggat 3st för reklamation. Undrar om man ska skicka dom i samma returkartong??

Jag tror inte dom kommer att byta ut något. Det blir som med iPhone... krånglande enhet byts ut direkt mot en ny. Det är vad jag tror i alla fall.

Kan tänkas att dom har en drös liggande på lager någonstans, men helt ärligt tror jag inte riktigt att dom har det. Vilken firma skulle vilja ha gamla modeller stå och samla damm på någon lagerhylla? Definitivt inte Apple... Nej, jag hoppas och tror att vi får ut en ny Nano

Ursprungligen av iTiger:

Jag tror inte dom kommer att byta ut något. Det blir som med iPhone... krånglande enhet byts ut direkt mot en ny. Det är vad jag tror i alla fall.

Kan tänkas att dom har en drös liggande på lager någonstans, men helt ärligt tror jag inte riktigt att dom har det. Vilken firma skulle vilja ha gamla modeller stå och samla damm på någon lagerhylla? Definitivt inte Apple... Nej, jag hoppas och tror att vi får ut en ny Nano

Du läste inte informationen om deras utbytesprogram?

Har inte använt min på flera år, men det är lika bra att passa på, så får man se vad som dyker upp. Skulle vara kul med en ny, då jag gillar de nya nanosarna och skulle köpt en om jag inte redan haft en touch, men jag tänker inte hålla andan för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-13 14:38

Det kan vara skillnad på 2 och 5 år?

Ursprungligen av Yes:

Det kan vara skillnad på 2 och 5 år?

Det jag menade var att man inte slänger resterande poddar i ett svart hål när de slutar säljas.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-13 16:40

Självklart inte. Jag förstod att du menade så.....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-13 20:31

Någon som inte fått igenom sitt byte? Mitt gick igenom i alla fall. Känns som om det skulle kunna vara fråga om väldigt många enheter. Jag hoppas givetvis på en frimärkesvariant. Annars hade det lika gärna kunnat få vara då kag har inte använt den på flera år i alla fall.

Jag har fått igenom mitt byte (om jag inte missförstod nånting). Kan det inte vara så att de bara byter ut batteriet, men att det är samma iPod eller innebär det för mycket jobb?
De skrev också att man inte skulle skicka med lurar och annat, för de kommer inte skickas tillbaka, vilket kan tolkas som att det det inte är nån ny man får.

Har en gammal nano i någon låda, synd bara att hunden kom åt att tugga på den när hon var valp, så den har lite fula bitmärken på sig. Undrar om apple bryr sig om det?

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-11-14 21:30

Min teori är i alla fall att Apple lär skicka ut sprillans nya. Huruvida det är av den senaste modellen återstår att se men jag kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att de tänker reparera modellerna. Vart ska de få tag på batterier, de har ju knappast något lager liggande och har de det så är de batterierna värdelösa och utgångna, vad jag tror. De kanske skickar ut lite blandade årgångar av iPod Nano men detta känns också lite konstigt, inte lika "cleant" och smidigt som Apple brukar se till att det blir.

Sen är ju det starkaste beviset på att det blir en ny nano att det står utbytesenhet och inget annat

Ursprungligen av Emil D:

Min teori är i alla fall att Apple lär skicka ut sprillans nya. Huruvida det är av den senaste modellen återstår att se men jag kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att de tänker reparera modellerna. Vart ska de få tag på batterier, de har ju knappast något lager liggande och har de det så är de batterierna värdelösa och utgångna, vad jag tror. De kanske skickar ut lite blandade årgångar av iPod Nano men detta känns också lite konstigt, inte lika "cleant" och smidigt som Apple brukar se till att det blir.

Sen är ju det starkaste beviset på att det blir en ny nano att det står utbytesenhet och inget annat

Du resonerar klokt. Dom kommer definitivt inte att byta ut några batterier i alla fall. Jag tror heller inte dom har en massa 2005-modeller på lager någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 09:33

Jag läste på Macrumors att de kört samma grej i Japan förra året: MacRumors Forums - View Single Post - Apple Launches Worldwide Replacement Program for First-Generation iPod Nano. Då fick man tillbaka en likadan (antagligen en gammal med nytt batteri och nytt skal).

Senast redigerat 2011-11-16 09:46
Ursprungligen av doomas:

Jag läste på Macrumors att de kört samma grej i Japan förra året: MacRumors Forums - View Single Post - Apple Launches Worldwide Replacement Program for First-Generation iPod Nano. Då fick man tillbaka en likadan (antagligen en gammal med nytt batteri och nytt skal).

Där ser man. Frågan är om det är värt krånglet då, min gamla funkar ju faktiskt fortfarande, och används knappt.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-11-16 17:05
Ursprungligen av doomas:

Jag läste på Macrumors att de kört samma grej i Japan förra året: MacRumors Forums - View Single Post - Apple Launches Worldwide Replacement Program for First-Generation iPod Nano. Då fick man tillbaka en likadan (antagligen en gammal med nytt batteri och nytt skal).

Låter ju som en besvikelse, undrar om de har täckning nog att göra samma sak när det handlar om så många fler länder. Läste jag rätt förut så var det ju "bara" Japan och Sydkorea. Återstår att se! Jag ger inte upp hoppet om ett sprillans nytt frimärke!

fan
här stod man nere i källarförrådet och grävde igår i tron om att man skulle få en NY ipod nano

besvikelsen är total

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 16:48

Play-knappen fungerar inte på min, hoppas jag får tillbaka en som fungerar

Mitt nummer verkar höra till utbytesenheterna. Lustigt nog så bytte jag batteriet själv i somras. Inte för att det exploderat utan för att det slutat ta laddning. Det blev lite korta joggingturer om man säger...

Jag har egentligen inga andra fel på min och använder den dagligen ihop med klockradion, men min nyfikenhet över vad som kan tänkas dyka upp i lådan tar över känner jag. Man kanske får en likadan men med fler giggabajt om inte annat.

Jag har en på 4 GB. När det det upp nanosar med 8 GB?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har en på 4 GB. När det det upp nanosar med 8 GB?

Andra generationens nano fanns med 8 GB, den första fanns med 1, 2 eller 4 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 14:14

Bara jag som fortfarande inte fått mina "transportförpackningar"?
Skulle ta två arbetsdagar.

Du har nog blandat ihop siffforna... det står att du får anvisningarna "inom 10 arbetsdagar...".

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 14:35
Ursprungligen av Anders Täpp:

Du har nog blandat ihop siffforna... det står att du får anvisningarna "inom 10 arbetsdagar...".

10 dagar står det inte hos mig

Bästa/bäste XXX:

Vi har tagit emot din begäran om en utbytes IPOD NANO. Ditt reparations-ID är XXX.

Serienummer: XXX

Vår inledande diagnos visar att ditt produktutbyte troligtvis täcks av garantin, en AppleCare Protection Plan eller ett Apple reparations- eller utbytesprogram och att du därför inte ska behöva betala för det. Vi kommer att underrätta dig om eventuella frågor om kostnader för reparationen.

Inom två arbetsdagar kommer du att få anvisningar för returnering av originalet samt de transportförpackningar du ska använda. Använd ingen annan förpackning, eftersom en ursprunglig produkt som får transportskador som resultat av olämplig förpackning inte är berättigad till service och därför kommer att returneras till dig utan att den har reparerats. Inkludera inte några andra artiklar, som hörlurar eller adaptrar, eftersom de inte kommer att skickas tillbaka till dig. Leveranstiden till Apple är cirka två arbetsdagar. Apple skickar ett e-postmeddelande till dig när din produkt når reparationscentret.

Leveransadress:
XXX

Undvik upphävande av denna begäran om utbyte genom att skicka tillbaka den ursprungliga produkten till Apple inom tio (10) arbetsdagar. Om du inte längre behöver service, kan du kasta bort den förpackning Apple skickar till dig.

Din reparationsstatus finns tillgänglig online

Om servicen omfattas av garantin, en AppleCare Protection Plan eller ett Apple reparations- eller utbytesprogram gäller villkoren enligt garantin, AppleCare Protection Plan eller Apple reparations- eller utbytesprogram. Annars gäller Reparationsvillkor för Apple.

Apple

Ja, jag instämmer med det där troligtvis. Jag antar dock att det står för att de har en standardmall bara

Jag tycker formuleringen i den här texten i brevet är en aning märklig. Har ni samma text?

"Vår inledande diagnos visar att ditt produktutbyte troligtvis täcks av garantin, en AppleCare Protection Plan eller ett Apple reparations- eller utbytesprogram och att du därför inte ska behöva betala för det. Vi kommer att underrätta dig om eventuella frågor om kostnader för reparationen."

Jag ska alltså "troligtvis" slippa betala ... ???

Bevaka tråden