Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-12 09:19

Hittar inget datum för release av denna uppgradering... Någon som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-12 16:22
Ursprungligen av lensv:

Hittar inget datum för release av denna uppgradering... Någon som vet?

Enda jag hittade var

"The new versions of the apps will be released in the weeks following the IFA 2011. "

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-27 18:13
Ursprungligen av zappee:

Enda jag hittade var

"The new versions of the apps will be released in the weeks following the IFA 2011. "

Byt ut weeks mot months så stämmer uttalandet.

Det har nu gått ganska många veckor sedan IFA. Ingen som har hört något om uppdateringen?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-26 16:54
Ursprungligen av Arnold Corns:

Det har nu gått ganska många veckor sedan IFA. Ingen som har hört något om uppdateringen?

Från deras FB-sida

NAVIGON Hi Florian,
the new NAVIGON MobileNavigator 2.0 for iOS will be released in November.

Nu är 2.0 här! Håller på o lägger in vilka kartor som jag vill ha med från början, ska bli kul o se gui:t

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 10:28
Ursprungligen av westerlu77:

Nu är 2.0 här! Håller på o lägger in vilka kartor som jag vill ha med från början, ska bli kul o se gui:t

Får man nya versioner av de kartor man redan köpt?

Ursprungligen av zappee:

Får man nya versioner av de kartor man redan köpt?

Jag tror det, är inte hundra dock.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2011-11-17 11:33

Snabb recension efter att ha installerat och kört mina 13 km till jobbet:
-Tydligare knappar i kartläget
-Tydligare gränssnitt över lag
-"Nya" hastighetsgränser, åtminstone på "min" resväg
-Dock några mindre fel kvar på kartan kvar

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2011-11-17 11:30
Ursprungligen av zappee:

Får man nya versioner av de kartor man redan köpt?

Ja, det får man (Q3 2011). Men man får betala för framtida uppdateringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 09:55

Lägg gärna med lite mer info efter att du har uppdaterat. Gärna

Är nyfiken men kan inte uppdatera just nu!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-17 13:14

Alla mina sparade Navigon-favoriter (adresser etc. alltså) verkar ha försvunnit efter uppdateringen... Hur gick det med era? (Jag hade många... går ju liksom inte att fylla på dem igen... Platser, ibland utan adress, runt om i Europa...! Är de borta så hittar jag ju liksom aldrig tillbaka till de platserna!)

En annan sak, jag klickade nyss på "Uppdatera" i fliken för tillbehör eftersom den menyn hade en liten "röd-markering-med-en-siffra-i" (en 5:a). Alltså något att kolla upp på IOS-språk. Fick slå in mitt AppleID och sedan började en av posterna att laddas hem. I mitt fall är det "Panorama View 3D". Det stämmer ju så tillvida att jag köpte till den för nå't år sedan när den kom. Men nu blev jag lite orolig att det kommer att kosta igen, eller..?
Det är ju en bauta-fil så det tar ett tag att få hem den. Konstigt i alla fall att den inte hängde med i den övriga uppdateringen?

Annars verkar allt vara förbättrat, lättare att använda och betydligt mer genomtänkt!

/Magnus

Ps. Observera att ni återigen måste slå på fartkameravarningen!! Den hamnar som vanligt i avstängt läge efter en uppdatering.

  • Medlem
  • 2011-11-17 13:27

Själv har jag fortfarande pengar kvar som jag fick av Apple när jag köpte min MBP. Funderar på att slå till på Navigon, trots att jag har köpt Navmii (funkade inget vidare, men bara 38:-) och Waze som är gratis, men vill använda datauppkopplingen. Någon som hunnit testa nya version 2.0? Det är ju riktigt bra pris nu. Ingår fartkameravarningar i denna version? (lite svårt att hitta rätt på deras hemsida tyckte jag) Hur är det med kartor, får man fortsätta ladda ner dessa när de uppdaters, eller kostar det nåt? På deras iTunessida står det lite kryptiskt...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-17 13:46

Update: Efter andra omstarten så fanns plötsligt alla favoriter där igen! Puh!!!

"Panorama View 3D" tillbehöret är nu färdigladdat och jag hoppas att jag inte kommer att bli debiterad 95:-- eller vad det var en gång till!?
(Lite irriterande med den där 5:an som lyser vid kundvagnen på fliken för tillbehör..! Vad skall uppdateras mer? Måste jag köpa alla tillbehör innan den försvinner? Hmmm..!)

Korsriddaren, om du bortser bara en aning från mina kanske något kraftiga reaktioner på en del buggigheter efter den senaste uppdateringen så kan jag inte annat än rekommendera ett köp! Men du kan väl köpa via Appstore om nu Navigons sida är svårbegriplig, eller?
Ja, fartkameror har då jag alltid haft varning för! Funkar kanon!
Jag har inget läst eller hört om att uppdateringar av kartorna kommer att kosta något framöver..? Var sägs det?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2011-11-17 14:56
Ursprungligen av meko:

Jag har inget läst eller hört om att uppdateringar av kartorna kommer att kosta något framöver..? Var sägs det?

Från länken ovan:

Citat:

NAVIGON FreshMaps XL is also available at a reduced price during this period. The map subscription can be bought simply as an in-app purchase for a one-off fee. The Europe version costs €14.99 (instead of €29.99), and the regional versions cost €24.99 (instead of €49.99). Of course In-app packages that have already been purchased can still be used as before. .In order to download the map material an internet connection is necessary. If you only update the software without the maps, the download calls upon less time accordingly.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 15:20

Så om man har den gamla Europe-versionen är det bara att uppdatera. Man riskerar inte att tappa något?

  • Medlem
  • 2011-11-17 16:13

Då är ju bara frågan vilken version man skall ta... Europe, eller EU10. Känns ju som att Albanien etc, ligger ganska långt ner på listan över länder som man "behöver".

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 16:28
Ursprungligen av Korsriddaren:

Då är ju bara frågan vilken version man skall ta... Europe, eller EU10. Känns ju som att Albanien etc, ligger ganska långt ner på listan över länder som man "behöver".

Fast om man väl hamnar där skulle nog en GPS vara trevligt

Jag funderar på att slå till på US nu när det är rea. Starkaste skälet är väl "kan vara bra att ha"

  • Medlem
  • 2011-11-17 17:03

Jävlar i havet... nu tankar min iPhone så att den nästan glöder.

Uppdaterat och alla mina favoriter finns kvar.
I kartläget finns längst ned till höger en varningstriangel för Mobile Alert Live som jag stör mig på. Jag har redan köpt tjänsten Traffic live och nu har de kommit en ny tjänst som man ska betala för. Om man väljer att inte ha Mobile Alert Live, varför ska då den fula knappen finnas där?
Annars ser det bra ut än så länge. Förhoppningsvis säger den inte till mig att hålla till vänster vid varje avfart på nästan hela E6:an i Skåne trots att där inte är mer än två filer och en avfart.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 14:10
Ursprungligen av korthoga:

Uppdaterat och alla mina favoriter finns kvar.
I kartläget finns längst ned till höger en varningstriangel för Mobile Alert Live som jag stör mig på. Jag har redan köpt tjänsten Traffic live och nu har de kommit en ny tjänst som man ska betala för. Om man väljer att inte ha Mobile Alert Live, varför ska då den fula knappen finnas där?
Annars ser det bra ut än så länge. Förhoppningsvis säger den inte till mig att hålla till vänster vid varje avfart på nästan hela E6:an i Skåne trots att där inte är mer än två filer och en avfart.

Traffic Live och Mobile Alert Live är väl dock skilda tjänster.
Den sistnämnda är ju någon "radaralert" främst för Tyskland och Österrike.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-18 20:29

jag tänkte köpa appen nu men blir osäker på om det är med kartor eller kostar det extra om man ska ha det, så det inte är själva appen i sen som kostar 569kr?

Ursprungligen av Fourty:

jag tänkte köpa appen nu men blir osäker på om det är med kartor eller kostar det extra om man ska ha det, så det inte är själva appen i sen som kostar 569kr?

Kartor ingår i den omfattning som appen beskriver. W Europe=Västra Europa. Sen laddar du ner de kartor du vill ha i Västra Europa.

  • Medlem
  • 2011-11-18 21:12

Jag köpte appen igår, och alla kartor ingår. Hur länge man har tillgång till kartuppdateringar, är jag dock osäker på, då jag inte lyckades finna den informationen på deras hemsida...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-18 23:45
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag köpte appen igår, och alla kartor ingår. Hur länge man har tillgång till kartuppdateringar, är jag dock osäker på, då jag inte lyckades finna den informationen på deras hemsida...

bra info, tack.

undra om inte FreshMaps XL är att man får uppdaterade kartor hela tiden?

  • Medlem
  • 2011-11-19 08:33
Ursprungligen av Fourty:

bra info, tack.

undra om inte FreshMaps XL är att man får uppdaterade kartor hela tiden?

Freshmaps kostar 149:- och då får man kartuppdateringar fyra gånger om året. Om detta är en kostnad per år, så är det inte så dyrt att hålla sig ajour. Någon med större insikt i ämnet får gärna uttala sig om detta!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 14:49
Ursprungligen av Korsriddaren:

Freshmaps kostar 149:- och då får man kartuppdateringar fyra gånger om året. Om detta är en kostnad per år, så är det inte så dyrt att hålla sig ajour. Någon med större insikt i ämnet får gärna uttala sig om detta!

Som jag fattar det är det en engångskostnad.

"NAVIGON Thanks for your additional questions! FreshMaps provides quarterly map updates for at least two years for a onetime fee."

  • Medlem
  • 2011-11-19 14:52
Ursprungligen av zappee:

Som jag fattar det är det en engångskostnad.

"NAVIGON Thanks for your additional questions! FreshMaps provides quarterly map updates for at least two years for a onetime fee."

Eller snarare en tvåårskostnad. För varar det i två år, så får man snällt pynta 149:- igen 2013/2014. Frågan är bara hur länge man har på sig att köpa den här tjänsten, eller om man egentligen var tvungen att köpa den när man köpte själva Navigonmjukvaran för sin iPhone...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 15:01
Ursprungligen av Korsriddaren:

Eller snarare en tvåårskostnad. För varar det i två år, så får man snällt pynta 149:- igen 2013/2014. Frågan är bara hur länge man har på sig att köpa den här tjänsten, eller om man egentligen var tvungen att köpa den när man köpte själva Navigonmjukvaran för sin iPhone...

at least 2 years, nog ingen som vet vad som händer efter det.

Du kan nog köpa tjänsten när du vill, fast den är rabatterad nu. Man har ju fått kartorna för Q3 nu.

Bevaka tråden