Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på en Nikon 1 V1 - vilka är alternativen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-20 21:54

Hej,
Vi funderar på att utöka våra inventarier med ännu en kamera på redaktionen. Idag har vi en Nikon D2 och en D3:a. Vad vi vill ha är en liten smidig kamera, gärna med utbytbara objektiv men det är inte ett måste om det fasta är tillräckligt allround. Vi kollar just nu på Nikon 1 V1, men vilka alternativ finns? Ett som vi funderat på är Nikon P7100 (en ganska annorlunda kamera förvisso) och enligt Techradar så är Olympys OEN E-P3, Sony NEX-5 och Panasonic Lumix DMC-GH2 de som är de närmsta konkurrenterna.

Vi kommer använda kameran för småjobb och vill ha den så flexibel som möjligt. Dvs man ska inte behöva släpa den stora kameraväskan så snart man ska göra något. Att få plats med kameran i en ficka och ett extraobjektiv i den andra känns väldigt lockande. Det är viktigt att den tar bra bilder ner till ISO 3200 och att den tar en bild när man trycker på knappen. Dessutom ska den tåla lite väder och vind även om man inte behöver kunna spika med den.

Jag gissar att det finns lite åsikter i ämnet och kanske är det någon som har en kamera med de egenskaper vi söker som kan rekommenderas. Kom gärna med förslag och idéer på vad man ska titta efter och var för- och nackdelarna ligger. Jag utvecklar gärna mer om ni har några frågor.

Kolla in tråden om digitalkompakt med magiska egenskaper. Den är iofs gammal, men innehållet på de två sista sidorna är aktuellt.

Jag är amatörfotograf med betoning på amatör. Jag har en NEX-5, och jag är inte helt nöjd med den som kamera betraktad. Den är lite jobbig att ha med att göra, det är mycket bläddrande i menyer för att göra enkla inställningar. Hade en Canon EOS 350D innan och den var tyngre och större men samtidigt smidigare att använda. Skulle jag köpa en ny kamera idag skulle jag inte välja en NEX-5. Jag är trots allt i det stora hela nöjd eftersom jag köpte den riktigt billigt.

Leica? Kan väl inte blir mer kompakt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-23 16:28

Jag är inte säker på att V1 är något bra alternativ, man måste böka med en liten extern blixt, kamera+ objektiv är inget man tar med sig i innerfickan osv. Vad det gäller bildkvalitet så håller sensorn högre signalnivå vilket kan ses i lågljussituationer=högre iso än tex G12 , S95 , Nikon P7100 som alla bygger på samma och mindre Sony sensor och skilnader kan ses till V1 fördel.
Men nja till V1 , själv tycker jag att tex G12 , s-95 bildkvalitet håller bra klass vad det gäller jpg och fotograferar man raw så blir resultatet mycket bra om man besitter lite kunskaper vad det gäller rawhantering.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-11-23 17:02

Är inte heller så impad av V1. Prövade den lite snabbt på fotomässan i helgen som var och tyckte sökaren var ganska liten och trång, iaf för mig som har glasögon.

Jag provade också Panasonic GX-1 som bör komma ut i handeln om några veckor. Det var en liten läcker rackare med betydligt bättre sökare (som dock kostar en slant extra) och många behändiga funktioner. Den nya 14-42-zoomen med motor ("power zoom") var också en pärla, snabb i fokus och bra skärpa. Vad jag har kunnat läsa mig till är GX-1 ett rejält steg framåt i bildkvalitet om man jämför med GF-2 och -3, den har samma sensor som storebror G-3.

Även de nyare NEX-husen verkar spännande, dock tycker jag att objektiven är för stora och klumpiga (men storleken följer ju av den större sensorn). Bildkvaliteten är dock riktigt bra, även på höga ISO.

Dpreview har en bra jämförelsesida där man kan titta på deras testbilder från olika kameror vid olika ISO: DPreview

Kul att någon annan var runt och klämde på spegellösa under mässan. Jag förstår nog inte riktigt vitsen med att kalla Pannys nya för GX-1 - den borde ha hetat GF-4, för det är vad den är. Håller med om att den är bra, men personligen skulle jag inte köpa en kamera utan inbyggd sökare för något annat än turiständamål, speciellt inte om kamerans storlek är viktig - så fort man monterar externa sökare förvandlas både Olympus PEN och Pannys GF/X-serier - annars mycket smidiga och fina maskiner - till distinkt fickovänliga prylar. Och att hålla på att ta av och på sökaren varje gång den ska ner i fickan går bort.

NEX7 visar hur en idealisk spellös kamerakropp ska se ut: inbyggd sökare, liten, massor med externa kontroller. Det är beklagligt att Sony helt har misslyckats med objektiven och att NEX-paketen ur stoppa-ner-i-fickan-synpunkt är mer att jämföra med DSLR:er än med andra spegellösa. Det kan inte bara vara sensorn, för Samsung visar ju att det går alldeles utmärkt att skapa en hel uppsättning minimala pannkakor och zoomar för APS-C...

Om jag var tvungen att välja spegellös idag skulle valet antagligen faktiskt stå mellan Nikon V1 och Panny G3. G3:an är lite för stor, men har allt man vill ha. V1:an är liten (om än inte fullt så liten som den "borde") och frågan är egentligen bara om 1"-sensorn håller måttet.

Annars väntar jag Fujis utlovade spegellösa systemkamera - blir det något i stil med X100/10 kan den bli fantastisk, på att Samsung, Olympus eller Panny ska släppa ett NEX7-liknande mätsökaraktigt hus till sina redan nu utmärkta objektivserier, eller att Sony ska kunna matcha Samsung med åtminstone några objektiv i rimlig storlek för NEX7. Så fort något av det inträffar tänker jag slå till på det system som kommer först till skott.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-11-24 11:53
Ursprungligen av GustafMA:

[...] Annars väntar jag Fujis utlovade spegellösa systemkamera - blir det något i stil med X100/10 kan den bli fantastisk, på att Samsung, Olympus eller Panny ska släppa ett NEX7-liknande mätsökaraktigt hus till sina redan nu utmärkta objektivserier, eller att Sony ska kunna matcha Samsung med åtminstone några objektiv i rimlig storlek för NEX7. Så fort något av det inträffar tänker jag slå till på det system som kommer först till skott.

Ja, det är mycket på gång nu! Fuji LX10 (eller vad den nu kommer heta) ser ut att kunna bli en hit på alla plan utom ett: priset. Den får vara rejält mycket bättre än GX-1 mfl för att kunna försvara ett nästan dubbelt så högt riktpris (endast rykten så här långt, $1400). Hamnar den runt 10-11k i butik blir det en mycket allvarlig konkurrent till de bättre m4/3-kamerorna och Nikon 1. Om den däremot hamnar upp mot 14k (inte helt ovanligt att ta det amerikanska riktpriset x10 för svenska priser) blir det nog svårare. X100 ligger ju på ca 11k idag och LX10 kommer ju knappast bli billigare.

Ursprungligen av GustafMA:

NEX7 visar hur en idealisk spellös kamerakropp ska se ut: inbyggd sökare, liten, massor med externa kontroller. Det är beklagligt att Sony helt har misslyckats med objektiven och att NEX-paketen ur stoppa-ner-i-fickan-synpunkt är mer att jämföra med DSLR:er än med andra spegellösa. Det kan inte bara vara sensorn, för Samsung visar ju att det går alldeles utmärkt att skapa en hel uppsättning minimala pannkakor och zoomar för APS-C...

Jag tror det är fråga om bristande ledning. Sony har absolut allt know-how som behövs, med tanke på att den optikdivision de numera äger gjorde ultrakompakta zoomar redan på 80-talet, men det är något med det där företaget som ger dem en total avsaknad av känsla för vad som är viktigt i deras produkter. Att de har världens kompaktaste APS-C-kamerahus men de klunsigaste objektiven är ganska talande.

Vete tusan vad jag själv skulle ha köpt. Hade nog inväntat Fujis systemkamera jag med.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-23 21:24

Jag förstår definitivt resonemanget kring inbygd sökare. Samsung marknadsför just nu NX200 som tyvärr även den saknar sökaren. Blixt använder vi i princip aldrig, jag vet faktiskt inte om vi äger någon till våra andra kameror. Våra reportage görs för det mesta dagtid och vi använder helst det naturliga ljuset i våra bilder (det är ofta mycket rörelse och långa håll).

Bra att veta att objektiven till NEX inte är något vidare också. Men jag håller annars med om att den verkar ha allt annat. Synd att det ska vara så svårt att få en kamera som har allt

1
Bevaka tråden