Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd: Garanti och service av Appleprodukter

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kemppe:

För snart 4 veckor sedan, 3 augusti, lämnade jag in min iPad 2 på Media Markt där jag köpte den för att Home-knappen är glapp. Killen på Media Markt sa att Apple inte reparerar iPads, utan de verifierar felet och skickar en ny. Han sa att det skulle ta 2-3 veckor, vilket jag tyckte lät som ganske lång tid, framförallt om de bara skickar en ny. Men det var bara att gilla läget och vänta. Jag ringde Media Markt i fredags eftersom det då tagit mer än 3 veckor och då hade dom fortfarande inte fått min iPad.

Dåligt är ju bara förnamnet om ett sånt här garantiärende ska ta så lång tid.

Media Markt skickar den mest troligt till samma partner som i stort sett alla andra. Det företaget (som jag inte minns namnet på just nu) har ganska ofta väldigt långa servicetider på grund av att de har en orderbelastning som inte motsvarar antalet tekniker. Det är alltså inte direkt ovanligt att sådana här ärenden kan ta tid. Det är betydligt enklare med datorer där man kan lämna in hos ett lokalt företag som har certifiering från Apple att utföra service. Kanske är det så att Apple borde ta detta koncept även dit.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Media Markt skickar den mest troligt till samma partner som i stort sett alla andra. Det företaget (som jag inte minns namnet på just nu) har ganska ofta väldigt långa servicetider på grund av att de har en orderbelastning som inte motsvarar antalet tekniker. Det är alltså inte direkt ovanligt att sådana här ärenden kan ta tid. Det är betydligt enklare med datorer där man kan lämna in hos ett lokalt företag som har certifiering från Apple att utföra service. Kanske är det så att Apple borde ta detta koncept även dit.

Om det är som när jag jobbade med Apple så är det Anovo som tar iPadarna åt MediaMarkt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-30 23:37

Nu har jag ett par mac-datorer och en iPhone 4, så jag överlever, men visst saknar jag min iPad många gånger. Förhoppningsvis får jag den denna veckan. Frågan är när man kan börja klaga? Kan man komma till ett läge där man begär att man får en ny av Media Markt så får de sköta resten gentemot Apple? Nu hoppas man ju slippa sånt givetvis, men om man leker med tanken.

Det finns ju dom som är betydligt mer beroende av sin iPad än vad jag är. Om det alltid är dessa handläggningstider kanske apple ska se över rutinerna lite.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-31 00:52

Jag har för mej att Konsumentverket säger "skälig tid, vilket brukar betyda 3-4 veckor".

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-09-01 17:08

Idag var det 4 veckor och 1 dag sedan jag lämnade in den. Åkte till media markt för att ta reda på varför det tog sådan tid, och i förhoppning att jag skulle få en ny av dom idag. Fick prata med en kille som var väldigt proffsig och vänligt bemötande. Han sa direkt att så lång tid ska det inte få ta. Sedan ringde han verkstaden som sa att de skickat den för länge sen. Tror de var i kontakt med fraktbolaget också. Min enhet var iallafall spårlöst borta. Förmodligen stulen. Tack och lov hade de min modell hemma i butiken (svart 32 GB wifi) så jag fick en ny direkt på plats.

Så om den inte försvunnit så hade jag förmodligen haft den för 1 - 2 veckor sedan.

Stämmer det verkligen att man inte kan skicka sin Macbook air till Apple med posten eller liknande för garantiärende? Har ringt apple två gånger nyss och fått samma svar båda gångerna, att jag själv måste lämna den till en serviceverkstad. Närmsta serviceverkstad ligger i Uppsala och jag bor i Gävle så det känns ju inte så smidigt... Macbooken är köpt på apple store online för ca. tre månader sedan. Vad har jag rätt till för service?

Ursprungligen av guinness:

Stämmer det verkligen att man inte kan skicka sin Macbook air till Apple med posten eller liknande för garantiärende? Har ringt apple två gånger nyss och fått samma svar båda gångerna, att jag själv måste lämna den till en serviceverkstad. Närmsta serviceverkstad ligger i Uppsala och jag bor i Gävle så det känns ju inte så smidigt... Macbooken är köpt på apple store online för ca. tre månader sedan. Vad har jag rätt till för service?

Apple kan du inte skicka den till direkt, de har ett kontor i Stockholm, där finns helt enkelt ingen som kan reparera den.
Apple har istället Auktoriserade Serviceverkstäder dit du kan vända dig. De fungerar som Apples förlängda arm.

Här i Göteborg så är en av dessa AASP som de förkortas på Engelska MacForum i Femman.
Man kan skicka den dit med posten om man vill.

Är man smart då och gör RÄTT, så kontaktar man dem, får ett nummer på det hela.
Skickar den i originalkartong - som man slår in i neutral papp...
De tittar på den, fixar eller vad de vill och agerar som om de vore Apple.
Du får stå för frakten här, troligen för frakten hem med.

Du kan även pusha på Apple via deras Help-Line och få dem till att skicka bud efter den.
Det blir billigare för dig, men jobbigare eftersom du måste sitta och vänta på upphämtning.
(Du kanske kan lämna in den på budfirmans central?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-14 22:16

Är det ett garantiärende ska Apple stå för alla kostnader. Tom dina egna kostander du får i samband med ärendet. T ex resa till Uppsala, om Apple kräver att du ska åka dit med den
Normalt sett brukar Apple skicka en budfirma som hämtar upp datorn för leverans till ett serviceställe.
Ring dem igen, och säg att om de vill att du ska åka till Uppsala med dem, så skickar du en faktura till dem på dina kostnader (inkl förlorad arbetsförtjänst) enligt Konsumentköplagen. De ska stå för alla kostnader du åsamkas pga detta ärende.
Läs gärna Konsumentköplagen innan, och hänvisa till vilken paragraf det står under, när du ringer dem.

Bevaka tråden