Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Iphone som "trådlös telefon" i hemmet via WiFi

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om en vecka eller två blåser de in min fiber.

Jag tänkte då sluta köra telefoni via koppar.

Jag vill att vi skall kunna använda våra Iphones som "trådlösa telefoner" via WiFi då vi är hemma.

Att vi behöver köra någon app i våra Iphones förstår jag, kanske behöver vi också någon "burk" till utöver routern?

Exakt vad jag skall googla eller söka här på forumet är oklart, men jag har försökt med olika kombinationer av fast telefoni, Iphone med mera, samt WiFi och SIP utan att lyckas.

Är det någon som kan tipsa om en lösning?

Edit: Vad jag vill är alltså att de som ringer oss skall ringa på vårt vanliga hemtelefon-nummer och att vi skall svara i våra Iphones då vi är hemma, inom räckhåll för vårt WiFi.

/Magnus

Lustigt, satt faktiskt och kollade upp detta själv idag. Jag borde pluggat hypertoni, istället blev det IP-telefoni!

iSIP och Acrobits Softphone verkar göra det du söker efter, finns i App Store. Ingen extra hårdvara behövs.

Tack för det!

I så fall är det alltså IP-telefoni, och inte med dedikerad bandbredd i vårt stadsnät?

Och så måste jag välja en tjänsteleverantör som stödjer SIP?

/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-28 20:12

Nu frågar jag inte det här för att vara dryg, utan för att jag är uppriktigt nyfiken.

Har inte distinktionen mobil och fast telefoni spelat ut sin roll? Finns det verkligen folk som fortfarande bryr sig om de ringer till en mobil eller fast telefon? Är det ens värt besväret att försöka göra något åt saken? Varför inte använda Skype, det fungerar väl som ett nummer som alltid är med dig när man betalar för tjänsten?

Tror att operatörerna kan ha/hade tjänster där ditt fastna nummer kopplas till mobilnumret (inte att det hänvisas, utan att ditt fasta nummer enbart existerar under ditt mobilabonnemang). Då blir det iofs inte begränsat enbart till wifi-nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-28 21:40
Ursprungligen av ibish:

Har inte distinktionen mobil och fast telefoni spelat ut sin roll?

Jag har fortfarande fast telefon och mobiltelefon.
När mobiltelefonen fungerar hemma dygnet runt utan problem så släpper jag den fasta. Inte innan dess.

Jag gillar att veta att mina föräldrar och morföräldrar fortfarande kan ringa mig. Även när det mobila nätet är hårt belastat.

Ursprungligen av ibish:

Nu frågar jag inte det här för att vara dryg, utan för att jag är uppriktigt nyfiken.

Har inte distinktionen mobil och fast telefoni spelat ut sin roll? Finns det verkligen folk som fortfarande bryr sig om de ringer till en mobil eller fast telefon? Är det ens värt besväret att försöka göra något åt saken? Varför inte använda Skype, det fungerar väl som ett nummer som alltid är med dig när man betalar för tjänsten?

Tror att operatörerna kan ha/hade tjänster där ditt fastna nummer kopplas till mobilnumret (inte att det hänvisas, utan att ditt fasta nummer enbart existerar under ditt mobilabonnemang). Då blir det iofs inte begränsat enbart till wifi-nätet.

Det där är inte en dryg, utan en relevant fråga. Det handlar liksom om att "släppa sargen".

Men det visar sig att äldre släktingar t ex gärna vill ringa "hem" till oss, och inte skypa. Så jag gör bedömningen att jag vill behålla hemnumret ett tag till.

Vi är ju flera som delar på hemnumret också, så det funkar inte att helt släppa det även om vi alla har mobiler. (Jag kunde ju vidarekoppla hemnumret till en av våra mobiler, men det funkar ju inte om den som ringer söker en annan än den som får samtalet då.)

Ursprungligen av Husaby:

Men det visar sig att äldre släktingar t ex gärna vill ringa "hem" till oss, och inte skypa. Så jag gör bedömningen att jag vill behålla hemnumret ett tag till.

Löses i Skype-världen med: Skype online-nummer - VOIP-nummer - Skype

Senast redigerat 2012-01-02 15:12
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-12-28 20:26

Jag använder Telavox
Telavox - IP-telefoni, växlar och kommunikation

Dom har en app till iPhone också

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-28 20:45

Men det är väl inte till privatpersoner?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-12-28 20:50
Ursprungligen av kenjon:

Men det är väl inte till privatpersoner?

Jag har det i egenskap som privatperson.
Om det är någon special deal genom min internet leverantör vet jag inte.
Men alla inom våran bostadsrättsförening kan teckna avtal med dom.

Ojdå, jag hade ingen aning om det där med Telavox (använder dem också privat)

Enligt AppStore så kan jag som privatperson få möjligheten att ringa med mit hemnummer till fastnätpris var än jag befinner mig...

Måste prova..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-12-28 21:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Ojdå, jag hade ingen aning om det där med Telavox (använder dem också privat)

Enligt AppStore så kan jag som privatperson få möjligheten att ringa med mit hemnummer till fastnätpris var än jag befinner mig...

Måste prova..

Om det med hemnumret vet jag inte hur det ska gå till för jag fick aldrig någon förfrågan/val att portera mitt gamla nummer till IP-telefonen.
Fast nu är jag glad att jag bytte nummer för telefonförsäljare lyser med sin frånvaro

Det fungerar nog bara strålande

Men det är få tillfällen som jag kommer att behöva använda den eftersom jag sällan ringer till det fasta nätet numera. Har bara kvar den fasta telefonen för min mor som ringer på den telefonen:)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-12-28 21:22

Jag använder Telavox till alla nät,mobilt som fast.
Är jag hemma och är kopplad till Wifi ringer jag med Telavox och spar rejält med pengar

Ursprungligen av lappen71:

Jag använder Telavox till alla nät,mobilt som fast.
Är jag hemma och är kopplad till Wifi ringer jag med Telavox och spar rejält med pengar

I mitt fall så ringer jag mest mellan teliaabbonemang och då har jag 0:- i minutkostnad så...

Jag gör samma bedömning. Och med ip-telefoni så blir månadskostnaden (den fasta) så låg att det är ingen issue. Skype är inget alternativ - det ska fungera för mina föräldrar utan att behöva tjafsa med datorer eller annat

Dessutom är inte alltid mobiltäckningen så strålande (;) så ibland är det en fördel att kunna ha en trådbunden telefon. (Vi har exempelvis fläckar utan mobiltäckning i vårt hus - i tvsoffan av alla ställen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-29 16:30

Måste rekommendera Bria som i mitt tycke är en mycket bättre softphone för iPhone. Nackdelen med softphones är att de drar ganska mycket batteri, men det är smidigt att ha med sig på utlandsresan. Klart mycket billigare att ringa via IP-telefoni än att betala skyhöga roamingavgifter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-29 17:13

Vad är det i Bria som du tycker är fördelar? Jag har inte använt den....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-31 01:22

Framför allt så upplever jag att den funkar bäst, dvs att det går att ringa med den. Dessutom har den nog det snyggaste gränssnittet också.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-12-31 01:37
Ursprungligen av tony:

Framför allt så upplever jag att den funkar bäst, dvs att det går att ringa med den. Dessutom har den nog det snyggaste gränssnittet också.

Så det innebär att du testat alla andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-31 03:57
Ursprungligen av lappen71:

Så det innebär att du testat alla andra?

Kanske inte alla, men jag har testat iSip och SessionChat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-31 13:13

iSip hade jag problem med, ful tycker jag och lite strulig med en del operatörer. Däremot Acrobit's SoftPhone har funkat kalas.

Jag är helnovis på detta. Går det att använda andra IP-telefoniprogram till min operatör (Telavox) än Telavoxs egna app?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-31 14:33

Får du ut dina SIPinställningar från Telavox, kan du använda vilket program som helst. Telia släpper inte ut sina inställningar, men de flesta andra operatörer gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-01 14:38

Gillar också BRIA. Använder Megaphone´s SIP-konto för 19spänn i månaden...

15€ för tre månader... Det kändes dyrt...

1
Bevaka tråden