Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone lanserades för fem år sedan - hur såg din telefon ut vid den tiden?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Igår var det exakt fem år sedan Jobs stod på scen i vad många anser som höjdpunkten på hans karriär - den ursprungliga presentationen av iPhone.

Debatterna går höga om hur mycket konkurrenterna kopierat Apple, men jag tror inte någon på allvar kan hävda att iPhone inte för alltid förändrade mobilmarknaden.

Ett tydligt exempel på detta är en titt på hur våra mobiltelefoner såg ut vid tiden för iPhones lansering. Så i den här tråden vill jag att ni postar en bild på den mobil ni hade när Jobs visade upp iPhone för första gången.

Jag börjar med min, en Samsung D500 (en väldigt trevlig telefon, men ingen "dator i fickan" direkt):

Har för mig att jag hade en Samsung Omnia. Var kul att göra egna ROMS på den gamla Windows Mobile tiden

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har för mig att jag hade en Samsung Omnia. Var kul att göra egna ROMS på den gamla Windows Mobile tiden

Det är jag starkt tveksam till att du hade, därför att Jobs presenterade iPhone för första gången i Januari 2007 och TS frågade vilken mobil vi hade då iPhone presenterades första gången.

Omnia verkar ha kommit först i Juni 2008, alltså 1,5 år senare....

Själv hade jag en SonyEriksson K800i

Jag kan rekommendera er att glutta in på GSMArena.com - GSM phone reviews, news, opinions, votes, manuals and more... och klicka och leta bland alla telefontillverkare som finns i listan till vänster, eller söka uppe i rutan till höger. Det är en redig nostalgitripp, och det blir t ex oerhört tydligt hur oerhört många olika mobilmodeller som många tillverkare har vräkt ut på marknaden bara sen 2007 medan Apple har bara ett fåtal.

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2012-01-11 08:17
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det är jag starkt tveksam till att du hade, därför att Jobs presenterade iPhone för första gången i Januari 2007 och TS frågade vilken mobil vi hade då iPhone presenterades första gången.

Omnia verkar ha kommit först i Juni 2008, alltså 1,5 år senare....

Helt riktigt, då hade jag denna skönhet

Sony Ericsson W950i. En riktigt långsam och härlig "smartphone".

Jag satt med min otroligt tuffa TYTN och tyckte den var snabb med Windows Mobile 5 men buggade stup i kvarten.

Jag hade en Nokia 6120 Classic. Eller skaffade en det året, minns inte exakt. Jag tyckte då att det var den bästa telefon jag någonsin ägt, men även om den var en så kallad smartphone, med 3G och Symbian och en andra kamera så skulle jag idag lätt välja en 2007 års iPhone framför denna. Kvaliteten på telefonen var också ett skämt. Sen var den ju förstås ohyggligt mycket billigare än en iPhone.

En Ericsson R520 var min sista mobil innan iPhone
Sedan 2G, 3G, 3GS, 4 och nu 4s ....

Innan det? Allt? Siemens, Philips, Ericsson.... t39, 910, Fizz, SONY (med ngt rullhjul) osv....Nokia 3210, 3310, ngn platt med utdragbar antenn, Motrola Tac 130, Ericsson GH 197, 198, ...M600

Skulle ta en eftermiddag skriv ner dessa.

Senast redigerat 2012-01-11 07:10
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-11 16:10
Ursprungligen av Goflorp:

Skulle ta en eftermiddag skriv ner dessa.

Gjorde faktiskt det för ett tag sen, såhär ser min lista ut; (i hyfsad exakt användningsordning)

01. Ericsson GH688
02. Ericsson T18
03. Ericsson T28
04. Nokia 8210
05. Nokia 8850
06. Nokia 8910
07. Ericsson T68
08. Sony Ericsson T68i
09. Sony Ericsson T610
10. Sony Ericsson P800
11. Sony Ericsson Z600
12. Sony Ericsson P900
13. Sony Ericsson Z1010
14. Neonode N1
15. E-ten M500
16. Samsung D600
17. Nokia N80
18. Qtek 8500
19. Nokia N95
20. Sony Ericsson W880i
21. iPhone 3G
22. iPhone 3Gs
23. iPhone 4
24. HTC Sensation XL (används dock inte då jag använder iPhone 4)

Senast redigerat 2012-01-11 16:29
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-01-10 23:20

Qtek S200

Min första ”smartphone”. 2MP kamera, WinCE (?) som kontrollerades med en penna eller nagel. Svårt var det att använda utan penna, vilket medförde svårighet att ringa samtal efter ett par glas. Trevlig hårdvara, men segt UI.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-01-10 23:22

Sony Ericsson M600. Rätt ok för sin tid, men ett hemskt gränssnitt som varken var gjort för pennan eller fingret...

Ursprungligen av Arvid:

Sony Ericsson M600. Rätt ok för sin tid, men ett hemskt gränssnitt som varken var gjort för pennan eller fingret...

[ATTACH="CONFIG"]31636[/ATTACH]

Samma för mig.

Nokia N70 - Var aldrig nöjd med den.....
Det enda coola var att jag hade köpt den i Cape Town.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-10 23:45

SonyEricsson W810i. Fick anledning att plocka fram och använda den skarpt två dygn förra veckan när jag krossat displayen på iPhonen. En riktigt trevlig nostalgiupplevelse!

Så liten och behändig! Och riktigt kompetent, skulle nästan kunna klara mig med den. Läsa GP.se på bussen gick som vanligt eftersom de fortfarande håller sina sidor wap 2.0 kompatibla. IMAP inställningarna till mailen funkade fortfarande. Och vilken känsla i de gamla spelen jag inte visste jag hade jag saknat. Sen behövde jag lite mer avancerad hjälp än den klarade av och kände mig plötsligt oerhört naken och utlämnad mitt i folkvimlet utan iPhonen i fickan...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-01-11 00:04

Jag hade en helt ok Nokia N82 Kameran var fantastiskt bra minns jag! Var dock helt såld så snart iPhone visades. Touchskärmen var nog det som lockade mest. Jag hängde mycket på mobildelen av Pricerunner-forumet på den tiden. Bl.a. i denna episka tråden:
iPhone ligger mil för SE, Nokia och de andra... - PriceRunners Forum

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-11 01:18

Om jag minns rätt så var det en SE 750i. Jag var otroligt nöjd med den. Då.

Nokia 3210.

Lades inte i byrålådan förrän förra året då det inte ens finns piratbatterier att få tag på längre. Fick väl ut tio år ur den!

Herregud vilken nostalgi, roligt att se alla dessa gamla skönheter! Har nog haft varenda en..

Jobbade på Sony Ericsson då iPhone släpptes, så jag hade givetvis en P5i..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-11 18:58
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Herregud vilken nostalgi, roligt att se alla dessa gamla skönheter! Har nog haft varenda en..

Jobbade på Sony Ericsson då iPhone släpptes, så jag hade givetvis en P5i..

Lite OT, men hur var reaktionerna bland kollegorna på Sony Ericsson efter att iPhone presenterats?

Ursprungligen av ibish:

Lite OT, men hur var reaktionerna bland kollegorna på Sony Ericsson efter att iPhone presenterats?

Bland dem jag kände på SE då så lät det väldigt mycket som dåvarande Palm-CEO:n. "We've learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone. PC guys are not going to just figure this out. They're not going to just walk in." Även om de såg iPhonens överlägsna användarupplevelse så trodde de detta var smärre detaljer som kunde implementeras och slängas in i deras existerande produktplan.

Ursprungligen av Hagelin:

Bland dem jag kände på SE då så lät det väldigt mycket som dåvarande Palm-CEO:n. "We've learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone. PC guys are not going to just figure this out. They're not going to just walk in." Även om de såg iPhonens överlägsna användarupplevelse så trodde de detta var smärre detaljer som kunde implementeras och slängas in i deras existerande produktplan.

...och jädrar vad de misstog sig på den punkten...

Sony Ericsson Z600 + Palm V

Ååååh, mysig tråd! Jag hade en Nokia (precis som den 3310 som föregick den).
Tror det var en 6131 (?). Jag älskade den djupt. Ungefär såhär såg den hursomhelst ut, även om jag har för mig att innandömet var svart, och inte plastsilver?

Hur som helst. Jag har aldrig älskat en telefon så mycket som jag älskade den här.... tills iPhone, då. Den var tuff, smidig, och om den inte hade tokkollapsat nångång 2008 skulle jag haft den än idag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-01-11 08:05

Sony Ericsson K600i

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-11 08:06

Denna hade jag innan iPhone.

Sony Ericsson W880
Sony Ericsson W880 - Full phone specifications

Jag var väldigt nöjd med den men...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-01-11 09:21

Hade en SE W880i.

Ursprungligen av BlackSmp:

Sony Ericsson W880
Sony Ericsson W880 - Full phone specifications
[ATTACH="CONFIG"]31648[/ATTACH]
Jag var väldigt nöjd med den men...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-11 09:09

Kul tråd Adrian!

Jag hade en SE K550i. Den var jag hyfsat nöjd med eftersom man kunde ringa, skicka sms och kolla RSS om jag inte mins fel. Med facit på hand måste det nästan ha känts som öppen mål för Apple.

Jag hade då en Siemens S 55

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLRTlrxkwF02g6vZQ5-v0rRisvUVOJ-DgumMwDNhXATdAYMzDQ

Bra telefon, men hemskt usel "färgskärm"

Mycket kort därefter en SonyEricsson w610i, som hade/har den (ljudmässigt) bästa radion och mp3-spelare som jag någonsin varit med om i en mobil. Däremot alldeles för små knappar, även om man vande sig.

http://www.interstar.ua/mobile/img/phones/sonyericsson_w610i_plush_orange_add_45.jpg

Även jag hade en Sony Ericsson K800i. Vad jag gillade bäst med den var batteritiden och möjligheter att skapa en grupp som kunde få telefonen att ringa även om telefonen var inställt på möte (där telefonen vanligtvis inte ringer).

Bevaka tråden