Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS helt borta - fel lokalisering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som upplever samma problem som jag och några vänner upplever med GPS lokaliseringen? Vi placeras flera km fel. Det är ett sporadisk fel som kommer och går och eventuellt är kopplat till att vi är inomhus men vi ligger totalt fel!

Just nu så påstår telefonen att jag är i Råneå fast jag befinner i Luleå Centrum. Ibland så påstår den att vi är utanför Gällivare och då talar vi om 200-300 km fel!

Om telefonen inte kan få GPS-signal försöker den via WiFi och master pejla in läget. WiFi-lokaliseringen är inte helt 100%. Ibland påstår min UnderCover Agent som jag har på min Mac att datorn befinner sig i Afrika, och den använder sig av datorns internetuppkoppling för att fastställa var den är. Kan det vara så att du har lite risig mottagning på 3G/GSM och att den därför litar mer på WiFi?

Skulle kunna vara något sådant men jag är inte kopplad mot något WLAN och telefonen ser inget WLAN heller.

Det som är irriterande är att min jobbtelefon (HTC) och andra Androider fungerar bra:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Skulle kunna vara något sådant men jag är inte kopplad mot något WLAN och telefonen ser inget WLAN heller.

Det som är irriterande är att min jobbtelefon (HTC) och andra Androider fungerar bra:)

Hmm. Mina iPhones har alltid varit snabba på att hitta var man befinner sig.

Exakt! Detta är något nytt och det verkar eventuellt vara väldigt lokalt här uppe i Luleå. Fattar ingenting

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-25 13:32

Kan den kraftiga solstormen som träffade moder jord igår påverkat tillfälligt?

Nja, detta hände även förra veckan men jag tror nu att det snarare är Apples lokalisering med hjälp av mobilnätet som gör fel. Problemet är inomhus så den går nog inte på GPS:en utan gissar utifrån mobilnätet.

Kan ju ha med operatören att göra också. Positioneringen är ju beroende av att masternas geografiska läge rapporteras korrekt.

  • Medlem
  • 2012-01-25 20:29

Att den befinner sig i Afrika är nog att den bestämmer till 0,0 som ligger i havet utanför Afrikas västkust

Ursprungligen av sax:

Att den befinner sig i Afrika är nog att den bestämmer till 0,0 som ligger i havet utanför Afrikas västkust

Möjligen, men den har varit och vänt i Argentina också, tydligen.

samma problem här

Jag har haft samma problem
sedan någon gång innan jul. När jag är inomhus, oavsett wifi så hamnar jag i Götene enligt telefonen. Detta är ca 4 mil från min verkliga placering.
Om jag går ut så att telefonen får mottagning via gps så hamnar jag rätt. Tills jag går in igen... Då är jag warpad till Götene. Konstigt är det. Funderar på om det har hänt något med telias basstation som tror att den är i Götene eller något sådant.

1
Bevaka tråden