Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre ljud med slips-klämma!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag tack vare en billig "slips-klämma" plus ett plastkort fått en rejäl diskonthöjning på min iPad 2. Det är två prylar som man lätt bär med sig:

http://www.youtube.com/watch?v=oa5JL8LdD10

Om du har en gammal slips-klämma liggande, kan det vara nödvändigt att räta ut den litet med en plattång. Det är nämligen viktigt att plastkortet tätar ordentligt mot baksidan av iPad 2.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-25 18:57

Det värsta är ju att man gå omkring med slipsen fladdrande hejvilt sedan.:tveksam:

Slipsnål heter det väl? Det använder man inte. Ok om man är 65+, då kan jag godkänna det.

Ursprungligen av keptang:

Slipsnål heter det väl? Det använder man inte. Ok om man är 65+, då kan jag godkänna det.

Varför heter det slipsnål när likheten med en nål är obefinlig? Det har alltid förvånat mig.

Ursprungligen av keptang:

Slipsnål heter det väl? Det använder man inte. Ok om man är 65+, då kan jag godkänna det.

Nej, det är mycket riktigt en slipsklämma. En slipsnål är en nål som man, mest i äldre tider, använde för att hålla slipsen på plats på ett stilfullt sätt. Med tiden så började nålen att försvinna till fördel för klämman och varför den senare närmast har tagit över den tidigares namn övergår mitt förstånd då det ju som bekant inte är alls är en nål.

Vi som inte bär slips då?

(smart tips annars!)

Istället för slipsklämma
så kan kanske en tvättklämma användas

Bertil som provat med en hållare till lastilote skärm

Så här såg min prototyp med pappersklämma ut:

iPad 2 - sound improvement with cardboard/paper clip - YouTube

Det är bara att prova sig fram - det viktiga är att det inte glipar mellan kort/papp och iPad.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-01-29 14:10

Varför inte en postitlapp.

För lite massa och gles i atomerna - pallar inte att studsa frekvenserna - som bara åker rakt igenom eller absorberas. Fysik, min käre Watson. Fysik.

Om iPaden tar magnet där bak så skulle jag använda en sån där magnetbild - reklam eller latjolajban man har på kylskåpet - brukar vara nästan i kredkortstorlek. Annars en karborrlösning...det där med klämma känns brutalt (rispar nog paddan) och det blir för många delar.

Ursprungligen av mcrj:

Varför inte en postitlapp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-29 15:48

Eller bara kupa handen bakom, funkar även utmärkt på iPhone!

1
Bevaka tråden