Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barnfamiljer - använder ni Facetime?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag trodde Facetime skulle bli en riktig toppengrej för oss som nybliven barnfamilj. Men i praktiken använder vi aldrig det.

Hur gör ni andra som vill låta mor & farföräldrarna hänga med barnbarnen etc?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-04 12:41

Det var väl också min tanke med farmor till mina barn. Dom bor ju dessutom i iPad-kommunen som ratar papper och penna;) men skam den som ger sig!

Senast redigerat 2012-02-04 23:38

Vi kör Skype. Men det beror främst på att mormor och morfar inte har något från Apple i hemmet. Vi kör Skype ett par gånger i veckan.

Ursprungligen av Christian Å:

Vi kör Skype. Men det beror främst på att mormor och morfar inte har något från Apple i hemmet. Vi kör Skype ett par gånger i veckan.

Vi har konverterat familjen Nilsson helt och hållet (min frus sida alltså).

Mormor och morfar kör en MacBook Pro 15" och båda har iPhone. TimeCapsule i garderoben.
Morbror kör iPhone 4S och iPad 3G.

Samma sak här, trodde det skulle bli ofta men blev sällan. Kör det istället för "telefonsupport" mot kompisar. Så mycket enklare när man kan de vad de ser (om det så är felmedelande X, sladd A som ska till B, gissa vad som är serienummer resp. mac-adress, etc, etc)

Ursprungligen av MagnusB:

Samma sak här, trodde det skulle bli ofta men blev sällan. Kör det istället för "telefonsupport" mot kompisar. Så mycket enklare när man kan de vad de ser (om det så är felmedelande X, sladd A som ska till B, gissa vad som är serienummer resp. mac-adress, etc, etc)

Frågan är då varför ni inte kör det?

Jag kör Skype via iPhone 3GS till iPad 1 med min mamma. Hon ser min dotter men men vi kan inte se henne. Smidigt som attan för att dela med sig av bilder när hon äter eller leker. Ser fram emot att kunna göra det med bilder åt båda hållen. Att sätta sig framför datorn med dottern blir inte lika spontant.

Jag bor en hel del på hotell, det första jag gör när jag kommer till rummet är att jacka in en trådlös router med 4g så att jag får eget nät för mac/ipad/iphone och facetime. Bästa sättet att hålla kontakt med fru och barn när man är bortrest! Telefon är bra, men ögonkontakt är bäst!

Ursprungligen av akerstrom:

Jag bor en hel del på hotell, det första jag gör när jag kommer till rummet är att jacka in en trådlös router med 4g så att jag får eget nät för mac/ipad/iphone och facetime. Bästa sättet att hålla kontakt med fru och barn när man är bortrest! Telefon är bra, men ögonkontakt är bäst!

4G?

Annars, vad har du för pryl? Vill ju inte släpa på en klumpig ordinär hemmarouter med batterieliminator och kablar en masse...

Här i Kina har de flesta hotell bara trådat internet, och just det du beskriver skulle vara trevligt den dag man skaffar iPhone/iPad. I dagsläget skulle det också vara bra när exempelvis vi är flera kollegor som behöver jobba gemensamt i samma rum och det bara finns en internetkabel.

  • Medlem
  • 2012-02-04 14:27

Min syster bor i Norge så vi kör ganska långa samtal med FaceTime. Perfekt nu när hon fick barn nyligen oxå! Mamma är helt noll på datorer, vi försökte med Skype till hennes pc men det blev bara pannkaka. Hon införskaffade sig rätt nyligen en iMac så nu facetajmar hon som bara den!

När vi kör FaceTime till morfar får vi bara ett stort öra på skärmen

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-04 18:57

Kör FaceTime nästan dagligen. Antingen till mina föräldrar som bor 23 mil bort eller till svågern i Norge som bor 70 mil bort. I vissa fall använder vi FaceTime bara för att prata och kör då som telefon mot örat men tryckt på homeknappen så streamas det ingen bild annars använder vi den för att barnen ska få se och prata med farmor/farfar eller morbrorn. Tyvärr har det satt sina spår på min minsta dotter då hon alltid tror att hon kan se människorna vi pratar med i telefonen. Min stora dotter 6 år kör även FaceTime hon i sin iPod Touch och spontan ringer farfar lite då och då.. Älskar FaceTime.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-04 23:01

Tycker Facetime kan vara riktigt grymt. Nyligen så opererades min mor och hon saknade sina barnbarn när hon låg på sjukhuset, det löste vi galant (nåja, utan wifi krävs det dock Cydia så det är ju ett minus till Apple) genom att jag ringde min bror så fick mamma prata med sina barnbarn. Funkade nog riktigt bra för dagen efter blev hon utskriven, haha.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-04 23:28

Av någon anledning är det Skype som gäller trots att alla sitter på iphones/ipads/Mac. Vet inte varför men en anledning är nog att man lättare kan välja att inte använda kameran om man inte vill.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-04 23:43

När jag var i Norge i jobbet en vecka var Facetime livlinan till min fru och son. Det har även blivit lite när jag har jobbat kvällar/nätter/helger (3-skift). Övriga familjen är lite långsamma med Applefieringen, så det blir inte så mycket utöver det. Morsan skaffade nyligen en iPhone, men vi har inte fått in nån Facetime-vana.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2012-02-05 10:31

Har knappt alls använt det men funderar på hur Facetime skulle funka att köra som gruppsamtal. Jag tänker mig 4-6 deltagare i ett morgonmöte

Av det lilla jag läst, verkar Facetime kunna hantera gruppsamtal...

Någon som prövat?

Jo, nu när i princip hela storfamiljen blivit med iphone är facetime flitigt använt. Har också gjort en Posterous-sida dit alla då och då skickar bilder och nyheter.

Min dotter på 6 har en iphone så vi brukar facetima, har precis fått de flesta av mina vänner att skaffa mac så de kör med facetime nästan hela tiden blir så mycket roligare då. Saknar bara att man inte kan köra det på 3g så man kan ha det när man springer runt på stan eller att dottern kan ringa mig med facetime när jag tränar eller är ute i spåret utan har fått skaffa ett kontantkort för detta ändamål.

Vi facetime:ar ofta här hemma. Perfekt att ringa mor- och farföräldrar med iPad. Tycker att ljudet är förvånansvärt bra!

Mycket Facetime blir det... Vi använder det även en del i jobbet, men också Skype. Jag hade ju velat ha EN programvara för rubb och stubb från Apple. Nu blir det iMessage, iChat och Facetime, eller helt enkelt Skype. Fördelen med iMessage och Facetime är att det är integrerat i systemet och funkar enkelt med min sjuåriga dotters iPad, nackdelen anser jag vara uppdelningen i olika program för olika funktioner samt att Facetime inte fungerar över 3g.

1
Bevaka tråden