Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur små barn kan ha en egen iPhone?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snabb fråga - hur stor bör man vara innan man får sin första iPhone?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-10 22:19

Jag var 52

52 cm

Jag ser barn här på Söder då och då som har en iPhone och inte verkar vara en dag äldre än 11 år :-D. Det är ju egentligen otroligt...men det säger en hel del om köpstyrkan hos många i denna stadsdel och att det nu var en tid sedan Söder var Arbetarstadsdelen :-). Det bor väldigt många högutbildade och media/kultur-folk som har feta inkomster här - och den kombinationen; bildning och stålar = iPhone till ungen redan när hon/han är 11 år :-). Dom har dock alltid feta bumpers på sina iPhones :-D.

Så - i ditt fall tror jag lugnt du kan vänta en tid. Låt klimpen växa till sig en aning.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-17 06:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag ser barn här på Söder då och då som har en iPhone och inte verkar vara en dag äldre än 11 år :-D. Det är ju egentligen otroligt...men det säger en hel del om köpstyrkan hos många i denna stadsdel och att det nu var en tid sedan Söder var Arbetarstadsdelen :-). Det bor väldigt många högutbildade och media/kultur-folk som har feta inkomster här - och den kombinationen; bildning och stålar = iPhone till ungen redan när hon/han är 11 år :-).

Jag har ett syskonbarn på Södermalm som fick en iPhone i julas och fyller tio snart. Måste säga att jag höjde på ögonbrynen redan när nioårspresenten var en mobiltelefon med kontantkort; tydligen hade några av skolklassens föräldrar pratat ihop sig och ville hålla någorlunda jämna steg. Har man väl gett dem mobil så är väl steget till en annorstädes dammsamlande avlegad iPhone inte mycket att bråka om.

Min grabb kan låsa upp min iPhone, han är 16 månader. Coolt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 22:55

Individuellt men man kan väl börja med en iPhone 3G till barnen, och sedan låta dom växa in i nyare modeller i tonåren.

Alla barn har väl mobil så varför inte ge dom en fin iPhone som första mobil så dom hamnar på rätt spår från början

Mina två kids är 13 år och 15 år. Min äldsta son 15 år kör en iPhone 3GS, medans min yngre dotter 13 år kör det senaste en iPhone 4 hahahaha typiskt man skämmer bort henne

Jag skulle säga 12-13. Kanske kan mina döttrar få någon lur i 300:- klassen som tål lite misshandel när de är 7-8.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-10 23:47

Jag har, på video, sett bebisar som inte kan prata förstå hur man i grunden hanterar en iPhone. Så logiska är de. iPhonarna alltså. (Hur skriver man iPhone i plural?)

Är de mogna för, och i behov av, egna lurar? Knappast.

Kanske tidiga tonår eller så. Olika från fall till fall och förutsättningar.

Jag skulle bli förvånad om inte vår dotter har en egen iPhone när hon börjar skolan men jag är nybörjar-pappa fortfarande

Min dotter är 10 år och har fått ärva min 3GS. Jag skulle dock inte gå och köpa en ny iPhone till en tioåring.

I den åldern är det nog bra om de inte har en lur som sticker ut. Då blir de av med den på ett eller annat sätt. När barn i samma ålder i allmänhet har samma klass på lur är det lite säkrare.

Det ska ju börjas i tid, så ju förr ju bättre...
Har inga barn, men har ALLVARLIGA funderingar på att ge en till hunden.;)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-02-11 09:23

Hur gammal bör man vara innan man får sin första telefon?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-11 09:30

Vid 6-8 månader tycker jag allt det är dags för en iPhone. Med Hitta Vänner/Hitta iPhone…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 12:15

En god anledning som någon att skaffa barn, att få ge bort den finaste gåvan av alla en iPhone Sätt fart

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-11 14:55

Min son fick en utrangerad SE J105i till 10-årsdagen och är jättestolt. Att klasskompisen har fått tidigare en splitterny iPhone 4 tycker han bara är löjligt.

Det säger han bara. Rationalisering :-D.

Ursprungligen av frazze:

Att klasskompisen har fått tidigare en splitterny iPhone 4 tycker han bara är löjligt.

Linnea lekte med iPad när hon var 8 veckor. Första "swipet" glömmer vi aldrig

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-11 19:54

Hmmm är jag en dålig pappa? Min son har haft en iPhone sedan han var tre år (nu närmar han sig frya). Visst det är min gamla 3:a (utan S) och han har den till att spela spel och kolla på film och något SIM-kort har han inte heller. Men det känns som att han kommer att ha en iPhone så länge som jag och min fru har det för det naturliga är ju att han tar över den istället för att den ska vara liggande i låda och skräpa.

Jag är ingen telefonfetishist men det finns ju många som byter minst en gång per år (utan att göra sig av med den gamla) och deras barn borde ju rimligtvis också få smartphones väldigt tidigt i livet.

Ur en ren principiell synvinkel så håller jag dock med om att någonstans kring tolv år bör man nog vara innan man får en så dyr leksak. Jag klarade mig utan mobil tills jag var 21 och när jag var liten och ville leka med kompisar så gick jag hem till dem och frågade om de ville vara med istället för att SMS:a. Så det tycker jag dagens barn kan göra också

Jag utgår från att tråden handlar om när en unge ska ha en iPhone (eller annan smartphone) med abbonemang 3G/4G. Annars pratar vi ju bara om när dom ska ha ett handhållet dataspel - en iPod Touch kan man säga. För mig är en lur utan nät ingen smartphone - oavsett hur avancerad den är i övrigt. Den blir inte smart föränn den har nät...liksom...

Förresten...vad hände med strålningsdeballet? Finns det hälsorisker med en mobil så blir ju frågan plötsligt satt i ett helt annat ljus :-D. Då ska dom inte ha någon alls utan dom får vänta tills dom är myndiga och bestämma själva över om dom vill ta risken. Men vad jag förstår så finns det inga risker - debatten är död som jag ser det. Eller?

Min lilltjej har en och hon är 6år, dock inget sim (ännu) men kan facetima med mig, även sms:a via imessage och sen spelar hon och kollar på youtube, play med den.
Tycker helt klart det är inviduellt, men jag tror på att ge mitt barn försprång genom att lära henne om teknik och hur man använder verktyg för att förenkla sin dag, tror det kan hjälpa henne mycket senare i livet.
Hon är intresserad inte bara att använda iphone/pad, mac utan lära sig hur det fungerar under med.

Min 17-månaders dotter klarar nu att låsa upp och flytta runt ikonerna. Hon går runt med min gamla iPod touch mot örat och pratar i den.
Det är en ganska fascinerande tanke att de kommer växa upp och tycka att touch är det naturliga sättet att handskas med prylarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-12 14:16

Verkar ju bli mer och mer vanligt att barn måste använda typ iPad i skolan. Så då kan det väl vara bra att få lära sig lite innan, typ 6 år.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-15 14:11

Mina döttrar fick en gammal iphone lagom till skidresan nu. Den äldsta är 3...

Beror väl på.... men.... den här donnan hade fyllt 1 - fast det var mammas iPhone som hon leker med.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-17 11:07

Vi har sagt när de börjar 4:an ska de få en lur men det beror på att de byter skola till annan ort. Annars så gick det ju bra utan när man själv var yngre, men då stod det ju en telekiosk i varje gathörn.

Ungarna har fått ärva både telefoner, datorer, apple tv och annat som uppdaterats, sonen fick väl sin första Iphone när han var 8, dottern när hon var 6, sedan har de bytts ut vartefter mamma och pappa har bytt upp sig.
De är 11 och 8 nu och bär på Iphone 4 respektive 3GS.
Kan väl kännas som att man skämmer bort dem ibland men om de ska komma upp till samma kunskapsnivå som användarna på detta forum så gäller det att böja i tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-17 13:28

Ålder kvittar däremot avgör hur bra barnet är med prylar överlag, tappar dom bort saker hela tiden så kanske man inte ska ge dom en pryl som kostar 6papp direkt

1
Bevaka tråden